1399/06/01-12:14

مقام سودانی و رئیس موساد با وساطت امارات دیدار کردند

مقام سودانی و رئیس موساد با وساطت امارات دیدار کردند

پایگاه خبری العربی الجدید اعلام کرد که امارات متحده عربی یک دیدار مخفیانه را بین رهبران شورای حکومتی سودان و یوسی کوهن رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی ترتیب داده است.

به گزارش دولت بهار، این پایگاه خبری به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد که محمد حمدان دقلو فرمانده نیروهای واکنش سریع و معاون شورای نظامی سودان به وسیله یک هواپیمای شخصی به مکانی نا معلوم برای دیدار با رئیس موساد سفر کرد.  

نیروهای واکنش سریع سودان متهم به نقض گسترده حقوق بشر است و ریشه این نیروها از شبه نظامیان جنجوید که متهم به جنایت علیه بشریت در دارفور هستند، گرفته می‌شود.

به گفته این منبع آگاه، مقامات بلند پایه اماراتی از جمله طحنون بن زاید آل نهیان مشاور امنیت ملی و برادر محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد این کشور، در این دیدار حضور داشتند.

این منبع آگاه بدون اشاره به تاریخ ملاقات مقامات مذکور اشاره کرد که مذاکرات در مورد طرح‌های دوجانبه از جمله اعلام روابط عادی سازی بین خارطوم و تل آویو و همچنین همکاری اقتصادی گسترده صورت گرفت.   

شورای حاکمیتی سودان گزارش‌ها در مورد دیدار بین کوهن و حمدان دقلو فرمانده قدرتمند سودانی را تکذیب کرد اما محمد الفکی سلیمان سخنگوی شورای حاکمیتی سودان اعلام کرد که دولت انتقالی به قوه مجریه دستور داده است تا در پارلمان موضوع روابط با اسراییل مورد بررسی قرار گیرد.

سلیمان به العربی الجدید گفت که این اقدام به دنبال دیدار ماه فوریه (بهمن ۹۸) بین عبدالفتاح البرهان رئیس شورای انتقالی سودان و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل صورت گرفته است.

هرچند البرهان در دیدار خود با نتانیاهو در اوگاندا توافق صلح را امضا نکرد اما خارطوم توافق کرد تا هواپیماهای رژیم صهیونیستی از حریم هوایی سودان عبور کنند.

حیدر بدوی صدیق سخنگوی وزارت خارجه سودان که پیشتر شروع مذاکرات صلح بین خارطوم و تل آویو را تایید کرده بود از سمت خود برکنار شد. صدیق در مصاحبه با رادیو رژیم صهیونیستی گفت که از مذاکرات مخفی بین سودان و اسرائیل خسته شده است و هیچ دلیلی برای ادامه دشمنی دو طرف وجود ندارد. وی مدعی است که چنین توافقی منافع سودان را تامین می‌کند.

صادق المهدی رییس حزب ملی امت سودان و محمد عثمان صالح رییس هیأت علمای این کشور سه‌شنبه شب هرگونه اقدام برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مردود دانستند.

پس از توافق عادی سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی که با مخالفت شدید برخی از جمله فلسطینی‌ها، ترکیه و ایران همراه شد حالا نوبت به سودان رسیده تا به دنبال عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی برود.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب