1400/10/30-08:00

متن مصاحبه دکتر احمدی نژاد با شبکه Haber Global ترکیه

متن مصاحبه دکتر احمدی نژاد با شبکه Haber Global ترکیه

دکتر احمدی نژاد در گفت و گو با شبکه 'خبرجهانی' ترکیه به بیان دلایل گوناگون تعلق خاطر دو کشور به یکدیگر اشاره کرد و افزود: ایران و ترکیه محکوم به دوستی با یکدیگر هستند. این دو کشور به دلایل گوناگون باید با هم باشند. منافع دوملت و منافع و امنیت ملت های منطقه، در گرو دوستی کامل ایران و ترکیه است. این دو کشور به هیچ وجه نباید وارد رقابت باهم شوند زیرا از آن ضررمی کنند و اگر باهم باشند، شاهد تغییرات اساسی در منطقه خواهیم بود.

به گزارش دولت بهار، متن مصاحبه دکتر احمدی نژاد با شبکه "خبرجهانی" ترکیه به شرح زیر است:

خبرنگار: سلام آقای دکتر به ترکیه خوش آمدید. میخواستم بپرسم که روابط میان ایران و ترکیه را چطور ارزیابی می کنید و درخصوص آینده این روابط چه نظری دارید.

دکتر احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم

اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج و العافیة و النّصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

ابتدا به شما و همکارانتان و همه کسانی که این برنامه را می بینند سلام عرض می کنم و امیدوارم که این برنامه برای همگان مفبد باشد.

ما مسائل منطقه را باید به صورت کلی و در یک جا با هم تحلیل کنیم. درباره ایران و ترکیه یک جمله می توانم بگویم و آن این است که «ایران و ترکیه محکوم به دوستی اند». این دو کشور به دلایل گوناگون باید با هم باشند. منافع دوملت، منافع ملت های منطقه و امنیت منطقه در گرو دوستی کامل ایران و ترکیه است. این دو کشور به هیچ وجه نباید وارد رقابت باهم شوند زیرا از آن ضررمی کنند و اگر باهم باشند، منطقه کلا تغییر خواهدکرد. امنیت و پیشرفت منطقه درگرو وحدت کشورهای منطقه است.

خبرنگار: نظر شما درخصوص مهاجرت غیرقانونی افغانها ازطریق ایران به ترکیه چیست؟

دکتر احمدی نژاد: همانطور که گفتم مسائل منطقه را باید در یک جا و باهم تحلیل کرد. شرایط افغانستان اصلا خوب نیست. اتفاقی که در افغانستان افتاد کل منطقه را تحت تأثیر قرار می دهد؛ یک گروه از بیرون مسلح شده و باکمک بیگانه، این کشور را تصرف کرده اند! به طور طبیعی این شرایط به مهاجرت دامن میزند و هیچ کشوری نمیتواند بطور کامل آن را کنترل کند؛ کمااینکه ترکیه نتوانسته کنترل کند. مهاجرت ها از طرف شمال آفریقا و غرب آسیا به سمت اروپا شکل میگیرد، زیرا مرز بیایان است و به سادگی نمی توان آنجا را کنترل کرد. من مطمئنم که هم ترکیه و هم برخی کشورهای دیگر در تلاش هستند تا جلوی مهاجرت به اروپا را بگیرند اما کار خیلی سخت است.

خبرنگار: نظر شما درمورد جنگ ۴۴ روزه آذربایجان و پیروزی منطقه قره باغ چیست و نقش ایران را در این مسئله چگونه میبینید؟

دکتر احمدی نژاد: من کلاً حل مسائل از طریق جنگ را رد می کنم، اصولا جنگ راه حل نیست. مسائل منطقه باید براساس احترام و عدالت حل شود. جنگ پایداری نمی آورد بلکه به بی ثباتی می انجامد. ما یک قاعده بسیار روشن داریم. احترام و عدالت و عدم دخالت دیگران، اصولی هستند که می تواند تمام مشکلات را در جهان حل کند و راهش هم گفت و گوست. من فکر می کنم ایران و ترکیه باید برای حل مساله به شکل گیری یک گفت و گوی سازنده همراهی و کمک کنند. ما باید ریشه کینه را از بین ببریم و الّا هرکس که کشته شود، کینه ها هم انباشته خواهد شد.

خبرنگار: ایران و ترکیه و بخصوص ایران چه نقشی را می توانند در مقابله با تروریسم ایفا کنند؟

دکتر احمدی نژاد: تروریسم یک رفتار کاملا ضدانسانی است و برای مقابله با آن باید همکاری کنیم. اما درعین حال باید توجه شود که ترور محصول تبعیض سنگین حاکم در دنیاست. امروز یک نظام ظالمانه در دنیا حاکم است! بیش از سه میلیارد انسان در جهان فقیر هستند، سالی هزار و پانصد میلیارددلار خرج تسلیحات نظامی میشود. سلاح جز برای جنگ و کشتار نیست. کارخانجات اسلحه سازی می خواهند سود ببرند و برای این کار باید یک جایی جنگ باشد. معلوم است کسانی که می خواهند سلاح بفروشند، خودشان بانی جنگ و تروریسم هستند.

متأسفانه ده ها سال است که منطقه ما درسایه تهدید تروریسم به سرمی برد و از بین بردن آن هم نیازمند یک اتحاد عمومی است. اگر اتحاد نباشد، مشکل حل نمی شود.

خبرنگار: درخصوص ارتباطات فرهنگی میان ایران و ترکیه چه نظری دارید؟ آیا شما فرزندان خودتان را مطابق فرهنگ ایرانی تربیت می کنید یا فرهنگ ترکیه؟ البته این دو فرهنگ خیلی به هم نزدیک هستند.

دکتر احمدی نژاد: خودتان گفتید که این دو فرهنگ به هم نزدیک هستند و با هم تفاوت چندانی ندارند. البته همه باید به سمت یک فرهنگ جهانی حرکت کنیم که در آن، همه انسانها به هم احترام بگذارند و کسی خودش را برتر از دیگران نداند، همه باهم دوست باشند و همدیگر را دوست بدارند.

خبرنگار: تشکر می‌کنم.

دکتر احمدی نژاد: ان شاءالله موفق باشید.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب