1400/10/27-13:45

متن مصاحبه رسانه رسمی دانشگاه بیکنت ترکیه با دکتر احمدی‌نژاد + فیلم

متن مصاحبه رسانه رسمی دانشگاه بیکنت ترکیه با دکتر احمدی‌نژاد + فیلم

دکتر احمدی نژاد در گفت و گو با رسانه رسمی دانشگاه بیکنت ترکیه به ظرفیت تجاری 50 میلیارد دلاری میان ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: دو دولت با برداشتن موانع، باید به تاجران و فعالان اقتصادی کمک کنند تا این هدف مهم اقتصادی محقق شود.

به گزارش دولت بهار، دکتر احمدی نژاد در این گفت و گو بر نقش تعیین کننده جوانان برای ساختن آینده ای بهتر گفت: جهان در آستانه تغییرات بزرگی است و جوانان حق دارند آینده را آنگونه که دوست دارند، بسازند و همه باید کمک کنیم تا آنها بتوانند در ساختن یک جهان زیباتر موفق شوند. جوانان نیز باید توجه کنند که برای تحقق آرزوهای خود، باید علم بیاموزند و از جوانی، دلشان را از عشق به دیگر انسان ها پر کنند. علم و عشق، دو بال است که انسان ها را به اوج می رساند. اگر بخواهیم عدالت برقرار شود، حتما باید با علم و عشق برقرار شود.

متن کامل مصاحبه رسانه رسمی دانشگاه بیکنت با دکتر احمدی نژاد  به شرح زیر است:

خبرنگار: به ترکیه و دانشگاه بیکنت خوش آمدید. شما از دانشگاه بیکنت دکترای افتخاری دریافت کردید، احساس شما نسبت به دریافت این عنوان علمی چیست؟

دکتر احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لوليك الفرج والعافيه والنصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يديه

طبیعی است که از این اتفاق خیلی خوشحال هستم و آن را سرآغازی برای همکاری های علمی دو ملت می دانم. دانشگاه بیکنت، دانشگاه مهمی است، رشته های متعددی دارد و اساتید فراوانی اینجا مشغول کار علمی هستند. از اینکه این اساتید من را شایسته دریافت دکترای افتخاری دانستند، از آنها سپاسگزارم.

خبرنگار: آیا صحبتی با جوانان ترکیه دارید؟

دکتر احمدی نژاد: حرف من برای تمام جوانان دنیا از جمله جوانان ترکیه است. آینده در دست جوانان امروز است. جهان در آستانه تغییرات بزرگی است. حق جوانان است که آینده را آنگونه که دوست دارند، بسازند و همه باید کمک کنیم تا آنها بتوانند در این امر موفق شوند. در اندیشه جوانان امروز، یک جهش بزرگ اتفاق افتاده است، علت آن هم این است که جوانان امروز از قیود بسیاری که گذشتگان به آن مبتلا بودند، آزاد هستند. جوانان امروز خیلی رشدیافته تر و آزادتر هستند و به آزادی، بهای بیشتری می دهند. این امر نشان می دهد که آینده بسیار روشنی پیش روی جامعه بشری است. البته می خواهم یک مطلب دوستانه هم به جوانان عرض کنم. اگر بخواهند آرزوهایشان محقق شود و جهان زیبایی داشته باشند، فقط باید علم بیاموزند و از همین جوانی، دلشان را از عشق به دیگر انسان ها پر کنند. علم و عشق، دو بال است که انسان ها را به اوج می رساند. اگر بخواهیم عدالت برقرار شود، حتما باید با علم و عشق برقرار شود. من برای دانشجویان این دانشگاه و جوانان ترکیه آرزوی سلامتی و موفقیت دارم و از کل جوان ها حمایت می کنم و در کنارشان هستم.

خبرنگار: آیا صحبتی با ایرانیان ساکن ترکیه دارید؟

دکتر احمدی نژاد: اینجا را وطن خودشان بدانند، با مردم همراهی کنند، همه را دوست داشته باشند و به پیشرفت ترکیه کمک کنند. پیشرفت ترکیه، پیشرفت ایران است و پیشرفت ایران، پیشرفت ترکیه است. ما یکی هستیم، دو تا نیستیم.

خبرنگار: در خصوص بهداشت و علم، همکاری های دو جانبه ای بین ایران و ترکیه وجود دارد، نظر شما دراین باره چیست؟

دکتر احمدی نژاد: من معتقد هستم که همکاری های علمی و بهداشتی را باید در حد ممکن گسترش بدهیم. کار علمی متعلق به تمام بشریت است. ایران و ترکیه گذشته پرافتخاری در زمینه علمی و به لحاظ تمدنی دارند. مردم ما، مردم خوب، مهربان و دوست داشتنی هستند. هر چقدر کار علمی مشترک انجام بدهیم، به نفع هر دو طرف و به نفع همه بشریت است. البته یک عده پیدا شدند که علم را در انحصار خودشان گرفتند، آنها نمی خواهند جهان اصلاح شود اما ملت های ما می خواهند جهان وضعیت درستی پیدا کند. ملت های ما، خوبی ها را نه فقط برای خودشان، بلکه برای همه می خواهند. ملت های ما هیچوقت از پیشرفت دیگران ناراحت نشدند، همیشه خوشحال بودیم که دیگران در آسایش و پیشرفت هستند. اینها ویژگی های دو ملت ایران و ترکیه است. من در آرزوی روزی هستم که تمام مرزهای بین دو ملت برداشته شود و هیچ فاصله ای وجود نداشته باشد.

خبرنگار: در خصوص کسانیکه می خواهند بین ایران و ترکیه تجارت برقرار کنند، صحبتی دارید؟

دکتر احمدی نژاد: من فکر می کنم همین الان، بیش از 50 میلیارد دلار ظرفیت تجارت بین ایران و ترکیه وجود دارد. دو دولت باید به تاجران و فعالان اقتصادی کمک کنند که این هدف اقتصادی محقق شود. من فکر می کنم فعالین اقتصادی ایران و ترکیه خیلی خوب می توانند با هم کار کنند. امیدوارم موانع برطرف شود و بتوانیم از تمام ظرفیت دو طرف استفاده کنیم.

خبرنگار: نظر شما در خصوص صلح در منطقه خاورمیانه چیست؟

دکتر احمدی نژاد: صلح در منطقه در گروی دوستی سه کشور ایران، ترکیه و عربستان است. اگر اینها با هم باشند، بعد عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس همه با هم خواهند بود. اینها با هم باشند، همه چیز درست می شود.

خبرنگار: آیا شما طبیعت را دوست دارید؟

دکتر احمدی نژاد: مگر می شود طبیعت را دوست نداشت؟ ما باید همه مخلوقات خدا و همه طبیعت را دوست داشته باشیم، این بستر رشد و حیات ماست و بالاتر اینکه مخلوق خداست.

خبرنگار: در خصوص اتفاقاتی که در قزاقستان افتاد، چه نظری دارید؟

دکتر احمدی نژاد: همه ملت ها حق دارند سرنوشت خودشان را تعیین کنند و هر کشوری باید با نظر مردمش اداره شود. هیچکس حق ندارد در امور دیگران دخالت کند. هر یک انسانی که کشته می شود، تمام هفت و نیم میلیارد انسان کره خاکی، مسئول هستیم. کسی نباید کشته شود.

خبرنگار: روابط بین ایران و ترکیه در آینده در چه مسیری پیش خواهد رفت؟

دکتر احمدی نژاد: من امیدوارم که مسئولین دو کشور هوشمندانه عمل کنند و ما بهترین روابط را با همکاری کامل داشته باشیم. امنیت ترکیه، امنیت ایران است و امنیت ایران، امنیت ترکیه است. من فکر می کنم دشمنان دو ملت ایران و ترکیه، نقشه هایی کشیده اند برای اینکه هر دو را تضعیف کنند. باید هوشیار باشیم.

خبرنگار: در خصوص تحصیلات ایرانیان در خارج از کشور چه نظری دارید؟

دکتر احمدی نژاد: من فکر می کنم انسان ها باید آزاد باشند هر جای دنیا که می خواهند بروند و تحصیل کنند ولی امیدوارم این تحصیلات باعث گسترش ارتباطات علمی میان ملت ها شود.

خبرنگار: متشکرم.

دکتر احمدی نژاد: ان شاءالله موفق باشید.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب