1400/11/18-15:30

بیشتر زندانیان زندان هرات کارمندان حکومت پیشین‌اند

بیشتر زندانیان زندان هرات کارمندان حکومت پیشین‌اند

اسکای نیوز در یک گزارش اختصاصی از زندان هرات می‌گوید که بیش‌تر زندانیان زندان هرات را کارمندان حکومت پیشین تشکیل می‌دهند؛ افرادی که در گفتگو با این رسانه گفته‌اند که بدون محاکمه یا طی کردن مراحل قضایی به این زندان افکنده شده‌اند.

به گزارش دولت بهار به نقل از خبرگزاری افق، این شبکه تلویزیونی، امروز (دوشنبه) گزارش داد: «کسانی که با آن‌ها صحبت می‌کنیم به ما می‌گویند که هیچ محاکمه‌ای نداشته‌اند یا هیچ روند قضایی را طی نکرده‌اند. خود زندان‌بان می گوید که آن‌ها فقط «حدود یک‌ماه پیش» سیستم دادگاه شرعی شهر را راه‌اندازی کردند.»

برخی از زندانیان گفته‌اند که حدود پنج ماه در این سلول‌ها بوده‌اند – مدت کوتاهی پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در ماه اوت سال گذشته در این‌جا محبوس شده‎اند.

یک زندانی که جراحت تازه‌ای بر دست راست‌اش داشته‌است به اسکای نیوز گفته که بیش‌تر زندانیان این زندان، کارمندان دولت پیشین‌اند؛ اما «زندانبان به سرعت گفتگو را خاموش می‌کند و به مترجم ما دستور می‌دهد که این را ترجمه نکند».

محمد نبی خلیل، رییس زندان هرات گفته‌ است که قبل از به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت سال گذشته میلادی، یک زندان مخفی را اداره می‌کرده‌ است. او گفته‌ است که در آن زمان، آن‌ها هر شب زندانیان خود را به مکان‌های مختلف منتقل می‌کردند تا از حملات ائتلاف (خارجی) جلوگیری کنند.

اسکای نیوز گفته‌ است که مقامات طالبان به جامعه بین‌المللی قول داده‌اند که برای همه کارمندان دولت سابق یا کسانی که در کنار نیروهای خارجی کار می‌کنند، عفو اعمال خواهد شد؛ «اما همه شواهدی که گردآوری کرده‌ایم نشان می‌دهد که این مورد اعمال نمی‌شود».

عالیه عزیزی، مدیر زندان زنانه هرات یکی از افرادی بود که در نامه‌ای از سوی طالبان به او «عفو» در صورت بازگشت به کار داده شد؛ اما او در دوم اکتبر از طرف نبی خلیل، تماس تلفنی دریافت کرد و او را به زندان فراخواند.

اسکای نیوز افزوده‌ است که او خانه را به مقصد زندان ترک کرد و طبق مدارک تلفنی که از سوی شرکت مخابراتی محلی به خانواده داده شد، آخرین تماسی که دریافت کرد از طرف رییس زندان هرات در خارج از زندان بود.

این رسانه وقتی از محمد نبی خلیل، رییس زندان هرات در مورد عالیه عزیزی پرسیده، او در جواب گفته‌است که نمی‌داند چه اتفاقی برای خانم عزیزی افتاده‌ است.

رییس زندان هرات گفته‌ است: «من معتقدم او فاسد است، اموال زندانیان را دزدیده و برای درخواست پناهندگی به کشور دیگری فرار کرده‌ است.»

او افزوده‌ است:«اگر او این‌جا بود، من قطعا در مورد او می‌دانستم. این ایده که ما به نوعی مسئول ناپدید شدن او هستیم، ساختگی است.»

اما محمد ضیا، شوهر عالیه عزیزی به اسکای نیوز گفته‌ است: «او هرگز بدون ما آن‌جا را ترک نمی‌کند. او دو پسر دارد. او به ما گفت که ما زندگی او هستیم. پوشاندن ردپای آن‌ها دروغ است.»

به گفته محمد ضیا، طالبان به او هشدار داده‌اند که در مورد ناپدید شدن همسرش سکوت کند و از ترس این‌که وضعیت او را بدتر نکند هنوز سکوت کرده‌ است؛ اما اکنون می‌گوید که دیگر نمی‌تواند به سکوت‌اش ادامه دهد.

او گفته‌ است: «نزدیک به پنج ماه از ناپدید شدن او می‌گذرد. من باید صحبت کنم.»

چندی پیش برای آزادی عالیه عزیزی یک دادخواهی بزرگ مجازی برگزار شد و چندین سازمان بین‌المللی و زنان معترض هم خواستار آزادی او شدند؛ اما طالبان تاکنون درباره سرنوشت او ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب