1400/10/26-16:30

متن مصاحبه شبکه تلویزیونی سی ان ان ترک با دکتر احمدی نژاد + فیلم

متن مصاحبه شبکه تلویزیونی سی ان ان ترک با دکتر احمدی نژاد + فیلم

دکتراحمدی نژاد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان ترک، ساختن یک جامعه بهتر را مستلزم مشارکت همگانی دانست و گفت: حق تعیین سرنوشت یک حق مطلق و متعلق به تک تک انسان هاست و هیچکس اجازه ندارد آن را تحت هر عنوانی که باشد، محدود کند.

به گزارش دولت بهار، متن این گفت و گو به شرح زیر است:

خبرنگار: به شما بابت تشریف فرمایی تان به ترکیه خوش آمد می گوییم، من می خواهم در خصوص انتخابات ایران صحبت کنم. البته دوره آقای رییسی آغاز شده و شما کاندیدای ریاست جمهوری شدید اما نتوانستید وارد عرصه رقابت ها شوید، نظرتان در این خصوص و جو انتخابات چیست؟

دکتر احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر واجعلنا من خیر انصاره  واعوانه والمستشهدین بین یدیه

به شما و همکارانتان و همه کسانی که این برنامه را خواهند دید سلام عرض می کنم و امیدوارم گفت وگوی ما مفید باشد. انتخابات گذشته است و من نظرم را در این باره بارها اعلام کرده ام. دو نکته را به عنوان دواصل باید کنار هم ببینیم.

یکی اینکه حق تعیین سرنوشت متعلق به تک تک انسان هاست و هیچکس اجازه ندارد این حق را به هیچ ترتیبی محدود کند. این یک حق مطلق است. اصل دوم این است که ما می خواهیم جامعه بهتری را بسازیم که این امر، مستلزم مشارکت همگانی است. انتخابات ها در دنیا زیاد برگزار می شود ولی مشکل کشورها حل نمی شود و شرایط جهان بهبود پیدا نمیکند، دلیلش این است که این دو اصل رعایت نمی شود.

خبرنگار: شما دریک  گزارش خبری اعلام کرده بودید ایران ،عربستان سعودی و ترکیه می توانند بعنوان اتحادیه اسلامی همانند  اتحادیه اروپا با هم همکاری داشته باشند لطفا در این باره بیشتر توضیح دهید.

دکتر احمدی نژاد: در منطقه ما ترکیه ،عربستان و ایران نمی توانند از هم جدا باشند. سه کشور بزرگ هستند که اگر با هم متحد باشیم همه کشورهای منطقه متحد می شوند. این به نفع همه است. البته ما این اتفاق و اتحاد را در مقابل دیگر کشورها تلقی نمیکنیم و دنبال مرز بندی جدید بین انسان ها نیستیم. ما میخواهیم اتحاد جهانی درست شود. تمام آرزوهای خوبی که ما داریم عدالت ، رفاه ،آزادی وپیشرفت نیازمند اتحاد جهانی است. تمام طبیعت یک تن واحد است و همه به هم متصل هستند.

به هرنقطه ای از طبیعت آسیبی وارد بشود ، کل اکو سیستم آسیب می بیند . خوب جهان انسانی هم یک محیط پیوسته است. این مرز بندی ها، انسانی نیست و درهر نقطه ای آسیبی به جامعه انسانی وارد شود، همه آسیب می بینیم. اگر یکجا نا امنی باشد این نا امنی به همه دنیا منتشر می شود. اگر یکجا فقری باشد این آثارش را در همه دنیا برجای خواهد گذاشت. اگر این محیط انسانی را پیوسته در نظر بگیریم تمام این معادلاتی که امروز انسان ها را از هم جدا کرده است، تغییر پیدا می کند.

خبرنگار: ایران در دوره دولت ترامپ در خصوص مذاکرات هسته ای، با یک سری مشکلات مواجه شد. اکنون که بایدن رییس جمهور آمریکا شده است، روند مذاکرات را چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتراحمدی نژاد : من در نامه ای که به آقای بایدن و قبل از آن به آقای ترامپ نوشتم تصریح کردم که متاسفانه سیاست های خارجی را روسای جمهور در آمریکا تعیین نمی کنند.گفتم اگر شما واقعاً می خواهید تغییری ایجاد کنید آن سیاست ها را تغییر بدهید. تا زمانی که منافع سرمایه داری آمریکا در جهت تضعیف و تسلط بر دیگران است، مشکلی حل نمی شود. هنوز من نشانه ای ندیدیم که آقای بایدن آن سیاست  ها را تغییر داده باشد. ممکن است روش پیگیری یک سیاست تغییر کند اما مهم این است که خود آن سیاست اصلاح شود. روش اجرای یک سیاست احتمالا تغییر می کند اما مهم آن است که خود آن سیاست تغییر یابد.  آیا الان دولت آمریکا به دنبال تسلط بر ترکیه، ایران و عربستان نیست؟ نمی خواهد بین ما اختلاف بیاندازد؟ از همکاری ما ناراحت نمی شود ؟ هرگاه این جهت گیری ها اصلاح شود، می توان گفت که سیاست آمریکا تغییرکرده است.

خبرنگار: همینطور در خصوص همه گیری های ویروس کرونا که اقتصاد اکثر کشورها را تحت تاثیر جدی خود  قرار دارد و ایران نیز متاثر از آن بوده است.

دکتر احمدی نژاد: شرایط خوبی نیست بسیاری ازکشور ها شرایطشان خوب نیست . ایران هم از کرونا و هم از تحریم رنج می برد و هم گرفتار بی برنامه گی داخلی است.

خبرنگار: آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است که دنیا بیشتر از پنج تا کشور است شما اتفاقات و وضعیت خاورمیانه و در واقع موقعیت ترکیه را در منطقه چگونه ارزیابی می کنید؟

دکتر احمدی نژاد: من بارها گفته ام که منطقه ما تحمل هیچ درگیری جدیدی را ندارد. درگیرهای داخل منطقه ما با تحریک قدرت های بزرگ انجام میگیرد. این درحالی است که ما در منطقه، هیچ بهانه و دلیلی برای اختلاف و درگیری نداریم و همه عوامل لازم برای یک اتحاد مستحکم فراهم است. من به یاد دارم ۱۶ سال قبل که برای اولین بار در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کردم، به صراحت اعلام کردم که چرا پنج تا کشور باید برتر از بقیه کشورها باشد؟ تصریح کردم که این وضعیت عامل اصلی تمام درگیری ها و مشکلات دنیا و مخالف اصول قطعی  دموکراسی است. همه ملت ها مساوی هستند و مهمتر از آن این است که تک تک انسان ها برابرند. اگر یک عده را ما برتر تلقی کردیم، از همانجا جنگ، اختلاف و مشکلات شروع می شود. خوشبختانه آن تلقی که باعث شده است پنج کشور خود را بالاتر بدانند، دوران پایانی خودش را سپری می کند.

خبرنگار: آیا شما مایل هستید که مجددا رییس جمهور ایران شوید؟ آیا بار دیگر کاندیدا خواهید شد؟

دکتر احمدی نژاد: آیا رییس جمهور شدن می تواند یک هدف باشد؟ آنچه اهمیت دارد، بهتر شدن وضعیت زندگی مردم است. مهم این است که در این مسیر تلاش کنیم. آرزو می کنم در هر کشوری آن چیزی که ملت ها می خواهند همان بشود.

خبرنگار: همه ما این را در واقع متوجه می شویم برای اینکه رفاه وآسایش ملت مان بیشتر بشود.

دکتر احمدی نژاد: برای اینکه رفاه بیشتر شود حتماً باید ببینم مردم چه می خواهند هرچه مردم خواستند همان را اجرا کنیم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب