1401/01/09-17:14
مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین؛

عقب‌نشینی کرملین از برخی خواسته‌های کلیدی

عقب‌نشینی کرملین از برخی خواسته‌های کلیدی

در پی آغاز مذاکرات صلح میان مقامات مسکو و کی‌یف در استانبول ترکیه، منابع مطلع از عقب نشینی روسیه از برخی خواسته‌های کلیدی خود از جمله موافقت با پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا خبر دادند.

به گزارش دولت بهار به نقل از تارنمای شبکه خبری "اسکای نیوز"، با آغاز دیدار مقامات روسیه و اوکراین برای گفت‌وگوهای صلح در استانبول، روسیه از خواسته های خود مبنی بر «نازی زدایی» از اوکراین عقب نشینی و آمادگی خود را برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا اعلام کرده است.

روسیه در آغاز جنگ در اوکراین هدف خود را از آنچه که "عملیات ویژه" در این کشور خوانده بود، نازی زدایی از اوکراین اعلام کرد.

منابع مطلع همچنین به نقل از کرملین اعلام کرده اند در صورتی که اوکراین از خواست خود برای پیوستن به ناتو دست بردارد، این اجازه را به دولت کی‌یف می دهد تا به اتحادیه اروپا ملحق شود.

مذاکرات صلح در ترکیه در حالی صورت می گیرد که پیش از این چندین دور گفت‌وگوها در بلاروس برای برقراری آتش بس میان اوکراین و روسیه بی نتیجه مانده بود.

گزارش ها حاکی از آن است «رومن آبراموویچ» الیگارش روس نیز در مذاکرات در حال انجام در استانبول حضور دارد.

این میلیاردر روس و صاحب باشگاه چلسی که پیش از این به دلیل حمله روسیه به اوکراین توسط غرب تحریم شده، صبح امروز به همراه هیات‌هایی از هر دو کشور در استانبول دیده شده است.

کرملین پیش از این گفته بود که آبراموویچ نقش اولیه ای در مذاکرات صلح ایفا کرده اما این روند اکنون در دست تیم های مذاکره کننده دو طرف است.

از سوی دیگر گزارش ها حاکی از آن است یکی از رهبران جدایی‌طلب مورد حمایت مسکو در شرق اوکراین، حمله روسیه به این کشور را "اشتباه" خوانده است.

«الکسی الکساندروف» بخشی از جنبشی بود که حکومت کی‌یف را رد کرد و در سال ۲۰۱۴ منطقه خودمختار دونباس را با حمایت مسکو در شرق اوکراین ایجاد کرد.

الکساندروف امروز سه شنبه در مصاحبه ای گفت: همه مشکلاتی که اکنون شاهدش هستیم را می شد از طریق روش‌های دیپلماتیک و شاید استفاده ناچیز از زور برطرف کرد. اما این کار انجام نشد و این یک اشتباه از همه طرف است.

این جدایی طلب مورد حمایت مسکو در ادامه خاطرنشان کرد که در طول سالیان متمادی، روسیه نتوانسته نحوه برخورد با اوکراین را درک کند.

وی افزود: واکنش مسکو همیشه دیر بود و هرگز با شرایط کنار نیامده است. این یک اشتباه بود و ما اکنون شاهد پیامدهای خونین آن در هر دو طرف هستیم.

الکساندروف نسبت به اینکه روسیه منابع لازم را برای تحت کنترل درآوردن کامل اوکراین در اختیار دارد، ابراز تردید نمود و اضافه کرد که چشم انداز دونباس هم در درازمدت نامشخص است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب