1400/11/01-13:32

تشدید اختلافات کردها بر سر پست ریاست جمهوری عراق

تشدید اختلافات کردها بر سر پست ریاست جمهوری عراق

العربی الجدید نوشت: همزمان با تشدید اختلافات در بغداد در قبال پرونده تشکیل دولت جدید عراق، بحران میان احزاب کرد بر سر پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید نیز بالا گرفته است.

به گزارش دولت بهار به نقل از شفقنا، حزب اتحادیه میهنی کردستان از سنگر سنتی خود در سلیمانیه به رهبری «بافل طالبانی» روی تجدید ریاست جمهوری «برهم صالح» رئیس جمهوری فعلی عراق اصرار دارد اما حزب دموکرات کردستان در اربیل به رهبری مسعود بارزانی که رسما «هوشیار زیباری» وزیر خارجه اسبق عراق را به عنوان رقیبی برای صالح معرفی کرده، با تجدید ریاست جمهوری برهم صالح مخالف است.

تعویق جلسه کردها به دلیل عدم تغییر در مواضع

براساس منابع آگاه سیاسی در اربیل و سلیمانیه، جلسه ای که روز گذشته قرار بود برای بررسی این بحران بین طرفین برگزار شد، به دلیل عدم تغییر در مواضع دو طرف به زمان نامعلوم دیگری موکول شد با این حال شخصیت های ذی نفوذ کُرد از هر دو حزب برای ارائه یک ایده توافقی دست به کار شده اند.

یکی از این منابع به العربی الجدید گفته است: ناکامی در دستیابی به تفاهم تاکنون به دلیل مخالفت حزب دموکرات با تجدید ریاست جمهوری برهم صالح بوده و ارائه نام دیگری از سوی اتحادیه میهمی کردستان می تواند توافق میان طرفین را سرعت بخشد.

اتحادیه میهنی: جلسه سرنوشت ساز دور روز آتی دو حزب کرد برگزار می شود

«غیاث سورجی» از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان در گفتگو با همین پایگاه با اشاره به اینکه اختلافات کردها بر سر نامزد ریاست جمهوری همچنان پابرجاست و هیچ تغییر مثبتی در این پرونده وجود ندارد، از برگزاری جلسه مهم بین اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان به هدف حل اختلافات فیمابین بر سر نامزد پست ریاست جمهوری و توافق بر سر نامزد واحد و رفتن به پارلمان برای دریافت اعتماد نمایندگان با اکثریت مطلق آرا در دو روز آتی خبر داد.

سورجی بیان کرد: اتحادیه میهنی کردستان روی نامزدی برهم صالح برای دومین دوره ریاست جمهوری اصرار دارد و او تنها نامزد این حزب است در حالی که حزب دموکرات کردستان مخالف نامزدی او به دلیل اختلافات شخصی است و این اساس اختلاف بین دو حزب است در حالی که بر سر این موضوع که این پست جزو سهمیه اتحادیه میهنی است، تقریبا توافق وجود دارد.

سورجی خاطرنشان کرد: اعلام هوشیار زیباری به عنوان نامزد ریاست جمهوری صرفا یک مانور سیاسی و تلاشی برای فشار بر ما به هدف تغییر نامزدمان است و فکر نمی کنم این نامزد واقعی باشد بلکه تنها برای فشار بر ما به منظور انتخاب فرد دیگری غیر از برهم صالح است.

حزب دموکرات: می توانیم این پرونده را به نفع خود یکسره کنیم 

از سوی دیگر «مهدی عبدالکریم» عضو حزب دموکرات کردستان در اربیل نیز در گفتگو با العربی الجدید با تاکید بر تداوم اختلاف دو طرف بر سر نامزدی پست ریاست جمهوری در مرحله آتی، بیان کرد: گفتگوها با اتحادیه میهنی متوقف نشده اما هیچ یک از این تلاش ها به توافقی بر سر نامزد واحد برای ریاست جمهوری هم منتهی نشده است.

او در ادامه با اشاره به همگرایی بین مسعود بارزانی، مقتدی صدر و دو ائتلاف سنی تقدم و و عزم، گفت: حزب دموکرات کردستان میتواند این پست را از طریق متحدانش در خارج از کردستان به نفع خود تمام کند اما این حزب خواهان موضع سیاسی کردی یکپارچه در بغداد است.

عضو چارچوب هماهنگی:نامزد کردها برای ریاست جمهوری باید از مقبولیت دیگر طرف ها برخوردار باشد

علی الفتلاوی عضو چارچوب هماهنگی(ائتلاف احزاب شیعه غیر از مقتدی صدر) نیز در گفتگو با العربی الجدید گفت: انتخاب نامزد ریاست جمهوری به نیروهای سیاسی کرد منوط است اما این موضوع به معنای ان نیست که آنها نامزدی را بر سایر احزاب سیاسی تحمیل کنند.

وی افزود: طرف های سیاسی در بغداد شاخص ها و نقطه نظرات خاص خود را برای نامزدی مجدد برهم صالح دارند و تمدید ریاست جمهوری او بویژه از جانب چارچوب هماهنگی رد می شود همچنانکه هوشیار زیباری هم از سوی نیروهای سیاسی دیگری مقبولیت ندارد.

فتلاوی بیان کرد: نامزد کردها برای ریاست جمهوری باید از مقبولیت دیگر طرف های سیاسی هم برخوردار باشد. انتخاب این نامزد به اکثریت مطلق آرا در پارلمان نیاز دارد و این اکثریت نمی تواندبدون حمایت همه فراکسیون ها از نامزد واحدی که نماینده کردها باشد و از مقبولیت دیگر فراکسیون های سیاسی بویژه شیعی برخوردار باشد، حاصل شود.

تحلیلگر عراقی: حل اختلافات کردها قابل پیش بینی است

با این حال، علی البیدر تحلیلگر عراقی می گوید: اختلافات بین کردها قابل حل است و هنوز به انسداد نرسیده است چرا که طرف های کرد خوب می دانند که به نفعشان است که برای گفتگو با نیروهای سیاسی در بغداد متحد باشند بنابراین دستیابی به راه حلی بر سر پست ریاست جمهوری قابل پیش بینی است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب