1400/10/07-21:00
در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیاالیوم؛

دکتر احمدی نژاد: ایران و عربستان ملزم به همزیستی برادرانه و صلح آمیز با یکدیگر هستند + فیلم

دکتر احمدی نژاد: ایران و عربستان ملزم به همزیستی برادرانه و صلح آمیز با یکدیگر هستند + فیلم

دکتر احمدی نژاد در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، به پرسش های خبرنگار این شبکه، پیرامون مسائل منطقه ای و تعاملات ایران با کشورهای مهم خاورمیانه پاسخ داد.

به گزارش دولت بهار، دکتر احمدی نژاد ایران و عربستان را ملزم به همزیستی برادرانه و صلح آمیز با یکدیگر دانست و گفت: دو کشور حتی اگر دنبال مشارکت در ویژگی های مثبت یکدیگر نباشند و نخواهند از ظرفیت‌های مثبت طرف مقابل و پتانسیل بسیار گسترده‌ی تفاهم، منتفع شوند، چاره‌ای جز رسیدن به توافق و همکاری ندارند. در رقابت بین ایران و عربستان هر دو بازنده هستند، طرف برنده، فقط دشمنان ملت های منطقه هستند. هیچکدام از این دو بلوک یا دو راس بلوک یا دو قدرت منطقه‌ای، در رقابت و درگیری، شانس برد ندارند.

خادم ملت ایران رعایت دو اصل عدالت و احترام را لازمه نیل به تفاهمات و و قراردادهای پایدار دانست و افزود: به هر نسبتی که این اصول نقض شود، به همان نسبت نیز نتیجه‌ای ساز تفاهمات حاصل نخواهد شد، کما اینکه قبلاً گفت و گو شد و برجام به امضا رسید اما نه تنها مسائل نشد بلکه آنها را پیچیده‌تر و سخت‌تر هم کرد.

متن کامل مصاحبه شبکه روسیاالیوم با دکتر احمدی نژاد به شرح زیر است:

روسیاالیوم: آقای دکتر احمدی نژاد به این قسمت از "نیوز میکر" خوش آمدید. اجازه بدهید از وین آغاز کنیم. به نظر شما آیا مذاکرات وین برای احیای برجام، می تواند کل تحریم ها را بردارد یا فقط ممکن است بخشی از آنها را مرتفع کند؟

دکتر احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

اجازه بدهید اول سلامی خدمت شما، همکارانتان و همه کسانیکه این برنامه را خواهند دید، خواهند شنید و یا خواهند خواند داشته باشم. امیدوارم گفت و گوی ما برای مردم منطقه و جهان مفید باشد.

در حال حاضر گفت و گوها ادامه دارد و من الان نمی خواهم درباره نتیجه آن قضاوتی داشته باشم اما اگر بنا باشد گفت وگوها، تفاهمات و قراردادها به نتیجه برسد، مفید باشد و مسائل را حل کند، حتما باید اصولی در آن رعایت شود. اصل اول؛ عدالت است. یعنی باید تعهدات و حقوق دوطرف اولاً عادلانه باشد، ثانیاً تضمین های لازم به صراحت در آن قید شود و اصل دوم؛ احترام به حقوق دوطرف و حق حاکمیت است. اگر اینها باشد، گفت وگوها به نتیجه می رسد و اگر نباشد، به هر نسبتی که این اصول نقض شود، به همان نسبت نتیجه‌ای نخواهد داد. کما اینکه قبلاً گفت و گو شد و برجام به امضا رسید اما نه تنها مسائل را حل نکرد بلکه آنها را پیچیده‌تر و سخت‌تر هم کرد.

روسیاالیوم: با توجه به این دو اصلی که فرمودید و با توجه به تاریخی که از طرف مقابل و از خودتان سراغ دارید، به نظر شما این گفت و گو ها به نتیجه منجر خواهد شد؟

دکتر احمدی نژاد: عرض کردم بهتر است ما از الان پیش‌بینی نکنیم. اگر این دو اصل را رعایت بکنند، به نتیجه خواهند رسید و اگر رعایت نکنند، حتی اگر چیزی هم امضا شود، منجر به حل مشکل نخواهد شد.

روسیاالیوم: به نظر شما پیش شرط ها و فشارهایی که آمریکا و طرف های غربی به ایران وارد می‌کنند به چه دلیل است و آیا می توانند ایران را وادار به عقب نشینی از خواسته‌هایش بکنند؟

دکتر احمدی نژاد: دعوای ما با آمریکا، تاریخی است و به نظر من ربطی به موضوع هسته‌ای ندارد. این موضوع بهانه است. ۴۲ سال قبل که از صدام علیه ایران حمایت کردند، آن زمان موضوع هسته‌ای مطرح نبود. بعد ها و قبل و قبل تر از آن هم یعنی ، قبل از جنگ دوم جهانی و بعد از جنگ دوم، قبل از جنگ اول جهانی و بعد از آن هم موضوع هسته ای مطرح نبود ولی ما با هم یک اختلاف تاریخی داریم. یعنی آنها یک رقابتی با ایران دارند. بالاخره آنها نسبت به فرهنگ و تمدن ایرانی یک حساسیت تاریخی دارند و آن را برای خودشان تهدید تلقی می کنند که باید این مساله را حل کنیم. هسته ای بهانه است. محور آن هم فعلا آمریکا است. ایران و آمریکا باید بنشینند و دریک فضای تفاهم، عادلانه و همراه با احترام، یکدیگر را به رسمیت بشناسند و مسائل را باهم حل کنند. تا این اتفاق نیفتد، فشارها همچنان باقیست و از این طرف هم مقاومت و اقدامات دفاعی هست و هر دو طرف ضرر می کنند.

روسیاالیوم: به نظر شما چنین اراده سیاسی در هر دو طرف برای این کار وجود دارد؟

دکتر احمدی نژاد: من امیدوارم که پیدا شود.

روسیاالیوم: علی‌رغم آنچه شما گفتید که موضوع اصلی چیز دیگری است، اما با توجه به اینکه امروز موضوع ما، بحث هسته‌ای است، اجازه بدهید در مورد آژانس هم از شما سوال کنم. آیا توافق و تفاهم با آژانس به نفع ایران است و اصولاً شما عملکرد این نهاد بین المللی را چگونه ارزیابی می کنید؟ می شود انتقادی به عملکرد آن وارد دانست؟

دکتر احمدی نژاد: این اصل که تسلیحات هسته ای و اتمی باید ریشه کن شود، جزو آرزوها و آرمان های من است و حرف درستی است. آژانس آنجایی که خودش هست و بحث کارشناسی می‌کند، بسیار چیز خوبی است. ما قبلا ۸ سال با آژانس کار کرده‌ایم. آنجایی که آژانس خودش است و حرفی بر پایه پادمان و ان پی تی می‌زند یا حرف منطقی می‌زند، کاملاً قابل تعامل است و می توانیم با هم کار کنیم اما آنجایی که تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار می‌گیرد، دیگر منطقی وجود ندارد، کار سخت و پیچیده می شود. من امیدوارم آژانس روی هویت خودش پافشاری کند و همه وظایفش را باهم انجام بدهد. خلع سلاح هم باید اتفاق بیفتد اما چنین اتفاقی نیفتاده است. تمام وزن کار آژانس آمده جلوی اشاعه قرار گرفته است. این چیز خوبی است، من نمی گویم بد است، ما حاضر هستیم کمک کنیم که هیچکس بمب اتم نداشته باشد اما مهمتر از اینکه کشورهای جدیدی بمب اتم نداشته باشند، بمب هایی است که موجود است و خطر بالفعلی است که جهان را تهدید می کند. آژانس باید وقت بگذارد. متاسفانه مقررات را جوری می نویسند و کم کم می آیند و غلبه می کنند، اختیارات را دستشان می گیرند و آن را از موضع کارشناسی و حقوقی خارج و به موضع سیاسی تبدیل می کنند. در موضع سیاسی هم بالاخره آن هایی که قدرت دارند حرفشان را جلو می برند!

روسیاالیوم: از فشارهای سیاسی گفتید. عموم این فشارها از سمت واشنگتن به آژانس وارد می شود. به نظر شما چرا آمریکا در هر گفت و گویی با ایران می‌خواهد دو پرونده موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران را هم به پیش بکشد؟

دکتر احمدی نژاد: روشن است؛ آنها نمی‌خواهند ایران قوی باشد و این یک بحث تاریخی است، بحث امروز و دیروز نیست. حتی در دوره پهلوی هم آنها اصرار داشتند که ایران از نظر تکنولوژی و دانش، به سطوح بالا دسترسی پیدا نکند. صنایعی که قبل از انقلاب به ایران فروختند، تقریباً از رده خارج است. بعد از انقلاب هم همین گونه است. این یک رقابت تاریخی است. تلقی آنها این است که اگر ایران، قدرتمند باشد، سیاست های جهانی آنها و این کاری که الان دارند می کنند و سالی چند هزار میلیارد دلار پول چاپ می کنند و از جیب همه برمی دارند، این دیگر نمی‌تواند به راحتی ادامه پیدا کند، نه از این بابت که ایرانی ها با یک قدرت نظامی می روند جلویش را می گیرند، خیر! ایران یک قدرت فرهنگی است و اگر توانمند شود، کل جهان و افکار عمومی بسیج خواهد شد و اجازه نمی دهد برخی رفتارهای نادرست ادامه پیدا کند. نگاه آنها به ایران اینگونه است. توصیه من به آنها این است که در این رقابت و روند، همه ضرر می‌کنند. به نفع خود آنهاست که حقوق ایران را به رسمیت بشناسند و به جای تقابل، تعامل را انتخاب کنند.

روسیاالیوم: اگر ایران بتواند با غرب توافق کند، آیا همچنان احتمال حمله ای از طرف اسرائیل وجود دارد؟ منظورم حمله نظامی یا حتی ادامه حملات سایبری است؟

دکتر احمدی نژاد: ابتدا باید آن مسئله ای که گفتم حل شود. شرق و غرب جغرافیایی، تعیین کننده فرهنگ و مناسبات اجتماعی نیست. قدرت های جهانی رفتارشان یکسان است، اصول سیاست هایشان خیلی تفاوتی ندارد، هر کس می‌خواهد بر جهان مسلط باشد و حقوق انسانها را نادیده بگیرد، فرقی نمی‌کند کجای جغرافیا باشد؛ جنوب آمریکای لاتین و آفریقا باشد یا در سیبری و قطب باشد. در ژاپن باشد یا در جزایر هاوایی باشد، فرقی نمی کند. این منش است که موضوع کار است. باید ببینیم سیاست ها، اصول و رویکردها چیست؟

روسیاالیوم: با توجه به این توضیحات، چون ما در کلامی که در منظومه بین المللی داریم، همیشه داستان اسرائیل را مستثنی کرده ایم. نگاه شما به گام های آینده آنها چیست؟ به نظر شما آیا همچنان آن برخورد مستقیم با ایران را ادامه خواهند داد؟

دکتر احمدی نژاد: تا زمانی که آن رقابت و مسئله اصلی حل نشود، همیشه احتمال برخورد وجود دارد، ضمن اینکه باید به فلسفه وجودی تاسیس رژیم صهیونیستی توجه کنیم. برای چه تاسیس شده است؟ تاسیس شده است تا در منطقه صلح و دوستی ایجاد کند یا دائما موجد تنش و درگیری و جنگ باشد؟ من می خواهم بگویم هر جنگ جدیدی در منطقه اتفاق بیفتد، همه ضرر می‌کنند و بیش از همه آغاز کننده جنگ ضرر خواهد کرد.

روسیاالیوم: به نظر شما در صورتی که این اتفاق بیفتد، پاسخ ایران چگونه خواهد بود؟ چون در دوره اخیر دیدیم که برخی از مصالح ایران در سوریه از طرف اسرائیل مورد ضربه قرار گرفت ولی پاسخ واضح و مستقیمی داده نشده است.

دکتر احمدی نژاد: من دو نکته را اینجا عرض می کنم؛ در طول تاریخ خیلی ها تصمیم گرفتند، اصرار داشتند و هزینه کردند که ایران را از جغرافیا حذف کنند یا تبدیل به کشور درجه هشتم کنند ولی ایران مانده و آنها رفته اند. باز تکرار می کنم؛ هر کس در منطقه آغازگر جنگی باشد، همه ضرر می‌کنند ولی بیش از همه آغازکننده جنگ است که ضرر خواهد کرد.

روسیاالیوم: به نظر شما درباره لبنان، آیا اسرائیل سعی دارد حزب الله را به یک مواجهه تحریک کند؟ تمرکز آنها را کم کرده و سعی کند به تنش در لبنان دامن بزند؟ امروز چگونه اسرائیل با لبنان تعامل می کند؟

دکتر احمدی نژاد: رژیم صهیونیستی برای چه درست شده است؟ به فلسفه وجودی آن برگردیم. درست شده تا منطقه را تحت سیطره خودش و نظام سلطه قرار بدهد. تا زمانی که این فلسفه و رویکردها تغییر نکند، همیشه تنش، دخالت و درگیری هم وجود خواهد داشت.

روسیاالیوم: از تل آویو به ریاض برویم. چه نظری درباره مذاکرات ایران و عربستان دارید و چرا تا به حال در چند دوره اخیر به نتیجه نرسیده است؟

دکتر احمدی نژاد: ایران و عربستان حتی اگر دنبال مشارکت در ویژگی های مثبت یکدیگر نباشند و نخواهند از ظرفیت‌های مثبت هم بهره برداری کنند و از ظرفیت های بسیار گسترده‌ی تفاهم، منتفع شوند، چاره‌ای جز رسیدن به توافق و همکاری ندارند. در رقابت بین ایران و عربستان هر دو بازنده هستند، طرف برنده، فقط دشمنان ملت های منطقه هستند. هیچکدام از این دو بلوک یا دو راس بلوک یا دو قدرت منطقه‌ای، در رقابت و درگیری، شانس برد ندارند، باید با هم باشند. اگر هم موانعی وجود دارد، باید آنها را بردارند و این به نفع کل منطقه و جهان است. آنها اگر با هم باشند، برای کل جهان مفید است. خاورمیانه آرام باشد و تفاهم وجود داشته باشد، کل جهان آرام است و تفاهم وجود خواهد داشت.

روسیاالیوم: از موانع پیش روی این تفاهم صحبت کردید. به نظر شما آیا جنگ یمن، یکی از این موانع است؟ چون عربستان، ایران را به حمایت از حوثی ها متهم می کند و می گوید حوثی ها عربستان را مورد هدف قرار می‌دهند و این امر مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات است. نظر شما چیست؟

دکتر احمدی نژاد: هر دو طرف یکدیگر را متهم می‌کنند. ما اینجا نمی‌خواهیم فهرست اتهامات را تنظیم یا مرور کنیم. ایران و عربستان می توانند خیلی زود مسئله یمن را حل کنند و این به نفع هر دو طرف است. بالاخره یمن، شرایط بسیار سختی را می‌گذراند، مردم زیر بمباران هستند، قحطی هست، زیرساخت‌ها دارد نابود می شود، خون ها ریخته می شود. هر انسانی که کشته می شود یا قطع عضو یا معلول می شود، این قابل جبران نیست. کینه ها انباشته می شود، برطرف کردن این ها بعدا خیلی سخت خواهد شد. اگر ایران و عربستان کنار هم باشند، کل منطقه کنار هم است. در ذهنتان بیاورید زمانی را که کل کشورهای منطقه با هم متحد هستند. اصلا اینجا یک اتحادیه درست کنیم. یادمان نرود که اروپایی‌ها قریب هزار سال با هم می‌جنگیدند که آخرین جنگ‌های آنها جنگ جهانی اول و دوم بود که ۹۰ میلیون نفر کشته شدند اما دیدند که فایده ندارد. تصمیم گرفتند یک اتحادیه درست کنند. بسیار خوب! ما به آنها تبریک می‌گوییم، ان‌شاءالله منسجم و قوی باشند. چرا ما نباید باهم باشیم؟ نمی‌گویم باهم و مقابل آنها باشیم، خیر! واقعا با هم و در خدمت صلح جهانی و صلح منطقه ای باشیم. همه امکانات و بسترها برای یک اتحاد منطقه‌ای وجود دارد. فرهنگ ما، تاریخ ما و جغرافیای ما ایجاب می کند که در یک منطقه و در کنار هم زندگی کنیم. اعتقادات ما بخشی از فرهنگ ماست. واقعاً اشتراکات ما صدها برابر اختلافات ماست منتهی من معتقدم که دخالت ها و تحریکات بیرونی وجود دارد. کسانیکه نمی خواهند خاورمیانه آرام باشد، منافع سیاسی، اقتصادی و فرصت تسلط آنها بر جهان در گرو این است که در خاورمیانه اختلاف باشد. کمترین سودی که می برند این است که سالانه ده ها میلیارد دلار اسلحه می فروشند! اسلحه برای چیست؟ برای کشتار است. یعنی واقعاً ما اسلحه انباشت می‌کنیم تا برادران خودمان را بکشیم؟ خطاب به مسئولین کل منطقه می‌گویم. یک لحظه فکر کنیم که ما داریم اسلحه انباشت می‌کنیم تا انسان ها و مردم منطقه را بکشیم! به نظرم کافی است که یک لحظه به این موضوع فکر کنند و بعد حتما سیاست هایشان را تغییر خواهند داد.

روسیاالیوم: در نشست اخیر سازمان همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس، پیام ها یا نشانه هایی از تنش زدایی به گوش ما رسید. به نظر شما آیا کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که امنیت منطقه به گفتگوهای میان کشورهای منطقه گره خورده است؟

دکتر احمدی نژاد: من خیلی امیدوار هستم. عرض کردم راهی جز این وجود ندارد. هر راهی غیر از این بن‌بست و خسارت عمومی است و هرکس قدم جلو بگذارد، قهرمان تاریخ است و ملت‌های منطقه او را به عنوان قهرمان بزرگ خواهند شناخت. تعارفات را کنار بگذارند، نگویند که اگر من جلو بروم، رسانه ها اینگونه می نویسند، فلان دشمن این حرف را می‌زند، خب بزنند. مهم این است که ملت های خودمان و انسان ها را حفظ کنیم. امیدوارم این گرایش، هر روز بیشتر تقویت شود و خیلی زود به یک نتیجه عملی برسد.

روسیاالیوم: به عراق برویم؛ پس از انتخابات اخیر، شاهد تنش های سیاسی بودیم. به نظر شما آیا به سمت کم شدن این تنش ها می رویم؟ شما فضای سیاسی امروز عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتر احمدی نژاد: اینجا دو سه نکته وجود دارد؛ همه باید بپذیریم که حق تعیین سرنوشت متعلق به ملت هاست. هر ملتی از جمله ملت عراق، حق دارد که برای خودش تصمیم بگیرد. دوم اینکه همه بپذیریم هیچکس در امور دیگران دخالت نکند. الان عراق مانند یک نمایشگاه بین المللی شده است که از این طرف دنیا و آن طرف دنیا همه فکر می‌کنند اگر نباشند، ضرر کرده اند! من فکر می کنم ضرر نمی کنند. همه بیرون بروند و اجازه داده شود تا ملت عراق تصمیم بگیرد. هر تصمیمی که گرفت محترم است. تا زمانی که دخالت ها باشد، آرامش دور از دسترس خواهد بود.

روسیاالیوم: به همسایه عراق و متحد ایران هم سری بزنیم. این روزها، بخصوص در دو روز اخیر، حمله بسیار بزرگی مخصوصا از طرف رسانه های عربستانی به سمت آقای اسد شده است زیرا ایشان را به خاطر ارتباط با حزب الله، ایران و هم‌پیمانان منطقه‌ای اش، مقصر بحران تقریباً ۱۰ ساله اخیر سوریه می‌دانند، نظر شما در این زمینه چیست؟

دکتر احمدی نژاد: همین حرف را حکومت سوریه در مورد عربستان می زند؛ می‌گوید شما با مخالفین من ارتباط دارید. مسئله به این شکل حل نمی شود. من ۱۰ سال پیش گفتم، الان هم می گویم؛ حداکثر کاری که کشورهای دیگر می‌توانند بکنند، این است که به تفاهم در سوریه کمک کنند. ما یک اصل بیشتر نداریم و آن هم اینکه حق حاکمیت ملی را به رسمیت بشناسیم، مردم باید تصمیم بگیرند. ما کمک کنیم مردم تصمیم بگیرند نه اینکه جای مردم برویم یا اینکه بخواهیم نظر خودمان را تحمیل کنیم، این بد است. سوریه هم مانند عراق؛ از همه جای دنیا در آنجا حضور دارند. کشورهای اطراف و کشورهای دیگر در آنجا حضور دارند. آنها باید کنار بروند. این از اساس غلط است. بالاخره بین جمعی از مردم سوریه با حکومتشان اختلاف شده است، ما چه کاری باید انجام بدهیم؟

ما دو حرف بیشتر نداریم و نباید داشته باشیم؛ اول اینکه حق حاکمیت با مردم است، یعنی هرچه مردم در یک انتخابات آزاد برگزیدند، به رسمیت شناخته شود و برای همگان مورد احترام باشد. دوم اینکه حالا اختلاف ایجاد شده است، این اختلاف را با اسلحه نمی‌شود حل کرد. اسلحه ابزار خوبی برای حل اختلافات نیست. تجربه هم شد، سوریه ویران گردید، چند صد هزار نفر کشته و چند میلیون نفر آواره شدند. به خدا سوگند، وقتی من صحنه‌هایی را می‌بینم که زنها، دخترها و بچه های سوری در اردوگاه های اروپا هستند، یک لحظه فکر می‌کنم آنها خواهر، مادر و یا فرزند من هستند. معلوم است چه حسی به انسان دست می‌دهد! اگر کسی دلش برای سوریه می سوزد، کمک کنیم تا تفاهم ایجاد شود. بنشینیم و با هم گفتگو کنیم. یک اصل هم بیشتر نیست؛ انتخابات آزاد برگزار شود، هر کس را که ملت رای داد همه به رسمیت بشناسیم. راه آن فقط همین است.

روسیاالیوم: از حضور مخرب کشورهای خارجی در سوریه گفتید. حضور ایران را در این راستا چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتر احمدی نژاد: آنچه را که گفتم، یک اصل کلی برای همه جای دنیاست.

روسیاالیوم: اجازه بدهید درباره عقب نشینی آمریکا در منطقه صحبت کنیم. به نظر شما آیا این عقب نشینی با توجه به اصرار آقای بایدن به طور کامل اتفاق خواهد افتاد؟

دکتر احمدی نژاد: جریان حاکم بر آمریکا غیر از دولت است. همان جریانی که صد سال است سیاست های واحدی را علی رغم تغییرهای مکرر دولت ها دنبال می‌کند. تا رویکردها و سیاست های اصلی جریان حاکم بر آمریکا و نه دولت آمریکا، تغییر نکند، دخالت ها پایان نخواهد یافت. ممکن است از سخت افزاری تبدیل به نرم افزاری شود، ولی آن رویکردها باید تغییر یابد. من به آقای بایدن نامه دادم و گفتم اگر شما واقعا می خواهید تغییراتی ایجاد کنید، باید در این رویکردهای اساسی، تغییر ایجاد کنید. شما منافعتان را در ضعف دیگران می بینید و این خیلی بد است. ما باید همه را قوی، مرفه و پیشرفته بخواهیم، نه اینکه بگوییم قوت ما در ضعف شماست و این را تحمیل کنیم. این رویکردها را باید اصلاح کنند و روحیه سیطره طلبی و تسلط بر جهان و بردن منافع ملت ها را تغییر دهند. گفتم آقای بایدن شما اینها را تغییر بده، موضوع عراق خودش حل خواهد شد و مردم آن کشور، خودشان حل خواهند کرد اما شما دائماً می خواهید مسلط شوید، همه را به جان هم می‌اندازید، اختلاف درست می کنید، اسلحه می‌فروشید، تحریک و مسئله سازی می کنید. چند هزار سال ما در خلیج فارس با صلح و آرامش زندگی کردیم، هیچ وقت جنگی در منطقه نبود. چه زمانی بین ایران و عراق یا بین ایران و عربستان جنگ بوده است؟ از زمانی که پای این سلطه گران به منطقه باز شد، اختلاف و جنگ هم آغاز گردید. به خصوص در این چهل سال اخیر، شاهد جنگ اول علیه ایران، جنگ دوم و جنگ سوم بودیم. الان هم که منطقه به انبار اسلحه و باروت تبدیل شده است! اگر آقای بایدن در حرف‌های خود صداقت دارد، باید سیاست هایش را تغییر دهد که ما هم از آن استقبال می کنیم.

روسیاالیوم: به افغانستان و خروج آمریکا از آنجا برویم. بعد از خروج آمریکا از افغانستان، طالبان به حکومت رسیدند. این تحولات چه تاثیری بر وضعیت ایران داشته و خواهد داشت؟

دکتر احمدی نژاد: این مدلی که آمریکایی‌ها در افغانستان عمل کردند، برای همه کشورهای منطقه خسارت بار است. حتی کشور پاکستان که به طور مستقیم از طالبان پشتیبانی کرد، او هم جزو اولین کسانی خواهد بود که خسارت می بیند. روسیه و ایران هم خسارت می‌بینند، کسی مستثنی نیست چون این مدل کاری که آمریکا کرد، تمام قواعد را به هم زد. یک گروهی را به خارج از کشور ببریم، آموزش بدهیم، مسلح کنیم، در یک دوره‌ای بگوییم اینها بدترین گروه های روی زمین هستند، به بهانه وجود آنها، لشکرکشی کنیم، دو کشور را اشغال نماییم. کل منطقه را روی آتش ببریم و بعد یک دفعه اینها عزیز شوند و هواپیماهای نظامی آمریکا آنها را جابجا کنند! آنگونه که خودشان گفتند ۸۰ میلیارد اسلحه را دو دستی تحویل آنها دادند و بعد هم حمایت سیاسی کردند تا با اسلحه بروند پایتخت را بگیرند و حکومت کنند! آیا نمی شود تصور کرد که فردا همین اتفاق برای خود آمریکا یا برای روسیه بیفتد؟ چرا خیال می کنیم چنین چیزی ممکن نیست؟ جهان در حال تغییر است. اگر همچنین اتفاقی برایشان بیفتد، انتظار دارند دیگران چه بگویند؟ بگویند بگذارید فرصت بدهیم؟ برویم کمک کنیم؟ بازی سیاسی با افکار دنیا ، کار غلطی است، هر کس که می‌خواهد باشد. ما با اشخاص کاری نداریم، دشمن شخصی کسی هم نیستیم. دلمان برای آن ها هم می سوزد که در چنین نقشه و دامی افتاده‌اند زیرا بالاخره یک ننگ تاریخی روی پیشانی آنها می خورد و نامشان در جنایت ها نوشته خواهد شد. این منش غلط است و باید اصلاح شود. این چگونه مدلی است که شما درست کرده اید؟ فردا همین مدل را نمی توانند راجع به پاکستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درست کنند؟ چرا می‌توانند. رسانه ها دست خودشان است. به نظرم خیلی کار بدی شد، یک لکه ننگی در تاریخ معاصر ثبت شد که قدرتهای جهانی تفاهم می کنند و گروهی را که قبلا می گفتند اینها برج‌های دوقلو را زده‌اند، مارش نظامی زدند و مورد حمله قرار دادند. در این 20 سال چقدر کشتار در افغانستان شده است؟ چقدر بمباران شده، مراسم عروسی بمباران شده، چقدر دختر ها قطعه قطعه شدند، چند میلیون آواره شدند؟ به بهانه اینکه یک گروهی آنجا هست که خیلی گروه بدی است و می خواهند بروند آن ها را بزنند! حالا بیایند همان گروه را حاکم و بزک کنند! من نمی دانم چگونه به خودشان می قبولانند که چنین رفتاری را انجام بدهند و بعد انتظار دارند دنیا برای آنها کف بزند! من به عنوان یک نفر از این ۸ میلیارد، می گویم این کار بسیار زشت است و هر چه زودتر از این رفتار ها دست بردارند. در افغانستان هم باید اجازه بدهند مردم تصمیم بگیرند. ما نباید دخالت کنیم، حق مردم افغانستان است. حداکثر این است که ما کمک کنیم تا انتخابات آزاد برگزار شود و هرکس انتخاب شد محترم است. اگر اشکالات هم دارند، خودشان رفع کنند. ما هم کمک می کنیم برطرف شود اما اینکه بخواهیم جای آنها تصمیم بگیریم، این نقض تمام منشور ملل متحد و اصول اساسی است که جهان پذیرفته است.

روسیاالیوم: در صورتی که این انتخابات اتفاق بیفتد و طالبان به عنوان حاکم برگزیده شود، آیا ایران با توجه به تاریخی که با طالبان دارد، با آنها تعامل خواهد داشت؟

دکتر احمدی نژاد: هر کسی را که مردم افغانستان در انتخابات آزاد رای بدهند، همه باید احترام بگذاریم، ولی قبلاً بارها در افغانستان انتخابات شده است و هیچ وقت طالبان رای نیاوردند. اگر طالبان ده درصد شانس انتخاب توسط مردم را داشت که از این مسیر نمی آمد حکومت را بگیرد. بلکه می رفت در انتخابات شرکت می‌کرد و رای می آورد. با اینکه دولت‌های قبلی، ضعیف عمل کردند و مردم ناراضی بودند، با این حال باز هم به آنها رای نمی دادند.

روسیاالیوم: سوال آخر من درباره همکاری استراتژیک ایران با روسیه و چین است. به نظر شما این ارتباط باعث افزایش فشارهای آمریکا بر ایران نخواهد بود؟

دکتر احمدی نژاد: من فکر می کنم باز هم باید به همان مدل برگردیم. همه دنیا باید با هم ارتباط کامل داشته باشند. جهان یک محیط پیوسته است، هر کس که حیات خودش را به درگیری با دیگران موکول می‌کند، خودش هم در آن کشتی نشسته است و دارد ضرر می‌کند. اگر هیئت حاکمه آمریکا مناسبات خودش را با دیگران اصلاح کند و به سمت تعامل سازنده برود، خودش هم بیشتر سود می‌کند. خودش هم آرامش بیشتر، شکوفایی و رفاه بیشتری دارد اما وارد درگیری ها می کنند و ثروت ملت ها خرج این درگیری ها می شود. بهتر است روی تعامل بروید چرا سمت درگیری می روید؟ من معتقدم، همه کشورها و ملت‌ها باید با هم ارتباط کامل، سازنده و توام با عدالت و احترام داشته باشند.

روسیاالیوم: جناب احمدی نژاد از اینکه فرصت این گفت و گو رابه ما دادید، خیلی متشکرم.

دکتر احمدی نژاد: ان‌شاءالله موفق باشید.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب