1400/12/22-14:49

یادداشت علی اکبر جوانفکر/ غفلت های دیروز، دغدغه های امروز!

یادداشت علی اکبر جوانفکر/ غفلت های دیروز، دغدغه های امروز!

اگر آمریکا و اروپا با ایران درگیر شوند، روسیه و چین حتی یک فشنگ هم به ایران نخواهند داد یا اگر هم چیزی بدهند مثل موشک های اس ۳۰۰ خواهند داد که به جای دشمن، هواپیمای خودی را نشانه خواهد گرفت. موشک هایی که دیدیم در برابر حملات صورت گرفته به مراکز هسته ای ایران، از انجام هرگونه واکنشی عاجز بودند.

دولت بهار/ علی اکبر جوانفکر: یک اتاق فکر پنهان و نامرئی در سطح کلان وجود دارد که برای حفظ و استمرار منافع نظام سلطه در جهان، به تقسیم کار میان قدرتهای به ظاهر متخاصم می پردازد و برای آنها نقش های تعریف شده و متفاوتی را در نظر می گیرد، تا از رهگذر انجام آنها، نظم جهانی در یک نقطه، به تعادل و سامان برسد. بزرگترین خود فریبی برای ملتها، آن بوده است که تصور کرده اند آمریکا، روسیه و چین، به سبب تعارض منافع ، در یک تخاصم دائمی و بنیادین با یکدیگر قرار دارند!

 

این چند کشور بر حل مسایل فیمابین خود در یک سطح کلان، اتفاق نظر دارند و خود را به این اصل پایبند می دانند که هیچگاه با یکدیگر رو در رو نشوند و با هم نجنگند. ممکن است در یک جایی به طور نیابتی اتفاقی بیفتد، اما آنها به این اصل قویا متعهدند که هرگز علیه یکدیگر وارد جنگ نخواهند شد.

در واقع نظم کنونی، برپایه پذیرش "تقسیم وظایف و تضمین منافع قدرتها" بنیان نهاده شده است و چنین به نظر می رسد که آنها در تلاش هستند تا در شکل دهی به نظم جدید، باردیگر درب را بر همان پاشنه، یعنی تحکیم سلطه خود بر جهان بچرخانند.

روسیه و چین در مخالفت با هسته ای بودن و پیشرفت ایران و برخورداری کشور ما از یک اقتصاد نیرومند، کاملا با آمریکایی ها همگرا و همسو هستند و بارها نیز این مساله را به صراحت و با زبانهای مختلف بیان کرده اند که ایران نیازمند استفاده از انرژی هسته ای نیست! ریشه این اتفاق نظر را باید در سرفصل های تنظیم شده از سوی همان اتاق فکر جست و جو کرد.

از یاد نباید برد که آمریکا، روسیه، اروپا و چین از حامیان اصلی صدام در هشت سال تحمیل جنگ علیه ایران محسوب می شدند. آنها همچنین به تضمین امنیت رژیم صهیونیستی دشمن شماره یک ایران کاملا وفادارند. رد پای تعهد روسیه به اسرائیل، در جنگ جاری در سوریه بر همگان روشن شده است. آن حمایت و این تعهد و وفاداری را نیز باید ثمره نشست های  اتاق فکر مورد اشاره برای تداوم و تحکیم نظام سلطه دانست.    

در بررسی تقسیم کار میان قدرتها، باید به این نکته نیز توجه شود که روسیه براساس یک خط مشی دیرینه، هیچ تعارضی با سیطره آمریکا بر ایران نداشته و ندارد، کمااینکه سیاست های دیرینه شوروی سابق نیز بر همین پایه استوار بوده است.
 
مشکلات نظام سلطه و بویژه روسیه، از زمانی شروع شد که انقلاب اسلامی در ایران بوقوع پیوست و تفکرات نظام های سرمایه داری و کمونیستی را به چالش کشید، دغدغه ای که به تدریج و در طول چهار دهه گذشته رنگ باخت و طی سالیان اخیر و پس از همساز شدن سیاست خارجی ایران با روسیه و چین، به تکاپوی وسیع قدرت های شیطانی برای استقرار نظم جدید جهانی انجامیده است!
 
از ظواهر امر چنین بر می آید که روس ها در صدد برآمده اند تا شوروی سابق را بازسازی کنند و نقطه کلیدی برای تحقق این امر نیز اکراین است که هم یک کشور صنعتی است، هم سهم مهمی در تامین غلات جهان دارد و هم در قلب اروپا واقع شده است. روس ها اگر بتوانند اکراین را تحت سیطره کامل خود در آورند، به راحتی بقیه جمهوری های شوروی سابق را نیز به خاک خود ضمیمه خواهند کرد.

آیا احیای شوروی سابق برای روسیه ارزش آن را ندارد که بر سر نقطه کلیدی آن یعنی اکراین با آمریکایی ها معامله کند؟ به این معنا که غربی ها بر سر تصرف اکراین از سوی روسیه کوتاه بیایند که آمده اند و روس ها هم چشم خود را بر روی هرگونه تعرض و برخورد غرب با ایران ببندند که بر اساس قرائن متعدد، خواهند بست!

این در حالی است که آمریکایی ها هم، از انگیزه بسیار بالایی برای سیطره مجدد بر ایران و احیای دوران قبل از انقلاب برخوردارند. تلقی روس ها و آمریکایی ها از وضع امروز ایران نیز این است که به زعم آنها شرایط برای انجام معامله بر سر ایران فراهم است.

تفاهم غیرقابل انکار میان آمریکا، روسیه و چین، این است که ایران را باید آنقدر ضعیف کنند و عقب مانده نگه دارند که وقتی تصمیم گرفتند یک فرد دست آموز خود را بر ایران حاکم کنند، مردم برای پذیرش آن، از آمادگی نسبی برخوردار باشند.

به زعم آنها پس از استقرار چنین عنصری و با بهبود شرایط زندگی ایرانیان، درصد پذیرش عمومی از وی نیز ارتقاء خواهد یافت!

مفهوم روشن تر آن این است که ایران را در شرایطی قرار دهند که مردم بگویند یک نفر بیاید و آن شرایط سخت را تغییر دهد. مهم نیست این فرد چه کسی باشد!

در داخل ایران و بر اساس یک نگرش نادرست، این تلاش صورت گرفته است که با نزدیک شدن به روسیه و چین، بتوانند از غربی ها امتیاز بگیرند، اما نتیجه اش این شده است که پوتین زمینه را برای احیای شوروی سابق مناسب دیده و تشویق شده است که با جدیت بیشتری این مساله را دنبال کند.

از سوی دیگر بر همگان مبرهن است که ایران طی ده سال گذشته، از مذاکرات وین، نه تنها هیچ نفعی نبرده، بلکه به دلیل امیدهای واهی به نتایج آن، آشکارا و عامدانه، از تمرکز بر احیای ظرفیت های داخلی غفلت کرده است، تا آنجا که ماشین پیشرفت های همه جانبه ایران که حرکت شتابان و حیرت انگیز خود را در دولت دکتر احمدی نژاد آغاز کرده بود، در دولت های بعد عملا از حرکت باز ایستاد!

آمریکایی ها در مذاکرات کوتاه نیامدند و البته دلیلی برای کوتاه آمدن آنها هم وجود ندارد. ۴۳ سال طول کشیده است تا ایران را به گوشه رینگ بکشانند و الان دستشان را روی گلوی ایران گذاشته اند و دارند فشار می دهند، به چه دلیل باید دست از این کار بردارند و ایران را به حال خود رها کنند؟!

فهرستی که آمریکایی ها پیش روی ایران می گذارند فهرست تسلیم است و از این طرف هم چنین چیزی امکان تحقق ندارد. بنابراین به نظر می رسد که آمریکایی ها در حال فراهم سازی مقدمات برخورد با ایران هستند.

این را هم باید در نظر داشته باشیم که اگر آمریکا و اروپا با ایران درگیر شوند، روسیه و چین حتی یک فشنگ هم به ایران نخواهند داد یا اگر هم چیزی بدهند مثل موشک های اس ۳۰۰ خواهند داد که به جای دشمن، هواپیمای خودی را نشانه خواهد گرفت. موشک هایی که دیدیم در برابر حملات صورت گرفته به مراکز هسته ای ایران، از انجام هرگونه واکنشی عاجز بودند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب