1400/11/24-10:46

دارایی مردم افغانستان غرامت حملات تروریستی القاعده

دارایی مردم افغانستان غرامت حملات تروریستی القاعده

تصمیم رییس جمهوری آمریکا برای مصادره دارایی‌های افغانستان و اختصاص آن به خانواده‌های حادثه ۱۱ سپتامبر، واکنش برخی نهادها و افراد را در پی داشت.

به گزارش دولت بهار به نقل از شفقنا، رئیس جمهوری آمریکا در تازه ترین اظهارات خود  ۳.۵ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده این کشور را به خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر اختصاص داده و همین مقدار را نیز به عنوان کمک‌های بشردوستانه در افغانستان هزینه خواهد کرد.

این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا با واکنش‌های شدید داخلی و خارجی مواجه گردید.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه ای از تصمیم رئیس جمهور آمریکا انتقاد و اعلام کرد: جو بایدن با تصرف دارایی‌های افغانستان، مشکلات مردم این کشور را مضاعف خواهد کرد.

بسیاری از رسانه در کشور افغانستان نوشتند که پول مردم افغانستان درحالی به قربانیان حمله ۱۱ سپتامپر پرداخت می ‌شود که این حمله از طرف اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده که هیچ ربطی به مردم افغانستان ندارد، انجام شده است.

محمدخالد پاینده، وزیر سابق دارایی افغانستان نیز در اعتراض به این تصمیم رئیس جمهور آمریکا نوشت: اگر مصادره ذخایر پولی افغانستان چنانچه جوباید فرمان داده است، اجرایی شود، بزرگترین و جبران ناپذیرترین ضربه ممکن به اقتصاد افغانستان خواهد بود.

عبدالکریم خرم از مقامات دولت سابق افغانستان نیز توئیت کرده است که ذخایر پولی افغانستان برای کمک‌های بشردوستانه و پرداختن غرامت دروغین، نیست و این فرمان بایدن افغانستان را به سرزمین بدون دولت و گرسنه تبدیل کرده و اقتصاد آنرا نابود خواهد کرد.

خرم تأکید کرده است که بایدن همین را می خواهد اما وظیفه طالبان است که تا ناخواسته در وقوع این فاجعه شریک نشود و مانع از اجرای آن شود.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب