1399/05/28-17:57

کودتای نظامی در مالی/ شماری از مقامات ارشد بازداشت شدند

کودتای نظامی در مالی/ شماری از مقامات ارشد بازداشت شدند

در پی وقوع تیراندازی و انفجار‌های شدید در پایتخت مالی، خبر‌ها از دستگیری شماری از مقامات ارشد این کشور حکایت دارد.

به گزارش دولت بهار به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در پی کودتای شماری از مقامات ارشد نظامی در مالی، خبر‌ها از دستگیری تعدادی از سران ارشد این کشور حکایت دارد.

رسانه‌های خبری در ابتدا  از تیراندازی و وقوع انفجار‌های شدید نزدیک پایگاهی نظامی در مجاورت باماکو، پایتخت مالی خبر دادند. پس از آن شبکه الجزیره به نقل از برخی منابع از بازداشت وزرای خارجه، دارایی و نیز رئیس پارلمان این کشور در باماکو خبر داده است.

این در حالی است که شبکه های اجتماعی از شماری از سران نظامی نام برده اند که خود را رهبران این کودتا معرفی کرده اند. بر این اساس چهار افسر ارتش هم اکنون خود را به عنوان رهبران کودتای مالی معرفی کرده اند که شامل سرهنگ «Sadio»، سرهنگ « Diaw» ، ژنرال « Cheick Fanta Mady Dembele» و سرهنگ « Mama Sekou Lelenta» هستند.

کودتای نظامی در مالی/ شماری از مقامات ارشد بازداشت شدند

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از سفارتخانه نروژ و منابع امنیتی از در جریان بودن یک شورش نظامی احتمالی در خارج از باماکو، پایتخت مالی خبر داد.

این خبرگزاری اعلام کرد ساکنان محلی و منابع امنیتی گفته اند تیراندازی‌هایی در پایگاه نظامی «کتی» (Kati) در ۱۵ کیلومتری خارج از باماکو به وقوع پیوسته است؛ جایی که نوعی سرکشی در سال ۲۰۱۲ سبب به وقوع پیوستن یک کودتا شده بود. البته هنوز مشخص نیست چه کسی به سوی چه کسانی شلیک می‌کند.

کودتای نظامی در مالی/ شماری از مقامات ارشد بازداشت شدند

رویترز در ادامه اعلام کرد یک منبع که ایمنی سازمان‌های غیر دولتی را در مالی به عهده دارد، گفته است تیراندازی در نزدیکی دفتر نخست وزیری نیز شنیده شده است.

«خلیفه نمان» یکی از مقامات ارشد تلویزیون دولتی این کشور (ORTM) گفته است دفتر مرکزی تلویزیون تخلیه شده است. هنوز گزارشی از حمله به تلویزیون دولتی این کشور منتشر نشده و تلویزیون این کشور در حال پخش برنامه‌های ضبط شده به مانند معمول است.

سفارت نروژ گفته است: یک سرکشی و تمرد در نیرو‌های نظامی در جریان بوده و و سربازان در حال حرکت بسوی باماکو هستند. نروژی‌ها باید مختاط باشند و ترجیحا در خانه‌های خود تا زمان مشخص شدن اوضاع بمانند.

همچنین یک سخنگوی نظامی مالی تأیید کرده تیراندازی‌هایی در پایگاه «کتی» به وقوع پیبوسته؛ اما او گفته است اطلاعات بیشتری در این زمینه ندارد.

گفتنی است مخالفان کنونی «ابراهیم ابوبکر کیتا» رئیس جمهور مالی از ماه ژوئن اعتراضات گسترده‌ای را به منظور استعفای او برپا کرده بودند. مخالفان رئیس جمهور مالی می‌گویند او در بازگرداندن امنیت و مقابله با فساد شکست خورده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب