1400/11/04-20:27

تحریم های بی سابقه، تهدید تازه اتحادیه اروپا علیه روسیه

تحریم های بی سابقه، تهدید تازه اتحادیه اروپا علیه روسیه

همزمان با بحران سازی آمریکا و هم پیمانان غربی-ناتویی آن پیرامون مسئله اوکراین با هدف اعمال فشار بر روسیه، وزیر امور خارجه دانمارک روز دوشنبه اعلام کرد در صورت حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا آماده است تحریم های اقتصادی بی سابقه ای اعمال کند که تاکنون مشابه آن وجود نداشته است.

به گزارش دولت بهار به نقل از خبرگزاری رویترز، جپ کوفود که در آستانه نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل سخن می گفت، افزود: تردیدی نیست که اگر روسیه بار دیگر به اوکراین حمله کند، ما آماده ایم با تحریم های جامع و قبلا مشاهده نشده واکنش نشان دهیم.

وی با ادبیاتی حاکی از تهدید گفت: روسیه باید بداند که بهای استفاده از اقدامات تحریک آمیز و نیروهای نظامی برای تغییر مرزها در اروپا، بسیار بسیار بالاست و ما آماده ایم سخت ترین تحریم ها که همچنین شدیدتر از  سال ۲۰۱۴ است، متقبل شویم.

در پی تشدید رفتارها و مواضع آمریکا و غرب علیه روسیه به بهانه مسائل مرتبط با اوکراین، تنش ها در این زمینه افزایش یافته است. غرب مدعی است که تقویت قوای نظامی روسیه به مثابه آمادگی برای جنگ به منظور جلوگیری از پیوستن اوکراین به ائتلاف امنیتی ناتو است.

اتحادیه اروپا و آمریکا در سال ۲۰۱۴ و پس از ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه اوکراین به خاک روسیه، مسکو را هدف تحریم های اقتصادی قرار دادند و بخش های انرژی، بانکداری و دفاعی این کشور را نشانه گرفتند.

در این میان، دموکرات های سنای آمریکا لایحه ای را ارائه داده اند که مقام های روسیه، فرماندهان نظامی و موسسات بانکی این کشور را مشمول مجازات قرار می دهد.

این در حالی است که اولاف شولتس صدراعظم آلمان از اروپا و آمریکا خواسته است به هنگام در نظر گرفتن تحریم ها، دقت بالایی به خرج دهند، امری که موید چالش در دستیابی به توافق در زمینه رویکردی مشترک در ارتباط با روسیه است.

الکساندر شالنبرگ صدراعظم اتریش نیز با اعلام اینکه هر گزینه ای روی میز است، در مورد تحریم های بالقوه خط لوله گاز نورد استریم ۲، به وابستگی کشورش به روسیه برای تامین ۴۰ درصد از گاز اتریش اشاره کرد.

ژان اسلبورن وزیر امور خارجه لوگزامبورگ نیز گفت: ما اینجا هستیم تا هر کاری از دستمان بر می آید انجام دهیم تا جنگ آغاز نشود.

در همین حال، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که در حال حاضر این اتحادیه قصد ندارد خانواده های دیپلمات ها را از اوکراین خارج کند. واشنگتن از چنین تصمیمی خبر داده است.

بورل به هنگام ورود مقر اتحادیه اروپا برای ملاقات با همتایان خود از اتحادیه اروپا افزود: قصد نداریم همان کار را انجام دهیم، زیرا دلیل خاصی برای این کار نمی بینیم. اما آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، ما را مطلع خواهد کرد.

قرار است وزیر امور خارجه آمریکا ساعت ۱۴ به وقت گیرینویچ (۱۷ و ۳۰ به وقت تهران) به صورت آنلاین در این نشست شرکت کند.

سفارت انگلیس در اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که برخی از کارکنان این سفارتخانه و وابستگان آن از کی یف خارج شده اند.

دیپلمات های ارشد آمریکا و روسیه روز جمعه در مذاکرات خود در مورد اوکراین، هیچ موفقیت قابل توجهی نداشتند، اما توافق کردند که برای تلاش به حل این بحران، به این مذاکرات ادامه دهند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب