1399/05/29-22:30

پیشرفت فیزیکی ۲۲ درصدی مسکن مهر در ۷ سال دولت روحانی!

 پیشرفت فیزیکی ۲۲ درصدی مسکن مهر در ۷ سال دولت روحانی!

درحالی پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر با پیشرفت ۷۰ درصدی به دولت یازدهم تحویل شده که به گفته قائم مقام وزیر راه این طرح هم‌اکنون به پیشرفت ۹۲ درصدی رسیده است.

به گزارش دولت بهار به نقل از تسنیم، علی نیکزاد وزیر اسبق راه و شهرسازی چندین بار در واکنش به موضع‌گیری‌های مسئولان دولت روحانی نسبت به مسکن مهر گفته بود:‌ طرح مسکن مهر بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه اجرا شد. در کشور ساخت بالغ بر 4.3 میلیون واحد مسکن مهر شهری و روستایی آغاز شد که از این تعداد 2.8 میلیون واحد در دولت نهم و دهم افتتاح شد.

وی تصریح کرد: یک میلیون واحد مسکن مهر شهری با پیشرفت فیزیکی 70 درصدی تحویل دولت یازدهم شد که با وصولی اقساط مسکن مهر و افزایش وام به 40 میلیون تومان طرف یکسال به اتمام می‌رسید. اما دولت یازدهم این کار را نکرد تا این‌که در دولت دوازدهم و زمان مبارزات انتخاباتی گفتند وام مسکن مهر را به  40 میلیون تومان افزایش می‌دهند.

حال پس از 7 سال و در آستانه هفته دولت به رسم هر ساله قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر به تشریح اقدامات انجام شده دولت روحانی پرداخته است. احمد اصغری مهرآبادی که چند سالی است کمتر تن به مصاحبه می‌دهد در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه از همراهی نکردن بانک‌ها در تکمیل بخشی از پروژه‌های مسکن مهر گلایه است.

وی با بیان این‌که مجموع واحدهای مسکن مهر 2.2 میلیون واحد است، افزود: 550 هزار واحد از این تعداد، در قالب تفاهمنامه سه‌جانبه و 540 هزار واحد نیز توسط تعاونی‌های مسکن احداث شده  یا در حال تکمیل است. همچنین 260 هزار واحد در بافت‌های فرسوده و 850 هزار واحد نیز تحت‌عنوان طرح خودمالکی ساخته شده است. 

وی تصریح کرد:‌ از مجموع 2.2 میلیون واحد مسکن مهر، تاکنون 2 میلیون و 40 هزار واحد تکمیل شده است؛ حدود 110 هزار واحد دارای معارض و در مراجع قضایی دارای پرونده است؛ تعدادی از واحدها نیز فاقد متقاضی است که بخشی از آن‌ها به دیگر طرح‌های مسکن انتقال داده می‌شوند. در این بخش با توجه به محدودیت منابع مالی مسکن مهر، از فرصت استفاده کرده‌ایم و با انتقال این واحدها به طرح اقدام ملی مسکن، از منابع این طرح برای تکمیل واحدهای باقی‌مانده استفاده می‌کنیم.

اصغری‌مهرآبادی با اعلام این‌که 55 هزار واحد مسکن مهر باقیمانده است، گفت: یکی از مشکلات عمده در تکمیل این واحدها، این است که جز بانک مسکن، سایر بانک‌ها که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار موظف به پرداخت تسهیلات برای تکمیل واحدها بوده‌اند، همراهی نمی‌کنند. بانک‌های ملی، ملت، رفاه کارگران، تجارت و صادرات از جمله بانک‌هایی هستند که وام متمم 30 به 40 میلیون تومان را پرداخت نمی‌کنند؛ درصورتی‌که شورای پول و اعتبار، این موضوع را تصویب و بانک‌ها را مکلف به پرداخت این تسهیلات کرده است.

هم‌اکنون حدود 10 هزار واحد مسکن مهر به‌‌دلیل همراهی نکردن بانک‌های یادشده، نیمه‌تمام هستند که البته پیگیری‌های لازم را از طریق بانک مرکزی انجام داده‌ایم و منتظر نتیجه هستیم.

به گزارش تسنیم، بر اساس اطهارات قائم مقام وزیر راه و شهرسازی پروژه مسکن مهر طی 7 سال اخیر 22 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. به عبارت دیگر  پیشرفت سالانه 3.1 درصد. در صورت ادامه این روند تکمیل 8 درصد باقیمانده حدود 2.5 سال دیگر به اتمام می‌رسد یعنی اواخر سال 1401.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب