1400/10/28-08:00

متن مصاحبه دکتر احمدی نژاد با شبکه تلویزیون اینترنتی «گرچک حیات» ترکیه + فیلم

 متن مصاحبه دکتر احمدی نژاد با شبکه تلویزیون اینترنتی «گرچک حیات» ترکیه + فیلم

دکتر احمدی نژاد در گفت و گو با شبکه تلویزیون اینترنتی «گرچک حیات» ترکیه، اعتبار هر قرارداد خارجی را منوط به عادلانه بودن، تایید ملت و تامین منافع ملی دانست و گفت: اگر قراردادی پنهان از نظر ملت بسته شود، معنایش اینست که مطالبی به ضرر ملت در آن وجود دارد که در این صورت نیز فاقد اعتبار است.

به گزارش دولت بهار، دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص تحولات اخیر قزاقستان گفت: قزاقستان ملتی دارد که باید طبق خواسته و اراده آنها اداره شود اما پاسخ خواسته مردم، با تفنگ داده شده است. معنایش این است که یک عده کشور را نه متعلق به مردم، بلکه متعلق به خودشان می دانند. کشوری مثل روسیه هم به خودش اجازه داده است با استناد به چیزهایی که یک عده برای خودشان نوشته اند، در امور قزاقستان دخالت کند. اگر قراردادی نوشته شده است باید به رای مردم گذاشته شود و اگر نگذاشتند، بدیهی است که هیچ اعتباری ندارد. مردم اعتراض دارند، مسوولان هم موظفند حرف مردم را گوش دهند، اگر حرف درستی می زنند، باید از آن تبعیت کنند و اگر درست نمی گویند، باید آنها را قانع کنند.

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:

خبرنگار: شاهد اتفاقهای تلخی بخصوص در قزاقستان آن هم بعد از افزایش قیمت گاز بودیم که در آن اعتراضات مردم به خشونت کشیده شد و به کشته شدن تعداد زیادی از شهروندان قزاقستانی انجامید. پس از آن، دولت روسیه نیروهای نظامی خود را در قالب سازمان پیمان امنیت جمعی وارد قزاقستان کرد. می خواهم نظر جنابعالی را در رابطه با این مساله و بخصوص حضور روسیه در قزاقستان بدانم.

دکتر احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم

الهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر انصاره واعوانه و المستشهدین بین یدیه.

ابتدا به همه کسانیکه این برنامه را می خوانند یا می بینند یا درباره اش خواهند شنید، سلام عرض می کنم.

همانطور که اشاره کردید این حادثه تلخ اتفاق افتاد و اکنون ما برای پرداختن به آن باید ریشه های این رویداد را بررسی کنیم. من به چند علت برای مشاهده چنین صحنه هایی در دنیا اشاره می کنم.

اول اینکه که در نوع کشورهای جهان، اراده ملتها حاکم نیست، در حالی که سرزمین ها متعلق به مردم است و حکومت ها باید از نظر مردم تبعیت کنند و دوم اینکه حکومت ها هر کدام به یک نسبتی، مردم را از عرصه های اجتماعی کنار گذاشته اند تا جایی که مردم معمولا در تصمیمات مهم نقشی ندارند. و علت سوم نیز منتج از دخالتهاست. عده ای در دنیا هستند که در همه امور دیگران دخالت می کنند و این اتفاق بسیار بدی است. قزاقستان ملتی دارد که باید طبق خواسته و اراده آنها اداره شود اما متاسفانه پاسخ خواسته مردم، با تفنگ داده شده است. معنایش این است که یک عده کشور را نه متعلق به مردم بلکه متعلق به خودشان می دانند. آنها خود را نه در خدمت مردم بلکه برتر از آنان می پندارند و فکر می کنند هر چه آنها می فهمند درست است.

کشوری مثل روسیه هم به خودش اجازه داده است با استناد به یک چیزهایی که با یک عده برای خودشان نوشته اند، در امور قزاقستان دخالت کند. اگر قراردادی نوشته شده است باید آن را به رای مردم بگذارند و اگر نگذاشتند، بدیهی است که هیچ اعتباری ندارد. مردم اعتراض دارند. بسیار خوب، موظفید حرف مردم را گوش دهید ببینید چه می گویند. اگر حرف درستی می زنند، باید آن را بپذیرید و اگر درست نمی گویند قانعشان کنید. شما نمی توانید بگویید یک ملت نمی فهمد! این دخالت ها متاسفانه در دنیا به یک روال تبدیل شده است. آمریکا از آن طرف دنیا می آید و در منطقه ما دخالت میکند و روسیه هم دخالت می کند. من به طور مبنایی هیچکدام را قبول ندارم و می گویم این نظام ها و ساختارهای حقوقی دنیا باید از اساس تغییر کند.

خبرنگار: از سال ۱۳۷۹ بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه یک تفاهمنامه بیست ساله و گسترده شامل مناسبات تجاری، نظامی و امنیتی منعقد شده بود. اکنون بار دیگر این مساله مطرح است که تفاهمنامه بیست ساله دیگری بین ایران و روسیه منعقد شود. آنگونه که من تحقیق کردم در ایران می گویند که این تفاهمنامه یا این قرار داد ممکن است که برای تقابل و یا در مقابل قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین باشد. می خواهم نظر شما را در باره این موضوع بدانم.

دکتر احمدی نژاد: تفاهمنامه با قرارداد متفاوت است. برای مثال ما تفاهم می کنیم که در آینده راجع به صد موضوع با یکدیگر همکاری کنیم، اما هر بند آن بعدا باید به یک قرارداد تعهدآور تبدیل شود. بله یک چیزهایی نوشتند اما تقریبا هیچکدام به یک قرارداد پایدار تبدیل نشده است. اما حرف من یک حرف کلی است. به این معنا که هر قراردادی به خصوص قراردادهای طولانی مدت ۲۰ یا ۲۵ ساله، اگر عادلانه نباشد و منافع ملت را تامین نکند این فاقد اعتبار است. اگر مورد تایید ملت نباشد باز هم فاقد اعتبار است.

اگر پنهان از نظر ملت بسته شود، معنایش اینست که مطالبی دارد که به ضرر ملت است. خوب باز هم این فاقد اعتبار است. من قبلا هم گفته ام که هر قراردادی باید عادلانه باشد. حق دو طرف عادلانه و مساوی و تعهد و منافع نیز عادلانه باشد و بعد هم آشکارا اعلام شود و مردم هم با آن موافق باشند تا معتبر باشد. اگر مردم چیزی را نخواهند، اعتباری ندارد. اما اینکه قرارداد ایران با روسیه در مقابل چین است، به نظرم درست نیست زیرا روسیه و چین با هم تقابلی ندارند و در عرصه بین الملل کاملا هماهنگ هستند. حالا اگر بین خودشان مسائلی را دارند آن یک مساله جداست. اما در مسائل سیاسی جهانی، بسیار هماهنگ هستتد.

خبرنگار: در مورد این تفاهمنامه بیست ساله عنوان می شود که ایران ممکن است در قسمت همکاری های نظامی، تسلیحات سنگین مثل هواپیمای جنگنده را خریداری کند و به این ترتیب روسیه حضور نظامی خود را در جغرافیای ایران افزایش می دهد. ممکن است اینگونه تفسیر کنند که این اقدام برای مقابله به مثل با چین باشد.

دکتر احمدی نژاد: محتوای این تفاهمنامه که هنوز به طور رسمی منتشر نشده و فکر نمی کنم به قرارداد تبدیل شده باشد، معلوم نیست، بنابراین نمی شود اظهار نظر کرد. اما طبق قانون اساسی ما حضور نیروی نظامی بیگانه در کشور بطور کلی ممنوع است.

خبرنگار: صبح امروز شما مصاحبه ای با یک رسانه از افغانستان داشتید. من آن مصاحبه را تا جایی که برایم ممکن بود گوش کردم. شما مطالب بسیار مهمی را در آن مصاحبه عنوان کردید. در آنجا پیرامون ارسال سلاح به طالبان سوالی مطرح شد و شما فرمودید که دولت نه اما امکان دارد گروههایی در ایران به طالبان سلاح ارسال کرده باشند. می خواهم بپرسم آیا در ایران قوه و اراده ای موازی وجود دارد که به یک عنصر خارجی آن هم در همسایگی ایران و آن هم طالبانی که جنابعالی با داعش یکی میدانید اسلحه ارسال کند؟

دکتر احمدی نژاد: موضوع اسلحه در سوال خبرنگار بود و من به او توضیح دادم که دولت نمی تواند چنین کاری کرده باشد و ممکن است در ایران گروههایی به طالبان کمک کرده باشند. منتها مساله فرقی نمی کند باید ساختارها را بشناسیم. در دوره ای که ما در دولت حضور داشتیم مخالف چنین رفتارهایی بودیم و هیچوقت چنین کاری را انجام ندادیم اما ممکن است بعضی ها اینکار را کرده باشند. من مشروط و با تردید این را مطرح کردم چرا که ملت ایران قطعا با اینکار مخالف است. وقتی ملت مخالف باشد، بعید است که دولت بتواند چنین تصمیمی را بگیرد.

خبرنگار: به نظر می رسد طالبان علیرغم مخالفت و میل ظاهری بسیاری از کشورها، الان مستقر شده باشد. به نظر شما جمهوری اسلامی ایران در همسایگی خودش با طالبان چگونه برخورد خواهد کرد؟

دکتر احمدی نژاد: اولا طالبان هنوز مستقر نشده است. اینکه با اسلحه بگیرند و ملتی را تضعیف کنند، معنایش استقرار نیست. استقرار زمانی است که یک ملت رضایت دهد و با رای خود پشتیبانی کند. آن موقع است که می گوییم مستقر شده است و الا اینکه یک گروه مسلح از بیرون آمدند، ملت افغانستان چه باید بکند؟ آیا جایی برای اظهار نظر وجود دارد؟ من اسم این را، استقرار نمیگذارم. می گویم تسلط پیدا کردند و این با استقرار و دوام متفاوت است. شما یک کشور را نام ببرید که با این کار به قول شما «استقرار» مخالفت کرده باشد. یا سکوت در پیش گرفتند و یا استقبال کردند یا یک جوری دو پهلو حرف زدند. هیچ دولتی با حضور طالبان به طور صریح مخالفت نکرد.

خبرنگار: آیا در هیچ مقطعی ... عملی را انجام ندادند؟

دکتراحمدی نژاد: وقتی حرفی گفته نمی شود عمل چه معنا دارد. من فکر می کنم امریکا با نقشه ای که کشید، بقیه را فریب داد.

خبرنگار: حتی ایران را؟

دکتراحمدی نژاد: بله. ایران یکی از طرف هایی است که اگر آنها در آنجا استقرار پیدا کنند، آسیب زیادی خواهد دید. من شنیده ام که آمریکایی ها به صراحت اعلام کرده اند داعش و القاعده دارند در افغانستان تجدید سازماندهی می کنند. اگر سازماندهی کنند حتما برای همسایگان از جمله ایران، مزاحمت بسیار بزرگی خواهند داشت.

خبرنگار: اخیرا ما در عراق شاهد انتخابات زود هنگام یا بهتر است بگویم خارج از نوبت بودیم. وقتی حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه و بخصوص در عراق را مرور می کنیم می بینیم که در مقاطع حساس و بحرانی مانند حضور داعش، با گروههای نیابتی، همکاری و یارگیری کرده یا مساعدتی انجام داده است. این چیزی است که کشورهای منطقه و عراق مطرح می کنند و در مقاطعی ممکن است که به دستاوردهایی رسیده باشند ولی می بینیم که در انتخابات عراق، جریان های نزدیک به جمهوری اسلامی ایران شکست سختی خوردند. ترکیب پارلمان عراق را که مورد مطالعه قرار می دهیم می بینیم که تعداد کرسی های گروههای نزدیک به جمهوری اسلامی ایران به شدت کاهش پیدا کرده است.

علاوه بر این از سال ۲۰۱۸ به اینطرف، در عراق شاهد اعتراض های مردمی بسیاری بخصوص در مناطق شیعه نشین عراق بودیم که نسبت به حضور جمهوری اسلامی ایران و بعضا به دخالت در امور کشورشان معترض بودند، آیا می شود شکست در انتخابات را نتیجه ورود و حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران تفسیر کرد؟ نظر و رویکرد شما به نتایج انتخابات عراق چیست؟

دکتر احمدی نژاد: باید چند اصل کلی را که نه فقط در مساله عراق، بلکه برای همه دنیا صدق می کند، در نظر بگیریم. این اصول به افغانستان و قزاقستان و هر کشوری که اراده مردم حاکم باشد، قابل تعمیم است. اول اینکه همه باید به انتخاب مردم احترام بگذارند. هر تصمیمی اگر منطبق با نظر مردم باشد همه پیروزیم و شکست معنا ندارد اما اگر کسانی دنبال این بوده باشند که نظر مردم حاکم نشود، آن وقت است که می توان از شکست صحبت کرد.

نکته دوم این است که بالاخره جریان های سیاسی و آراء آنها در نوسان است زیرا با عملکرد آنهاست که چند سال بعد، ممکن است اتفاق دیگری بیفتد. کسانیکه انتخاب می شوند باید تمام توان خود را در خدمت مردم خودشان قرار بدهند. اگر در جهت آبادانی کشور، رفع مشکلات و تامین رفاه مردم، اقدامی به انجام نرسد، به طور طبیعی مردم سراغ افراد دیگری می روند. حق هم با مردم است و اصل سوم نیز عدم دخالت است که هیچ احدی در هیچ کجای دنیا حق دخالت در امور داخلی دیگر ملت ها را ندارد و این امر نیز استثنابردار نیست. حالا می خواهد ایران، ترکیه، عربستان، آمریکا، سوریه یا روسیه باشد، فرقی ندارد، هیچکس حق دخالت در امور دیگری را ندارد. عراق هم ماشاالله کلکسیون است و همه آنجا هستند.

خبرنگار: در سال ۹۶ سردار حمید محبی جانشین اطلاعات فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران طی اظهارنظری گفت که شما پس از گسترش دامنه اعتراضات دمشق معتقد بودید حکومت اسد سقوط خواهد کرد و در آن مقطع شما معتقد بودید که ایران دیگر نباید از حکومت بشار اسد و حفظ او در قدرت حمایت کند. امروز که شما به تحولات سوریه نگاه میکنید، چه احساسی دارید؟

دکتر احمدی نژاد: سوریه زخم بزرگی بر پیکر کل جامعه جهانی است. من از اول به همین حرفهایی که الان می زنم معتقد بودم. اصلا این نبود که بگوییم چون حکومت دوام نمی آورد باید به سمت مردم برویم. این غلط است. حرفم این بود که باید ببینید مردم چه می خواهند. هر چه مردم خواستند به همان عمل شود. اصلا ما هیچ طرفی نیستیم. نه طرف دولتیم و نه طرف مخالفین هستیم. آنجا اختلافی بوجود آمده و بالاخره یک عده معترض هستند ما اگر می خواهیم کمکی کنیم، باید بگوییم با گفت و گو مسائلتان را حل کنید. اسلحه راه حل نیست. چون اسلحه یعنی کشتار، کشتار هم یعنی کینه و کینه هم به معنای لاینحل ماندن و پیچیده تر شدن مساله است. من گفتم که هرکدام از کشورهای ترکیه، ایران، عربستان یا مصر اگر می خواهیم کمک کنیم باید طرفین را به گفت و گو دعوت نماییم و بعد هم بگوییم که اصل را بر خواست مردم سوریه قرار دهیم. این یک فرمول خیلی ساده است. هر چه مردم سوریه می خواهند همان باید محقق شود. آن موقع حرف من این بود و الان هم همین است. منتها من بارها تلاش کردم اینها را برای گفت وگو بیاورم اما متاسفانه عربستان و ترکیه دخالت می کردند و پای آمریکا از آن طرف و بعدا هم روسیه باز شد. انگلستان و فرانسه و تا حدودی هم مصر اثرگذار بودند. اینها همراهی نکردند که آن اتفاق بیفتد ولی من خیلی تلاش کردم. جنگ چه مشکلی را حل می کند؟ جنگ بخصوص در داخل کشورها، راه حل نیست. یک موقع یک کشوری مورد تجاوز قرار گرفته چاره ای جز دفاع وجود ندارد. در مسائل داخلی کشورها استفاده از اسلحه به معنای حل نشدن مسایل است، کما اینکه در سوریه چند میلیون نفر آواره شدند!؟ شهرها و بسیاری از خانه ها ویران شده و چقدر کشته شدند! آیا اینها قابل جبران است؟ حتما نیست. من آن موقع در این نظریه تقریبا تنها بودم.

خبرنگار: صاحبنظران ورود روسیه به ماجرای سوریه را به عنوان یک برگ برنده و موفقیت جمهوری اسلامی ایران قلمداد می کنند. آیا در آن مقطع، اصلا امکان تغییر روند پرونده روسیه به دست شما امکانپذیر نبود؟

دکتر احمدی نژاد: تا زمانیکه من رییس جمهور بودم روسیه وارد ماجرا نشده بود. منتها دخالت در امور دیگران کلا کار غلطی است. هر کس که باشد، چه آمریکا و چه روسیه، کار غلطی است. ما وقتی میگوییم مسلمان هستیم یعنی آنکه به حق همه ملت ها پایبندیم و کار بد از هر کس باشد بد است و کار خوب هم از هر کسی باشد خوب است. دشمن ما کار خوبی کرد از نظر ما خوب است. حرف درستی زد درست است و دوست ما هم اگر کار غلطی کرد، غلط است. من انسان آزاده ای هستم و روی این چیزها تعصب ندارم.

همه آنها که باعث شدند سوریه به اینجا برسد، چه دولتش، چه مخالفینش، چه آندسته از مخالفینی که روی جنگ پافشاری کردند و از بیرون کمک گرفتند و چه دولتهای اطراف سوریه و چه آمریکا  یا روسیه همه مقصرند.

خبرنگار: از جمله ایران؟

دکتر احمدی نژاد: بله. همه مقصرند و در فردای تاریخ که خیلی زود اتفاق می افتد، همه آنها باید جواب بدهند. همه ی این ها مقصرند. راه حل مساله اینگونه نبود. الان قزاقستان یک راه بیشتر ندارد و آن هم تمکین از نظر مردم این کشور است. هر راه دیگری ، غلط است، دوام ندارد و شکست می خورد. قزاقستان یک ملت دارد و هر چه گفتند همه باید در برابر آن تسلیم باشند. اگر گفتند دولت فعلی بماند، بماند. کسی نمی تواند بگوید نماند. اگر گفتند باید برود و دولت دیگری بیاید حقشان است و ما باید به آن احترام بگذاریم. حق تعیین سرنوشت، اساس انسانیت و حقوق بشر است.

خبرنگار: مشاور شما در دوران ریاست جمهوری و استاندار آذربایجان شرقی جناب احمد علیرضابیگی در طول جنگ ۴۴ روزه قره باغ، برخلاف بسیاری از سیاستمداران در ایران و بخصوص آنهایی که در سیاست فعال بودند، از رویکرد جمهوری اسلامی ایران انتقاد کردند و به خصوص بر فاکتور نفوذ جریان ایرانشهری و ملی گرایی افراطی پارس در بنیان و بدنه دستگاه دیپلماسی ایران و وزارت خارجه پافشاری کردند. شما خطر جریان ایرانشهری را در ساختار امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چقدر جدی می بینید و فکر می کنید برای عبور از این مساله چکار باید کرد؟

دکتر احمدی نژاد: آقای بیگی اینجا حضور دارد، می توانید با ایشان صحبت کنید تا توضیحات کامل را به شما بدهند. منتها این مفهومی که می گویید در ایران اصلا معنا ندارد. ایران متشکل از اقوام گوناگونی است که همه با هم ایران را بوجود آورده اند. حوزه فرهنگی ایران بسیار وسیعتر از حوزه جغرافیایی آن هست. همه ایرانی اند. آذربایجان، بلوچستان، مازندران، اراک یا همدان بخشی از ایران هستند. همه ایرانی اند. ایران متعلق به گروه خاصی نیست.
 
خبرنگار: به قول آقای بیگی همین جریان ایرانشهری مثلا جمهوری آذربایجان را جمهوری آذربایجان خطاب نمی کنند و می گویند آنجا آران است.

دکتر احمدی نژاد: اصلا در ایران اینها عددی نیستند. آذربایجان و ارمنستان در حوزه فرهنگی ایران بزرگ تعریف می شوند. ما اسم آن را حوزه فرهنگی بزرگ گذاشته ایم. همه ما متعلق به یک حوزه فرهنگی هستیم. همه با هم برادریم اما در چند کشور تقسیم شده ایم و همه کشورها استقلال یکدیگر را به رسمیت شناخته ایم. منتها نظر مقامات ایران را باید از خودشان بپرسید. اقای بیگی هم هستند با ایشان مصاحبه کنید و ببینید که در ایران، چنین مفهومی وجود ندارد.

خبرنگار: پس شما آن را یک مساله جدی نمی بینید؟

دکتر احمدی نژاد: ملت ایران بسیار رشید است و واقعا خواهان ارتباطات دوستانه با تمام دنیا و بویژه همسایگان است. تاریخ ایران تاریخ صلح و دوستی و برادری و احترام به سایر ملتهاست. همین الان خیلی از ایرانی ها که اینجا زندگی می کنند، دوستان صمیمی مردم ترکیه هستند و احترام خودشان را نه در نقطه مقابل، بلکه در خدمت کشور ترکیه می بینند. این خصلت ایرانی هاست و در حکومت ایران نیز تا جاییکه من سراغ دارم، تصور دیگری وجود ندارد، مگر افراد خاص که همیشه هستند و ممکن است سازی جداگانه بزنند ولی این حرفها که بعضی رسانه ها آن را درشت نمایی می کنند، اصلا در ایران دیده نمی شود.

خبرنگار: شما گفته بودید که خیلی به زبان ترکی علاقه دارید. با توجه به اینکه در ایران دهها میلیون ترک زبان وجود دارد، آیا همین حقِ جغرافیای مدنیت یا جغرافیای فرهنگی مثلا برای ترکیه هم حائز هستید که اهمیت بدهند به ترک زبان های ایران برای مثال؟

دکتر احمدی نژاد: اگر نقش دخالت و درست شدن یک باند به خود بگیرد غلط است و به دوستی منجر نمی شود. من ترکی آذری را بلد هستم. در سخنرانی ام در دانشگاه بیکنت نیز گفتم دوست داشتم ترکی استانبولی را هم بلد باشم. منتها در ایران اصلا این بحث ها نیست. آذربایجان یعنی ایران و ایران یعنی آذربایجان. ما یک ملت در هم تنیده تاریخی هستیم. یعنی چند هزار سال است که با هم هستیم. ازدواج می کنیم و رفت و امد داریم در ایران اینگونه نیست که بگوییم من آذری ام تو لری یا آن دیگری کرد و آن یکی بلوچ یا مازنی و شیرازی و اصفهانی است. اصلا اینطور نیست.

در همه جای ایران همه با هم زندگی می کنند. از بیرون، بعضی ها تصوراتی دارند و روی آن هم سرمایه گذاری می کنند و البته همیشه ام شکست می خورند. کار فرهنگی وقتی ارزشمند است که در جهت دوستی و برادری باشد. من به عنوان یک ایرانی هیچوقت به خودم اجازه نمی دهم در محدوده جغرافیایی ترکیه یک جریانی را تقویت یا یک جریانی را تضعیف کنم و در امور داخلی ترکیه دخالت نمایم.

من طی دو روز اقامتم در استانبول تعداد زیادی مصاحبه داشتم اما کسی نمی تواند حتی یک جمله پیدا کند که به منظور دخالت در امور دیگران مطرح کرده باشم. ۸۵ میلیون مردم ترک در ترکیه خواهر و برادران عزیز من هستند.

خبرنگار: در ترکیه یک مساله ای همیشه توجه ما را به خود جلب می کند. اینکه رسانه های ایران به طور ویژه ای به ترکیه و بخصوص نسبت به رییس جمهور اردوغان توجه دارند. ولی وقتی به تیترهای یکی دو ماه اخیر رسانه های ایران نگاه می کنیم، به شدت دور از دوستی است.

دکتر احمدی نژاد: رسانه اند دیگر ...ضد من هم هستند اما این حرفها در ایران و بین مردم تاثیری ندارند. معمولا رسانه های حزبی هستند و حزب ها هم در ایران خیلی کوچکند و بین توده های مردم جایی ندارند و کسی اینها را نمی خرد. مردم دنبال دوستی هستند.

خبرنگار: بعنوان نماینده شبکه تلویزیونی اینترنتی گرچک حیات از وقتی که دادید تشکر می کنم.

دکتر احمدی نژاد: ان شاالله موفق باشید.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب