1400/12/04-10:31

بغداد: عراق از فصل هفتم سازمان ملل خارج شد

 بغداد: عراق از فصل هفتم سازمان ملل خارج شد

وزیر خارجه عراق از خروج کشورش از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد پس از پرداخت تمامی تعهدات مالی خود و عدم نیاز به پرداخت مبالغ بیشتری در آینده خبر داد.

به گزارش دولت بهار به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه این کشور بامداد امروز (چهارشنبه) طی سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در جریان جلسه ویژه ارائه گزارش رئیس هیئت مدیره کمیسیون غرامت سازمان، اعلام کرد که کشورش پس از پرداخت تمامی تعهدات مالی خود، از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شده و دیگر ملزم به پرداخت مبالغ بیشتری در آینده نیست.

حسین در این باره اظهار داشت: عراق امروز صفحه مهمی از تاریخ خود که بیش از سی سال به طول انجامید را ورق می زند و به دنبال تقویت چارچوب های همکاری با جامعه بین المللی است.

وزیر خارجه عراق ضمن اعلام این که کشورش آخرین بخش از تعهدات مالی خود و همه مبلغ غرامت الزامی را پرداخت کرده، ادامه داد: عراق دیگر ملزم به پرداخت هیچ گونه مبالغ مالی بیشتری در آینده نیست.

حسین با بیان این که دولت عراق تاکید می کند که همکاری با کمیسیون غرامت سازمان ملل یک الگوی موفق برای فعالیت چند جانبه بوده، عنوان کرد: عراق به ایفای این تعهدات به طور کامل بر اساس جدول ها زمان بندی ادامه داد.

وزیر خارجه عراق ضمن تاکید بر این که دولت کشورش، ایفای کامل تعهدات بین المللی خود در قبال جامعه بین الملل و کویت را یک تحول بزرگ قلمداد می کند، افزود: عراق برای تکمیل این الگوی منحصر به فرد برای خروج خود از تمامی تدابیر فصل هفتم تلاش کرد.

حسین ضمن تبریک به ملت و دولت عراق برای پایان دادن به تعهدات بین المللی خود و خروج این کشور از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد، همچنین تصریح کرد: عراق انتظار دارد که بسته شدن این پرونده، به صورت مثبتی بر روابط منطقه ای و بین المللی آن بازتاب یابد.

در همین حال، «منصور العتیبی»، نماینده دائم کویت در سازمان ملل نیز در سخنرانی خود در این جلسه شورای امنیت، اظهار داشت: ما از پایان قیمومیت کمیسیون غرامت سازمان ملل بر دارایی های عراق استقبال می کنیم و همچنین به عراق به خاطر پایبندی به اجرای تصمیم های سازمان ملل، خروج آن از فصل هفتم و پایان پرونده غرامت تبریک می گوییم.

العتیبی ضمن تاکید بر این که پایبندی عراق به تعهدات بین المللی خود یک نقطه شروع به شمار می آید، خاطر نشان ساخت که کویت از هیچ تلاشی برای پشتیبانی از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور دریغ نخواهد کرد.

هیئت نمایندگی سازمان ملل در عراق (یونامی) نیز در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، ضمن تایید پایان مجوز کمیسیون غرامت سازمان در مورد غرامت این کشور به کویت بر اساس تصمیم شورای امنیت، آن را یک نقطه عطف تاریخی برای مردم عراق توصیف کرد و این کشور را به دلیل همکاری عالی در عمل به تعهدات خود و ابراز حسن همجواری، شایسته ستایش دانست.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب