1400/12/13-08:47

وقوع آتش سوزی در بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اوکراین

وقوع آتش سوزی در بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اوکراین

سخنگوی نیروگاه "زاپوریژیا" و شهردار شهر انرگودار اوکراین اعلام کرد این نیروگاه هسته‌ای که بزرگترین نیروگاه در نوع خود در اروپا می‌باشد در لحظات آغازین امروز (جمعه) پس از حمله نیروهای روسیه دچار آتش سوزی شده است.

به گزارش دولت بهار به نقل از "فرانس ۲۴"، آندری توز سخنگوی این نیروگاه هسته‌ای گفت: در نتیجه گلوله باران نیروگاه "زاپوریژیا" از سوی نیروهای روسیه، این نیروگاه دچار آتش سوزی شد. 

وی افزود: یک واحد تولید برق این نیروگاه آسیب دیده و بخشی از آن آتش گرفته است. 

تصاویر منتشر شده از دوربین مداربسته، انتشار دود و شعله‌های آتش در بخشی از این نیروگاه را نشان می‌دهند. 

در همین حال دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین در توییتر خود نوشت: نیروهای روسیه از همه طرف درحال گلوله باران "زاپوریژیا" بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا هستند. این نیروگاه هم اکنون آتش گرفته است. اگر این نیروگاه منفجر شود، اثر آن ۱۰ برابر بیشتر نیروگاه چرنوبیل خواهد بود. نیروهای روسیه باید فورا به تیراندازی خاتمه دهند و به آتش نشانان اجازه دهند این آتش را خاموش کنند.

پیش از این وزارت کشور اوکراین گفته بود که نیروهای روسیه در حال تشدید تلاش‌های خود برای تصرف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا هستند. 

پیش از این ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که نیروگاه زاپروژیا دارای 6 رآکتور هسته‌ای است که اگر یکی از آنها در اثر آتش سوزی در ساختمان اداری آن منفجر شود، فاجعه بزرگی خواهد بود.

رئیس جمهور اوکراین افزود: ما خواهان حفاظت از نیروگاه زاپروژیا در برابر خطرات بمباران روسیه بودیم و خواهان اجازه تخلیه هزاران شهروند از منطقه محل نیروگاه زاپروژیا هستیم.

زلنسکی ادامه داد: "نیروهای روسی به عمد ایستگاه زاپوریژیا را بمباران کردند و روسیه پیش از این تهدید کرده بود که جهان را با سلاح‌های هسته‌ای نابود خواهد کرد."

به گزارش ایرنا، ژاپروژیا بزرگترین سایت هسته‌ای اوکراین است که از مجموع ۱۵ رآکتور این کشور، مجهز به ۶ رآکتور است. پیشتر روسیه، کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوویل را به دست گرفته است. 

حادثه اتمی چرنوبیل روز ۲۶ آوریل ۱۹۸۶میلادی (۶ اردیبهشت۱۳۶۵) بر اثر وقوع دو انفجار در رآکتور این نیروگاه رخ داد که در اثر آن ۳۱ نفر در دم جان باختند. 

شهر ۵۰ هزار نفری چرنوبیل در حدود ۱۲۰ کیلومتری شهر کی یف پایتخت اوکراین و محل واقع شدن نیروگاه هسته‌ای به همین نام ‌اکنون به منطقه‌ای متروکه و خالی از سکنه تبدیل شده است. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته اعلام کرد که درخواستی از اوکراین برای ارائه کمک فوری در هماهنگی فعالیت‌ها در ارتباط با ایمنی چرنوبیل و دیگر سایت‌های هسته‌ای دریافت کرده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب