1400/11/28-18:47

روسیه مانع صادرات گاز ایران به اروپاست!

به گزارش دولت بهار، بهمن آرمان نوشت:

ایران پس از روسیه دارای بیشترین ذخایر گاز طبیعی در جهان است. اگر اکتشافات جدید با تکنولوژی‌های جدید انجام بگیرد و ممنوعیت روسیه برای برداشت گاز طبیعی ایران که دارای حوزه‌های مشترک با جمهوری آذربایجان است ادامه پیدا کند در عمل ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور دارای ذخایر گاز طبیعی جهان قلمداد خواهد شد.

کارشناسان غربی در روزهای اخیر به تحلیل این وضعیت پرداخته‌اند و تلاش کردند از جایگزین‌های احتمالی گاز روسیه نام ببرند. به‌عنوان‌مثال از حوزه گازی نام بردند که به‌تازگی در شرق دریای مدیترانه کشف ‌شده است. در این زمینه از کشورهایی مانند مصر،اسرائیل و حتی جمهوری آذربایجان نام‌برده شد.این در حالی است که جمهوری آذربایجان نیز به دلیل اینکه تحت نفوذ روسیه است نمی‌تواند شریک مطمئنی برای کشورهای اروپایی باشد. نکته مهم این است که کارشناسان غربی از ایران نیز به‌عنوان یکی از کشورهای احتمالی جایگزین نام بردند.

روسیه در مذاکرات وین نقش بیش‌از اندازه‌ای پیدا کرده و در مواردی مشاهده‌شده که مذاکراتی انجام‌شده و یا قرار است انجام شود که روسیه با کشورهای اروپایی در حال مذاکره هستند. این در حالی است که ایران موضوع اصلی مذاکرات وین است. ما نباید از این نکته غافل شویم که منافع روسیه در ادامه تحریم‌های ایران است.

تنها کشوری که می‌تواند جایگزین مناسبی برای روسیه در این موضوع شود ایــران است. به همین دلیل ایران می‌تواند از این موضوع به‌عنوان یک برگ برنده در مذاکـــرات وین استفاده کند.البته اگر روسیه چنین اجازه‌ای به ایران بدهد که این موضوع را به‌عنـوان یک موضوع محــوری در مذاکرات وین مطرح کند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب