1399/05/31-10:00

بررسی سود و زیان تیم‌ها از اشتباهات داوران در لیگ نوزدهم فوتبال ایران

 بررسی سود و زیان تیم‌ها از اشتباهات داوران در لیگ نوزدهم فوتبال ایران

با بررسی تمام مسابقات فصل نوزدهم لیگ برتر فوتبال کشورمان، اشتباهات داوری شناسایی و سود یا زیان تیم‌ها مشخص شد.

به گزارش دولت بهار به نقل از باشگاه خبرنگاران، فصل نوزدهم لیگ برتر فوتبال ایران برای داوران بسیار پُرتنش دنبال شد به گونه‌ای که وجه مشترک اکثر بازی‌ها اعتراض‌هایی بود که بازیکنان و کادرفنی تیم‌ها به داوران داشتند. از این رو ما سعی کرده ایم به جمع بندی درباره اشتباهات بپردازیم.

نتیجه بررسی عملکرد داوران در هفته‌های مختلف به این نتیجه گیری ختم شد که در بعضی از مسابقات، اشتباهات داوری به طور غیر عمد نتایج تیم‌ها را تغییر داده است. در این گزارش اخراج نادرست بازیکنان یا اخراج نکردن آن ها، گرفتن یا نگرفتن پنالتی، آفساید‌های تاثیرگذار و درست یا نادرست بودن گل‌های ثبت یا مردود شده مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه سود یا زیان تیم‌ها از اشتباهات داوری مورد بررسی قرار گرفت که به شرح زیر است:

پرسپولیس

قهرمان این فصل لیگ برتر فوتبال ایران که برای چهارمین بار متوالی صاحب این عنوان شد طی این فصل چندان با اشتباهات داوری درگیر نبوده است. پرسپولیس ۲ بازی از اشتباهات قاضی میدان سود برده و ۲ دیدار هم ضرر داشته است.

شجاع خلیل زاده طی بازی مقابل استقلال در هفته چهارم لیگ برتر،  روی داریوش شجاعیان مرتکب خطا نشد، اما داور به اشتباه اعلام پنالتی کرد. البته ضربه پنالتی گلی برای استقلال به همراه نداشت.

اشتباهات داوری بازی با شهر خودرو در هفته ششم به ضرر پرسپولیس ختم شد. در این مسابقه فرشاد فرجی بازیکن شهر خودرو باید از داور کارت قرمز می‌گرفت.

استقلال

آبی‌های پایتخت در این فصل حاشیه‌های زیادی را تجربه کردند. اشتباهات داوری به نوعی دیگر امسال برای آن‌ها ایجاد حاشیه کرد. استقلال ۵ دیدار از داوری سود برد و ۴ بار متضرر شد.

در هفته سوم استقلال به مصاف نفت مسجد سلیمان رفت و محمد طیبی روی دیاباته خطای پنالتی انجام داد، اما داور اعتقادی به خطا نداشت.

در برد ۵ بر صفر استقلال برابر صنعت نفت آبادان یک خطای پنالتی روی دیاباته اعلام نشد.

هفته دوازدهم بازی عجیب استقلال و سپاهان به انجام رسید. داور خطای هند کی روش استنلی در محوطه جریمه را نادیده گرفت و همچنین سپاهان یک گل آفساید زد.

هفته بیست و چهارم اکبر ایمانی بازیکن تراکتور در صورتی که یک کارت زرد دریافت می‌کرد از زمین اخراج می‌شد، اما داور خطای او را ندید. استقلال در این دیدار مقابل تراکتور به نتیجه تساوی بدون گل رضایت داد.

فولادخوزستان

شاگردان جواد نکونام ۷ بار از اشتباهات داوری سود کردند و ۳ مرتبه هم متضرر شدند. هفته یازدهم یک پنالتی روی کوایبالی اعلام نشد که می‌توانست مانع از شکست فولادی‌ها برابر ذوب آهن شود.

در بازی برگشت مقابل نساجی برای فولاد یک پنالتی اعلام نشد و اخراج وحید حیدریه تصمیم نادرستی بود.

مسابقه برگشت فولاد مقابل پارس جنوبی حواشی داوری زیادی داشت. فریبرز گرامی مدافع پارس روی بازیکن فولاد خطای واضحی انجام داد و یک بار هم توپ در محوطه جریمه به دستش برخورد کرد، اما داور در هر ۲ صحنه پنالتی نگرفت.

تراکتور

تراکتوری‌ها در این فصل ۲ بار از اشتباهات داوری متضرر شدند و ۲ مرتبه هم سود بردند. تیم پرطرفدار تبریزی در شرایطی هفته بیست و یکم مقابل پارس جنوبی شکست خورد که اعلام پنالتی برای حریف نادرست بود.

همچنین گلی که سپاهان در بازی برگشت به تراکتور زد، در شرایط آفساید به ثمر رسید. در این بازی تراکتور با نتیجه ۲ بر یک حریف را شکست داد.

سپاهان

زردپوشان اصفهانی این فصل ۶ مرتبه از اشتباهات داوری سود برده اند و یکی از خوش شانس‌ترین‌ها محسوب می‌شوند. آن‌ها البته در ۳ مسابقه هم متضرر شدند که ۲ بازی تأثیر منفی روی نتیجه گذاشت.

سپاهان هفته اول شاهین را با نتیجه ۳ بر صفر شکست داد، اما یک پنالتی برای زردپوشان گرفته نشد.

داور هفته هشتم در جریان تساوی برابر پیکان یک پنالتی برای سپاهان نگرفت که می‌توانست نتیجه بازی را تغییر دهد.

در بازی برگشت مقابل استقلال در شرایطی برای آبی‌ها پنالتی اعلام شد که اول دیاباته روی مدافع سپاهان خطا کرده بود.

شهرخودرو

نماینده خراسان بدشانس‌ترین تیم بوده، زیرا ۷ بار از اشتباهات داوری ضرر کرده و ۳ بار نفع برده است. البته ۳ سود شهر خودرو تأثیر مستقیم روی نتیجه داشته، اما ۸ ضرر آن‌ها فقط ۴ مورد تاثیرگذار را شامل می‌شود.

هفته چهارم در جریان باخت شهر خودرو مقابل فولاد یکی از بازیکنان حریف باید کارت قرمز می‌گرفت.

هفته پانزدهم در بازی برابر نساجی پنالتی شهر خودرو نادیده گرفته شد و در نهایت مسابقه با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید.

داور یک پنالتی برای شهر خودرو در بازی برگشت مقابل پیکان نگرفت، اما این بار نماینده خراسان با پیروزی زمین را ترک کرد.

در بازی برگشت برابر ماشین سازی یک پنالتی برای شهر خودرو اعلام نشد. آن‌ها این دیدار را هم با پیروزی پشت سر گذاشتند.

شهر خودرو در باخت ۲ بر صفر برابر فولاد از داوری متضرر شد زیرا یک بازیکن حریف باید کارت قرمز دریافت می کرد.

در بازی برگشت مقابل پرسپولیس پنالتی اعلام شده روی مهدی ترابی صحیح نبود. شهر خودرو این دیدار را با نتیجه ۳ بر یک واگذار کرد.

در بازی برگشت مقابل استقلال، به شکل عجیبی شهر خودرو از اشتباهات داوری متضرر شد. گل ارسلان مطهری در شرایط آفساید به ثمر رسید و پنالتی اعلام شده روی مهدی قایدی صحیح نبود.

صنعت نفت

آبادانی ها در حالی با نتیجه یک بر صفر فولاد را شکست دادند که کمک داور در لحظات پایانی یک آفساید اشتباه به ضرر آن ها اعلام کرد.

هفته نهم گل سالم صنعت نفت به اشتباه مردود اعلام شد و بازی این تیم برابر نساجی با نتیجه تساوی به پایان رسید.

در مسابقه برگشت برابر پرسپولیس، تک گل سرخپوشان تهرانی از روی کاشته ای به ثمر رسید که خطا نبود و صنعت نفت در نهایت، بازنده زمین را ترک کرد.

آبادانی ها در حالی طی بازی برگشت برابر شهرخودرو به نتیجه تساوی یک بر یک رسیدند که داور باید در صحنه ای روی جبیره خطای پنالتی می گرفت.

در دیدار مقابل پیکان گل سالم صنعت نفت به اشتباه توسط کمک داور آفساید گرفته شد تا شاگردان سراج با شکست زمین را ترک کنند. آن ها ۵ بار از اشتباهات داوری صدمه دیده و ۳ مرتبه منفعت کسب کردند.

نساجی

هفته چهارم نساجی در شرایطی با نتیجه ۲ بر صفر شاهین را شکست داد که یک ضربه پنالتی به سود این تیم اعلام نشد.

در بازی برگشت مقابل سایپا داور یک پنالتی برای نساجی و نگرفت. مازندرانی ها با نتیجه ۳ بر یک این دیدار را واگذار کردند.

هفته بیست و دوم نساجی با نتیجه یک بر صفر تراکتور را شکست اما داور در صحنه ای می توانست یک پنالتی به سود این تیم اعلام کند. آن ها در مجموع ۳ بار گرفتار اشتباه داوری شدند و ۴ مرتبه هم سود بردند.

نفت مسجدسلیمان

اشتباهات داوری طی این فصل در تغییر نتایج بازی های نفت مسجدسلیمان کاملا تاثیر گذار بوده است. این موضوع ۴ مرتبه به نفع آن ها تمام شد و ۳ بار هم این تیم را متحمل ضرر کرد.

هفته نهم نفت مسجدسلیمان در حالی برابر فولاد به نتیجه تساوی بدون گل رسید که داور ۲ پنالتی به سود این تیم اعلام نکرد.

نفت مسجدسلیمان در بازی برگشت مقابل شاهین به نتیجه تساوی ۲ بر ۲ رسید. یکی از گل های شاهین در شرایطی به ثمر رسید که بازیکن این تیم قبل از آن مرتکب خطا شده شد.

در جریان باخت یک بر صفر مقابل فولاد هم، داور بابد یک پنالتی برای نفت اعلام می کرد.

ذوب آهن

دیگر نماینده اصفهان در این فصل ۴ بار از اشتباهات داوری صدمه دیده و ۲ بار مورد عنایت آن ها قرار گرفته است.

ذوب آهن هفته دوازدهم در شرایطی با نتیجه تساوی بدون گل مقابل نفت مسجدسلیمان متوقف شد که داور یک پنالتی برای این تیم نگرفت.

در جریان برد یک بر صفر ذوب آهن برابر صنعت نفت، روی هادی محمدی مدافع تیم اصفهانی خطای پنالتی اتفاق افتاد.

هفته بیست و پنجم ۲ گل سالم ذوب آهن به ماشین سازی مردود اعلام شد و در نهایت نماینده تبریز با نتیجه ۲ بر یک بازی را برد.

ذوب آهن در بازی برگشت مقابل نفت مسجدسلیمان هم زیان زیادی را متحمل شد زیرا گل حریف در شرایط آفساید به ثمر رسید و تصمیم داور مبنی بر اخراج نژاد مهدی نادرست بود.

گل گهر سیرجان

تیمی که این فصل ۵ بار از اشتباه سهوی داوران زیان دیده و تنها ۲ بازی بدون تأثیرگذاری مستقیم از آن منفعت داشته است.

گل گهر هفته پنجم مقابل صنعت نفت آبادان با نتیجه یک بر صفر مغلوب شد اما داور یک پنالتی برای این تیم نگرفت.

در جریان شکست ۲ بر صفر برابر سپاهان طی بازی رفت، یک پنالتی باید برای گل گهر اعلام می شد.

هفته هجدهم گل صحیح بازیکنان گل گهر به پارس جنوبی مورد پذیرش تیم داوری قرار نگرفت و در نهایت این دیدار با نتیجه تساوی یک بر یک به پایان رسید.

در بازی برگشت برابر شهر خودرو داور خطای بی موردی اعلام کرد که جلوی موقعیت گل شاگردان مجید جلالی را گرفت. گل گهر در پایان مسابقه با نتیجه یک بر صفر شکست خورد.

در جریان شکست ۲ بر صفر برابر پیکان، گل سالم سالم بازیکنان گل گهر مردود اعلام شد.

سایپا

ابراهیم صادقی (سرمربی سایپا) با وجود اینکه اعتراضات زیادی به داوران انجام نداده، اما تمیش ۶ بازی از اشتباهات تیم داوری ضرر کرده و تنها یک بار سود برده است.

سایپا هفته سوم با نتیجه ۴ بر ۳ مقابل نساجی به پیروزی رسید در حالی که یکی از گل‌های حریف روی کاشته‌ای زده شد که اصلا خطا نبود.

قبل از به ثمر رسیدن گل اول استقلال در بازی رفت برابر سایپا خطایی رخ داده بود. آبی پوشان پایتخت با نتیجه ۴ بر صفر در این مسابقه برنده شدند.

هفته یازدهم سایپا در جدال با شاهین بوشهر به نتیجه تساوی بدون گل رسید در حالی که داور یک پنالتی برای شاگردان ابراهیم صادقی نگرفت.

سایپا هفته دوازدهم روی اشتباهات عجیب داوری برابر ماشین سازی نتیجه را واگذار کرد. تیم حریف از روی ضربه پنالتی گل زد در حالی که هیچ گونه خطایی اتفاق نیفتاده بود. ضمن اینکه در این مسابقه یک پنالتی هم برای سایپا گرفته نشد.

سایپا در بازی رفت مقابل نفت مسجدسلیمان با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد در حالی که یکی از بازیکنان حریف باید کارت قرمز می‌گرفت.

پیکان

هفته چهارم پیکان با نتیجه ۶ بر ۲ ماشین سازی را گلباران کرد، اما یکی از گل‌های حریف در شرایطی به ثمر رسید که داور به دلیل مصدومیت دروازه بان پیکان باید بازی را متوقف می‌کرد.

بازی رفت پیکان مقابل فولاد با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید در شرایطی که داور یک پنالتی به سود پیکان اعلام نکرد.

در آخرین بازی نیم فصل اول، یک پنالتی برای پیکان در جریان دیدار با سپاهان گرفته نشد تا آن‌ها در نهایت با نتیجه ۲ بر صفر نتیجه را واگذار کنند.

ماشین سازی

ماشین سازی هفته دوم مقابل سپاهان با نتیجه یک بر صفر شکست خورد. داور در این مسابقه یک خطای پنالتی اشتباه روی کی روش استنلی اعلام کرد هرچند توپ وارد دروازه نشد.

در جریان بازی رفت برابر شهر خودرو باید یک پنالتی به دلیل خطا روی شاهین ثاقبی به سود ماشین سازی اعلام می‌شد. در نهایت شهر خودرو با نتیجه یک بر صفر در این دیدار به برتری رسید.

هفته نوزدهم جدال ماشین سازی با پیکان به نتیجه تساوی ختم شد. داور گل صحیح بابک مرادی را مرود اعلام کرد و یک خطای پنالتی روی آل کثیر نگرفت. به این ترتیب ماشین سازی نتوانست به پیروزی برسد. سبزپوشان تبریزی البته طی این فصل در ۴ مسابقه از اشتباهات داوری سود برده اند.

پارس جنوبی

تیم سقوط کرده به لیگ یک این فصل فقط یک بازی از اشتباه داوری متضرر شد و آن هم به دیدار مقابل استقلال در هفته هشتم برمی گردد. داور در این دیدار یک پنالتی برای پارس نگرفت و همچنین گل صحیح این تیم را به اشتباه مردود اعلام کرد.

پارس جنوبی با وجود اینکه در ۴ مسابقه از اشتباهات داوری سود زیادی برد، اما باز هم راهی لیگ یک شد.

شاهین شهرداری بوشهر

دیگر تیم سقوط کننده به لیگ یک، ۳ بار از اشتباهات داوری متضرر شد که البته تنها در یک دیدار روی نتیجه گیری آن‌ها تأثیر داشت.

هفته شانزدهم شاهین با ۵ گل نتیجه را به سپاهان واگذار کرد. در این مسابقه اخراج بازیکن شاهین نادرست بود.

شاهین در بازی برگشت برابر ماشین سازی در حالی به برتری رسید که یک پنالتی باید برایش گرفته می‌شد.

هفته بیست و پنجم هم شاهین با حساب ۴ بر ۲ نتیجه را به گل گهر واگذار کرد. داور در این مسابقه یک پنالتی اشتباه به سود گل گهر گرفته بود.

در تهیه این گزارش از نظرات یدالله جهانبازی، سعید مظفری زاده و خداداد افشاریان داوران اسبق فوتبال کشورمان استفاده شده است و احتمال اینکه عده‌ای نظر متفاوت داشته باشند وجود دارد.

جدول سود و زیان تیم ها از اشتباهات داوری

تیم ها سود (سود تاثیرگذار) ضرر (ضرر تاثیرگذار)
پرسپولیس ۲ (۲) ۲ (۱)
استقلال ۵ (۳) ۴ (۳)
فولاد ۷ (۵) ۳ (۳)
تراکتور ۲ (۱) ۲ (۱)
سپاهان ۶ (۲) ۳ (۲)
شهر خودرو ۳ (۳) ۷ (۴)
صنعت نفت ۳ (۱) ۵ (۴)
نفت مسجدسلیمان ۴ (۴) ۳ (۳)
نساجی ۴ (۳) ۳ (۱)
گل گهر ۲ (۰) ۵ (۴)
ماشین سازی ۴ (۲) ۳ (۱)
ذوب آهن ۲ (۱) ۴ (۳)
پیکان ۴ (۳) ۳ (۲)
سایپا ۱ (۱) ۶ (۴)
پارس جنوبی ۴ (۴) ۱ (۱)
شاهین ۴ (۲) ۳ (۱)

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب