1401/01/09-20:15

خفقان و سانسور در روسیه/ روزنامه ضد جنگ تعطیل شد

 خفقان و سانسور در روسیه/ روزنامه ضد جنگ تعطیل شد

یک روزنامه مستقل روسی اعلام کرد به دلیل دریافت دو اخطار از سیستم سانسور دولتی روسیه، فعالیت خود را تا زمان پایان جنگ اوکراین متوقف می کند.

به گزارش دولت بهار به نقل از گاردین، روزنامه " نوایا گازتا" یکی از آخرین روزنامه های مستقل باقی مانده روسیه، پس از دریافت اخطار دوم از سوی دولت به اتهام نقض قانون "عامل خارجی" این کشور، اعلام کرد که فعالیت خود را تا پایان جنگ در اوکراین متوقف خواهد کرد.

دومین اخطار برای این روزنامه یک روز پس از آن صادر شد که سردبیر آن، "دیمیتری موراتوف"، با "ولودیمیر زلنسکی" رییس‌جمهوری اوکراین، در یک مصاحبه گروهی با خبرنگاران روسی گفتگو کرد که انتشار این مصاحبه بلافاصله توسط سازمان نظارت بر رسانه های روسیه ممنوع شد.

"دیمیتری موراتوف" سردبیر روزنامه "نوایا گازتا" روسیه/ عکس: خبرگزاری فرانسه

روزنامه مستقل روسی فعالیت خود را تا زمان پایان جنگ اوکراین متوقف کرد


نوایا گازتا یکی از مهم ترین نشریات مستقل روسیه محسوب می شود. تعدادی از روزنامه نگاران فعال در این روزنامه از دهه 1990 به تلافی گزارش های خود از جمله در مورد جنگ در چچن، کشته شده اند.

در تلاش برای جلوگیری از بسته شدن، این روزنامه تصمیم غافلگیرکننده خود را برای توقف انتشار تا پایان "عملیات ویژه روسیه"، اصطلاح رسمی کرملین برای توصیف تهاجم نظامی به اوکراین، اعلام کرد.

هیات تحریریه "نوایا گازتا" در بیانیه ای نوشت: "ما اخطار دیگری دریافت کردیم و به دنبال آن انتشار این روزنامه را به صورت آنلاین و چاپی تا پایان "عملیات ویژه در خاک اوکراین" متوقف خواهیم کرد.

هیات تحریریه این روزنامه روسی خاطرنشان کرد که ممکن است مجوز روزنامه لغو شود زیرا دو اخطار دریافت کرده است. این روزنامه هفته گذشته اولین اخطار را دریافت کرده بود.

"موراتوف" که در سال 2021 جایزه نوبل صلح را به دلیل تلاش‌هایش برای حمایت از آزادی‌های روزنامه‌نگاری در روسیه دریافت کرد، تصمیم گرفته بود به انتشار نوایا گازتا ادامه دهد و در عین حال از دستور دولتی که روزنامه‌نگاران را از توصیف جنگ اوکراین به عنوان "جنگ" یا "تهاجم" منع می‌کند، پیروی کند.

در حالی که طی مدت 1 ماه گذشته رسانه های مستقلی مانند "اکو مسکو" و "تی وی باران" روسیه توقیف شده بودند، نوایا گازتا به گزارش های خود درباره جنگ و تاثیر تحریم ها بر اقتصاد روسیه ادامه داد. این روزنامه از معدود رسانه های مستقل روسی است که خبرنگاری در اوکراین دارد که در مورد تاثیر جنگ بر اوکراینی ها گزارش ارسال می کند.

"الکسی وندیکتوف" سردبیر رسانه توقیف شده اکو مسکو نوشت: "می‌خواهم کاملا همبستگی خود را با نوایا گازتا، روزنامه‌نگاران و سردبیر آن اعلام کنم. "امیدوارم که شما به زودی به خوانندگان خود و به من بازگردید."

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب