1400/12/18-00:25

تروئیکای اروپا: به نهایی کردن توافق در وین نزدیکیم

 تروئیکای اروپا: به نهایی کردن توافق در وین نزدیکیم

انگلیس، فرانسه و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک در جلسه شورای حکام آژانس اتمی مدعی شده‌اند طرف‌ها به نهایی کردن توافق در مذاکرات وین بسیار نزدیک هستند.

به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، انگلیس، فرانسه و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک در جلسه شورای حکام آژانس اتمی امروز سه‌شنبه مدعی شده‌اند طرف‌ها به نهایی کردن توافق در مذاکرات وین بسیار نزدیک هستند.

این سه کشور بدون اشاره به اقداماتی که لازم است کشورهای غربی در خصوص برجام انجام دهند از ایران خواسته‌اند برای «اجرای مجدد» توافق هسته‌ای مهیا شود.

در این بیانیه آمده است: «ما با نگرانی خاطرنشان می‌کنیم که از زمان آخرین نشست شورای حکام در ماه نوامبر ایران پیشبرد برنامه هسته‌ای خود را از طریق توسعه ذخائر اورانیوم غنی‌شده خود و انجام دادن فعالیت‌هایی که باعث ایجاد دانش دائمی و برگشت‌ناپذیر می‌شود ادامه داده است.»

در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین آمده است: «سه کشور اروپایی ۱۱ ماه است که مشغول انجام مذاکراتی فشرده با ایران بوده‌اند. ما اکنون به نهایی کردن توافقی که جدی‌ترین و فوری‌ترین نگرانی‌های منع اشاعه‌ای ما را رفع می‌کنیم بسیار نزدیکیم.»

در ادامه آمده است: «چنین توافقی برنامه هسته‌ای ایران را به محدوده‌های برجام برمی‌گرداند و همچنین تدابیر شفافیت‌ساز آزانس اتمی و اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران را احیا می‌کند.»

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: «میزان پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران به معنای آن است که این توافق نمی‌تواند برای مدت نامعلوم روی میز باشد. پنجره فرصت رو به اتمام است. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم همین حالا تصمیم‌های لازم را برای جمع‌بندی این توافق اتخاذ کنند و از روسیه هم می‌خواهیم شرایط جدید برای خاتمه بخشیدن به توافق اضافه نکند.»

تروئیکای اروپایی در ادامه تصریح کرده‌اند: «ما قویاً از ایران می‌خواهیم از انجام هر اقدام تنش‌زای جدید خودداری کند و به خصوص از ایران می‌خواهیم تمامی فعالیت‌های مرتبط با تبدیل اورانیوم غنی‌شده را که در بردارنده دلالت‌های عملی برای بازگشت به محدوده‌های برجام خواهد بود متوقف کند.

سه کشور اروپایی همچنین تصریح کرده‌اند: «از ایران می‌خواهیم از جمله با روش‌های زیر برای برداشتن گام‌هایی جهت اجرای مجدد برجام آماده شود: اول، متوقف کردن تولید اورانیوم با غنای بالا و هر گونه غنی‌سازی بالای محدودیت‌های برجام؛ دوم، آماده شدن برای انهدام ذخائر اورانیوم غنی‌شده‌ای که فراتر از محدودیت‌های برجام هستند؛ سوم، بازگرداندن ظرفیت‌های غنی‌سازی و تحقیق و توسعه به محدودیت‌های مورد توافق؛ چهارم، متوقف کردن همه فعالیت‌های مرتبط با تولید اورانیوم فلزی و پنجم، احیای کامل شفافیت‌ها و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.»

پیش از این نمایندگان آمریکا و روسیه هم در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به قرائت بیانیه به نمایندگی از کشورهایشان پرداختند. آمریکا مدعی شده بود که زمان زیادی برای دیپلماسی با ایران باقی نمانده و نماینده روسیه بر عزم جدی ایران در مذاکرات وین تأکید کرده بود.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب