1400/12/11-13:07

کنترل شهر «خرسون» به دست روسیه افتاد

کنترل شهر «خرسون» به دست روسیه افتاد

در هفتمین روز از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، نیروهای روسیه کنترل کامل شهر «خرسون» را به دست گرفتند.

به گزارش دولت بهار، در هفتمین روز از آغاز تجاوز روسیه به اوکراین، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در اولین سخنرانی وضعیت کشور ایالات متحده، با لحن تند، دولت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را تهدید کرد.

گزارش لحظه به لحظه با تحولات اوکراین را می‌توانید در زیر دنبال کنید:

لاوروف: اجازه دستیابی اوکراین به تسلیحات اتمی را نمی‌دهیم

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به شبکه الجزیره گفت که مسکو اجازه دستیابی اوکراین به تسلیحات اتمی را نمی‌دهد

سفیر ایران در کی‌یف: هموطنان ایرانی در سلامت کامل هستند

«منوچهر مرادی»: به خدمات خود برای اعزام آخرین نفر از ایرانیانی که مایل به خروج از اوکراین هستند، ادامه می‌دهیم.

برداشته شدن پرچم اوکراین از ساختمان سفارت کی‌یف در مسکو

خبرگزاری «ریانووستی» با انتشار ویدئویی نوشت: پرچم اوکراین از ساختمان سفارت کی‌یف در مسکو برداشته شد.

بلاروس: مقدمات نشست روسیه و اوکراین نهایی شده است

وزارت خارجه بلاروس اعلام کرد که مقدمات نهایی مذاکرات روسیه و اوکراین نهایی شده است.

اوکراین: حمله روسیه به دانشگاه و اداره پلیس خارکیف ۳ کشته برجای گذاشت

اورژانس اوکراین: در حمله موشکی روسیه به ساختمان اداره پلیس و دانشگاه ملی در خارکیف، دست‌کم سه نفر کشته شدند.

به صدا درآمدن آژیر خطر در لویو

رسانه‌های اوکراینی از به صدا درآمدن آژیر خطر در شهر «لویو» خبر دادند

کی‌یف: عملیات ترور زلنسکی خنثی شد

رئیس شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین مدعی شده یک جوخه کماندوی چچنی که قصد ترور رئیس‌جمهور این کشور را داشت، منهدم شد.

تعلیق فعالیت «ایرباس» در روسیه

شرکت ایرباس خدمات پشتیبانی خطوط هوایی روسیه و تأمین قطعات یدکی به هواپیماهای متعلق به روسیه را به حال تعلیق درآورد.

نفت ۱۱۱ دلار شد

قیمت نفت در بازارهای جهانی به دنبال تحریم بانک های روسی و نگرانی از اختلال در عرضه نفت به بالای ۱۱۱دلار در هر بشکه رسید.

ریانووستی: هنوز زمان مذاکرات روسیه و اوکراین معین نشده است

خبرگزاری روسی ریانووستی به نقل از یک منبع گزار ش کرد که مذاکرات میان روسیه و اوکراین برگزار خواهد شد اما هنوز زمان آن معین نشده است و ممکن است غروب دوم مارس (۱۱ اسفند ماه) برگزار شود.

اعلام بی‌طرفی اداره کانال سوئز از بحران روسیه-اوکراین

اداره کانال سوئز پس از انتشار گزارش‌هایی در خصوص درخواست آمریکا از مصر برای بستن این مسیر آبی به روی روسیه، بی‌طرفی خود را اعلام کرد.

اوکراین: موشک و پهپاد‌های بیشتری دریافت می‌کنیم

«الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین روز چهارشنبه گفت که این کشور قرار است موشک‌های استینگر و جاولین را از خارج و همچنین محموله دیگری از پهپادهای ترکیه دریافت کند.

 

روسیه: نیروهای اوکراینی در ۲ شهر تسلیم شدند​

وزارت دفاع روسیه: نیروهای اوکراینی در «توکمان» و «واسیلوکا» تسلیم و متعهد شدند که دیگر در نبردها مشارکت نکنند.

زلنسکی: برای پیوستن به اتحادیه اروپا به حمایت بیشتری نیاز داریم

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین: ۶ هزار سرباز روس در ۶ روز درگیری کشته شدند و روسیه نمی تواند با بمب و بمباران و موشک در جنگ اوکراین پیروز شود.

زلنسکی: برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا به حمایت بیشتری نیاز داریم و هم‌اکنون زمان بی‌طرفی نیست.

خروج ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا از «خارکیف» و «خرسون» اوکراین

در پی ادامه درگیری‌های نظامی در اوکراین، ناظران «سازمان امنیت و همکاری اروپا» از خارکیف و خرسون خارج شدند. آن‌ها پیش‌تر از لوهانسک و دونتسک خارج شده بودند.

روسیه: کنترل «خرسون» را به دست گرفتیم

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور کنترل کامل شهر «خرسون» در جنوب اوکراین را به دست گرفتند.

وزارت دفاع روسیه: ۱۵۰۲ تأسیسات زیرساخت نظامی اوکراین منهدم و پخش تلویزیونی اوکراین مختل شده است.

وزارت دفاع روسیه: نیروهای اوکراینی در توکمان و واسیلوکا تسلیم و متعهد شدند که دیگر در نبردها علیه روسیه مشارکت نکنند.

 

 

تل‌آویو، آوارگان اوکراینی را طرد کرد

سفیر اوکراین در فلسطین اشغالی گفته ده‌ها آواره اوکراینی که قصد ورود به  سرزمین‌های اشغالی را داشتند از فرودگاه «بن‌گوریون» تل‌آویو عودت داده شدند.

«یوگنی کورنیچوک» گفته از این پناهجویان ضمانت‌هایی ما بین سه تا ۶ هزار دلار درخواست می‌شود و این واقعا سخت است.

تلاش روسیه برای محاصره کی‌یف

ستاد کل ارتش اوکراین: نیروهای روسیه در تلاش هستند کی‌یف را از شمال و شمال‌غرب محاصره کنند.

 

فرماندار «خارکیف»: ۲۱ نفر در حملات روسیه کشته شده‌اند

 فرماندار خارکیف در شرق اوکراین مدعی شده در گلوله‌باران این شهر توسط نیروهای روسیه، ۲۱ نفر کشته و ۱۱۲ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

مشاور وزیر کشور اوکراین: در حمله هوایی روسیه به شهر «ژیتومیر»، چهار نفر کشته شدند.

مشاور وزیر کشور اوکراین در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که چهار نفر از جمله یک کودک در حمله موشک کروز روز گذشته (سه‌شنبه) روسیه به نزدیکی یک پایگاه هوایی شهر «ژیتومیر» واقع در غرب کی‌یف اوکراین کشته شدند.

بوئینگ عملیات پشتیبانی فنی را برای هواپیماهای روسیه تعلیق کرد

پس از آنکه چندین کشور غربی در پی عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، حریم هوایی خود را به روی پروازهای روسیه بستند، شرکت هواپیمایی بوئینگ اعلام کرد که عملیات‌ پشتیبانی فنی خود را برای هواپیماهای متعلق به خطوط هوایی روسیه به حالت تعلیق درمی‌آورد.

یکی از سخنگویان بوئینگ روز گذشته (سه شنبه) اعلام کرد: «ما عملیات‌های مهم در مسکو را تعلیق کرده‌ایم و موقتاً دفتر خود در کی‌یف پایتخت اوکراین را تعطیل کرده‌ایم».

اعلام آمادگی اتباع ژاپن برای نبرد در کنار اوکراین

روزنامه «ماینیچی» ژاپن به نقل از یک منبع در سفارت اوکراین در توکیو گزارش کرد که در پی درخواست «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برای پیوستن اتباع خارجی به نبرد علیه روسیه، حدود ۷۰ داوطلب از ژاپن از جمله ۵۰ نظامی سابق نیروهای دفاع شخصی برای پیوستن به اوکراین برای مقابله با روسیه اعلام آمادگی کردند.

 

اوکراین: ۵۳۰۰ نظامی روس از آغاز حمله به اوکراین کشته شدند

فرمانده نیروهای مسلح اوکراین می‌گوید که از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه) تا ۲۸ فوریه (۹ اسفند ماه)، پنج هزار و ۳۰۰ نظامی روس کشته شده‌اند.

اوکراین: حمله هوایی روسیه به بیمارستانی در «خارکیف»

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده است که روسیه به یک بیمارستان نظامی در «خارکیف» حمله هوایی کرده است و پس از آن صدای تیراندازی شنیده شده است.

وزارت دفاع اوکراین: بلاروس به منظور آمادگی برای مشارکت در حمله به کی‌یف، سلاح و نیرو در خاک خود مستقر می‌کند.

وزارت دفاع اوکراین: حملاتی که از بلاروس به اوکراین انجام شد، تأسیسات نظامی و سکوهای موشکی را هدف قرار داد.

افزایش قیمت نفت خام برنت به ۱۱۰ دلار در هر بشکه

قیمت نفت خام برنت برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید.

بایدن: پوتین باید برای حمله به اوکراین هزینه بدهد

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در اولین سخنرانی «وضعیت کشور» آمریکا یا همان نطق سالانه در کنگره آمریکا با لحنی تند از عملیات نظامی ویژه روسیه انتقاد کرد و گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با صدور دستور عملیات نظامی به اوکراین، «به شدت اشتباه محاسباتی کرد».

جو بایدن، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با دستور حمله نظامی به کشور همسایه‌اش، "به شدت اشتباه محاسباتی" کرد و تلاش دارد تا «پایه‌های جهان آزاد را متزلزل کند».

بایدن به طور غیرمستقیم پوتین را دیکتاتور خطاب کرد و گفت: «در سراسر تاریخ ما این درس را آموخته‌ایم که وقتی دیکتاتورها برای تهاجم‌های خود هزینه نپردازند، هرج و مرج بیشتری را موجب می‌شوند».

وی ادامه داد: «جنگ پوتین با قصد قبلی و بی‌دلیل بوده است زیرا رئیس‌جمهور روسیه تلاش‌های دیپلماتیک را رد کرد و فکر کرد که غرب و ناتو پاسخ نمی‌دهند».

بایدن: پوتین خشونت و هرج و مرج به راه انداخته است اما در عین حال که دستاوردهایی را در میدان نبرد به دست می‌آورد، در طولانی‌مدت هزینه‌ بالایی را پرداخت خواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا: «[پوتین] فکر می‌کرد می‌تواند وارد اوکراین شود و جهان نیز خود را از این موضوع کنار بکشد اما در عوض با دیواری از قدرتی که تصورش را نمی‌کرد، روبرو شد».

بایدن در خصوص مشارکت در حمایت از کشورهای عضو ناتو گفت: «ما نیروهای زمینی، اسکادران‌های هوایی و استقرار کشتی‌ها را برای محافظت از کشورهای ناتو از جمله لهستان، رومانی، لتونی، لیتوانی و استونی و....بسیج کرده‌ایم و همانطور که شفاف گفتم، ایالات متحده و همپیمانان ما با تمامی نیروی قدرت جمعی ما، از هر وجب از قلمرو که قلمرو ناتو است دفاع خواهد کرد».

بایدن: «مردم اوکراین، مقاومت مقتدرانه‌ای در مقابل نیروهای روسیه از خود نشان دادند و همه مردم به سرباز تبدیل شدند».

جو بایدن: «امروز با عزمی تسلیم ناپذیر با یکدیگر ملاقات می‌کنیم و همیشه آزادی بر استبداد پیروز است.

وی سپس با تهدید پوتین گفت: «جهان آزاد، کشورهای اروپایی و حتی کشورهایی چون سوئیس تحریم روسیه را شروع کرده‌اند. ما و متحدانمان تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال می‌کنیم و دسترسی این کشور به فناوری های مدرن را مسدود می‌کنیم».

جو بایدن: من ممنوعیت پرواز هواپیماهای روسی بر فراز حریم هوایی آمریکا را اعلام می‌کنم پس بیایید به کاری که متحدانمان انجام داده‌اند بپیوندیم.‌

بایدن: نیروهای ما در هیچ جنگی با روس‌ها شرکت نخواهند کرد اما نیروهای ما مانع از پیشروی روس‌ها به سمت غرب به سوی دیگر کشورهای اروپایی می‌شوند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با تحمیل فشار اقتصادی به روسیه گفت: «ما و همپیمانانمان در حال تحریم شدید روسیه و مسدود کردن دسترسی این کشور به فناوری مدرن هستیم.من اقدامات سختگیرانه ای انجام داده ام تا اطمینان حاصل کنم که تحریم های ما اقتصاد روسیه را هدف قرار می‌دهد.

بایدن: ما در حال قطع ارتباط بزرگترین بانک‌های روسیه از سیستم مالی بین‌المللی هستیم. کشورهای اروپایی در مجازات روسیه به خاطر حمله به اوکراین متحدتر و مستحکم‌تر شده‌اند.

کی‌یف: حملاتی از بلاروس انجام شده است

وزارت دفاع اوکراین طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «حملاتی از بلاروس به تأسیسات نظامی و موشکی ما انجام شده است».

این وزارتخانه ادامه داد: «نیروهای روسیه دکل‌های ارتباطی تلفن و رادیو را تخریب کردند و عمداً ارتباطات را در کشور قطع کردند».

وزارت دفاع اوکراین همچنین ادعا کرد: «فرمانده تیپ یازدهم یگان تهاجم هوایی ارتش روسیه در منطقه زیورسکی کشته شد. رئیس ستاد تیپ ۳۶ ارتش روسیه نیز در عملیات نظامی در این منطقه مجروح شد».

احتمال تسلیم شدن شهر «خِرسون» در برابر روسیه

برخی منابع اوکراینی با انتشار این تصویر از دوربین‌های مداربسته در خِرسون، نوشتند: «تجهیزات نظامی نیروهای مسلح روسیه امشب (بامداد چهارشنبه) در مرکز خرسون پارک شده‌اند، همزمان خبرهایی مبنی بر تلاش مقام‌های سیاسی محلی برای امضای توافقنامه برای تسلیم شدن به نیروهای روسیه به گوش می‌رسد».

خسارت‌های وارده به روسیه

خبرگزاری اوکراین اعلام کرد: هواپیماهای بدون سرنشین «بیرق‌دار» تولید ترکیه، بیش از ۸۰ خودروی روسی را در محور سومی منهدم کردند.

فرمانده نیروهای عمومی اوکراین نیز گفت: تلفات نیروهای روسی در هفت روز، از تلفات آنها در دو جنگ چچن بیشتر شده و به ۵۳۰۰ سرباز رسیده است.

ستاد کل ارتش اوکراین هم اعلام کرد: نیروهای روسی برای ادامه حملات خود مجبور به جابجایی نیروهای ذخیره شدند. نیروهای روسیه ابتکار عمل تاکتیکی را از دست دادند.

آمریکا آسمان خود را به روی هواپیماهای روس می‌بندد

رسانه آمریکایی گزارش دادند دولت این کشور روز چهارشنبه پرواز هواپیماهای روسی در حریم هوایی خود را ممنوع اعلام می‌کند.

همزمان شرکت هواپیمایی «بوئینگ» نیز دفاتر خود در روسیه را موقتاً تعطیل کرد.

شرکت نفتی «اکسون موبیل» هم خروج تدریجی خود از میادین نفتی مهم روسیه را اعلام کرد.

آنکارا: تشدید حملات، به روسیه کمکی نمی‌کند

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه مدعی شد: «خواسته‌های روسیه در مذاکرات با اوکراین سیاسی و اغراق آمیز است».

کالین در اظهاراتی دوپهلو ادعا کرد: «ادامه تشدید حملات روسیه به مذاکرات کمکی نخواهد کرد، اما ما مشتاقانه منتظر دور بعدی آن هستیم».

وی همچنین افزود: «ما خطوط خود را با روسیه باز نگه می‌داریم و نمی‌خواهیم در اعمال تحریم‌ها شرکت کنیم تا تحت تأثیر قرار نگیریم».

مکزیک هم از تحریم روسیه امتناع کرد

«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهور مکزیک اعلام کرد که برخلاف کشورهای اروپایی و آمریکا، در تحریم‌ها علیه روسیه به بهانه حمله به اوکراین، مشارکت نمی‌کند.

تخریب دانشگاه نیروی هوایی اوکراین در «خارکیف»

برخی منابع اوکراینی با انتشار این تصویر نوشتند که دانشگاه نیروی هوایی اوکراین در «خارکیف» در حملات موشکی روسیه نابود شده است.

خبرنگار شبکه «الجزیره» در اوکراین نیز گزارش داد که عملیات شبانه روسیه علیه مواضع ارتش اوکراین در خارکیف و حومه آن، ۴ ساعت ادامه داشت.

واشنگتن: معلوم نیست روسیه بتواند کی‌یف را تصرف کند

یک مقام آمریکایی به شبکه «الجزیره» گفت: «تنها درصد کمی از نیروهای روسیه به دلیل مشکلات لجستیکی در نبردهای اوکراین شرکت می‌کنند».

این منبع که نام یا سمت وی فاش نشد، ادعا کرد: «هنوز هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که روس‌ها بتوانند کی‌یف را، به دلیل مقاومت نیروهای اوکراینی، تصرف کنند».

وی در مصاحبه با الجزیره اظهار داشت: «روس‌ها ممکن است به تخریب کی‌یف متوسل نشوند، زیرا اگر آن را کنترل کنند به زیرساخت‌های آن نیاز خواهند داشت».

احتمال اعطای وام ۳ میلیارد دلاری به اوکراین

صندوق بین المللی پول و بانک جهانی از کمک ۳ میلیارد دلاری به اوکراین در ماه‌های آینده خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، هیأت مدیره صندوق بین المللی پول و بانک جهانی هفته آینده در مورد درخواست اوکراین برای کمک مالی اضطراری بحث خواهند کرد.

انگلیس چهار مقام نظامی بلاروس را تحریم کرد

خبرگزاری رویترز گزارش داد: «وزیر امور خارجه انگلیس اولین بسته تحریمی را علیه افراد و نهادهای بلاروس به بهانه نقش آنها در عملیات نظامی روسیه در اوکراین اعلام کرد».

در این گزارش آمده است: «وزیر امور خارجه انگلیس از اعمال تحریم‌ها علیه چهار مقام عالی رتبه وزارت دفاع بلاروس از جمله رئیس ستاد ارتش و معاون وزیر دفاع این کشور خبر داد».

عملیات موشکی روسیه علیه مواضع ناتو در اوکراین

برخی رسانه‌ها با انتشار این ویدئو نوشتند: «حمله موشکی گسترده روسیه به فرودگاه شیوکوف در اوکراین که محل استقرار تیپ ۲۰۳ هوایی آموزشی شبه‌نظامیان ناتو است».

ادعای مقام آمریکایی درباره تصمیم روسیه برای کی‌یف

یک مقام ارشد نظامی آمریکا مدعی شد: بیش از ۸۰ درصد از قدرت رزمی از پیش آماده شده روسیه اکنون در داخل اوکراین است. هیچ حرکت قابل توجهی به سمت پایتخت به دلیل مقاومت اوکراین، مسائل سوخت و پایداری، کمبود مواد غذایی سربازان وجود ندارد. البته این می‌تواند یک مکث عمدی باشد».

حمله توپخانه‌ای ارتش اوکراین به «دونتسک»

خبرنگار شبکه «الجزیره» از اوکراین گزارش داد، ارتش این کشور اقدام به گلوله‌باران محله‌های شمالی و غربی شهر دونتسک نموده و انفجارهای شدیدی در این مناطق رخ داده است.

آنکارا در تحریم‌های ضد روسی شرکت نمی‌کند

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفت کشورش تمایلی به مشارکت در تحریم‌های اعمالی علیه روسیه ندارد.

 چاووش‌اوغلو همچنین خبر داد: روسیه موافقت کرده است که درخواست عبور آن دسته از کشتی‌های خود از تنگه ما که در ناوگان دریای سیاه ثبت نشده‌اند، پس بگیرد.

خبرگزاری «رویترز» گزارش داد کانادا ورود کشتی های روسی به بنادر یا آب‌های خود را ممنوع می‌کند.

یک رسانه سوئیسی خبر داد، شرکت سوئیسی مالک خط لوله «نورد استریم ۲» اعلام ورشکستگی کرد و خدمات تمامی کارکنان خود را قطع کرد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» نوشت: شرکت «اپل» از تعلیق فروش تمامی محصولات در فروشگاه آنلاین رسمی خود در روسیه خبر داد.

 اتحادیه اروپا موافقت کرد که ۷ بانک روسی را از سیستم سوئیفت خارج کند.

شرکت خودروساز آمریکایی «فورد» نیز گفت فعالیت شعبه‌های خود در روسیه را متوقف می‌کند.

پوتین خروج ارز از روسیه را محدود می‌کند

شبکه «تی.آر.تی» گزارش داد، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه فرمانی را امضا کرد که خروج بیش از ۱۰ هزار دلار ارز خارجی به صورت نقد و دیگر «ابزارهای مالی» از روسیه را ممنوع می‌کند.

امیدواری زلنسکی به برقراری پرواز ممنوع

رئیس‌جمهور اوکراین بامداد چهارشنبه گفت: «ما همچنان امیدواریم که کشورهای اروپایی دوست به درخواست ما برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز حریم هوایی اوکراین پاسخ دهند».

زلنسکی گفت: «سقوط اوکراین به دست روسیه مقدمه‌ای برای حملات بیشتر آنها به کشورهای اروپایی خواهد بود. بمباران خارکیِف توسط روسیه یک جنایت جنگی است که باید مورد بررسی قرار گیرد، زیرا اهداف غیرنظامی را بمباران کرد».

صدای انفجار در پایتخت اوکراین

شبکه «اسکای نیوز» بامداد چهارشنبه به نقل از منابع اوکراینی گزارش داد که صدای چند انفجار مهیب در شهر «کی‌یف» شنیده شده است.

اسکای نیوز در ادامه گزارش خود افزود: «بر اثر بمباران کی‌یف، در یک تأسیسات نظامی آتش‌سوزی رخ داده است».

شبکه «الجزیره» نیز به نقل از خبرنگار خود در کی‌یف خبر داد: «۵ انفجار، کی‌یف پایتخت اوکراین را لرزاند.  مجموعه‌ای از انفجارها و درگیری‌ها در کی‌یف در حال رخ دادن است. ۳ انفجار نیز در حومه پایتخت اوکراین واقع شده است».

* فارس

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب