1401/01/13-18:58

پرچم اوکراین برفراز چرنوبیل برافراشته شد

پرچم اوکراین برفراز چرنوبیل برافراشته شد

با خروج قوای روسیه، پرچم اوکراین بر فراز سایت چرنوبیل برافراشته شد.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایرنا، شبکه خبری سی ان ان با انتشار این خبر افزود: بدنبال عقب نشینی نیروهای روسیه، پرچم اوکراین بر فراز سایت هسته ای چرونوبیل برافراشته شد.

بنابراین گزارش؛ «انرژواتم» (Energoatom)« شرکت ملی تولید انرژی هسته ای اوکراین» با صدور بیانیه ای دراین خصوص اعلام کرد: امروز، دوم آوریل (۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۱) مقارن ساعت ۱۱:۰۰ صبح به وقت محلی پرچم اوکراین بر فراز چرنوبیل برافراشته و سرود ملی اوکراین نواخته شد.

این بیانیه درادامه می افزاید: کلیه کارکنان سایت هسته ای چرنوبیل، که تحت شرایط دشوار و از زمان اشغال آن  از ۲۴ فوریه (۵اسفند ۱۴۰۰) امنیت و امینی پرتوهای رادیو اکتیو این سایت و محیط پیرامون آنرا تامین کردند، دراین مراسم حضور داشتند.

بیانیه انرژواتم اوکراین می افزاید: بدین وسیله تأیید می شود  که اشغالگرانی که نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل و سایر تأسیسات در منطقه ممنوعه را به تصرف خود در آورده بودند، در دو ستون به سمت مرز اوکراین با جمهوری بلاروس حرکت کردند.

سی ان ان در ادامه گزارش داد: در اواخر ماه فوریه (اوایل اسفندماه ۱۴۰۰)و درجریان نخستین هفته از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، این سایت و مناطق اطراف آن به دست نظامیان روسیه افتاد.

فاجعه چرنوبیل

حادثه  نیروگاه چرنوبیل در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ بر اثر انفجار راکتور چهارم آن رخ داد که بر اثر این انفجار ۳۰ نفر بلادرنگ کشته شدند و تا به امروز شمار بسیاری نیز بر اثر ابتلا به تشعشعات حاصل آن جان باخته اند.

خطر ابتلا به پرتوهای رادیو اکتیو درمیان نظامیان روسیه

درهمین حال رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تازگی از سفر اوکراین و روسیه به وین بازگشته است درمصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت: غیر ممکن است تا میزان سطح تشعشعات وارد شده به نیروهای روسی که در سایت چرونوبیل بودند را بتوان ارزیابی کرد، چراکه آنها طی این مدت تحت تشعشعات قابل ملاحظه هسته ای قرار داشتند.

عقب نشینی روسیه از فرودگاه آنتانوف 

درحالی انرژواتم اوکراین که مسئولیت چهار نیروگاه هسته ای  دراوکراین را برعهده دارد از بازپس گیری چرنوبیل خبر می دهد که سی ان ان پیشتر از تخلیه فرودگاه آنتانوف واقع در ۱۸ مایلی (۲۹ کیلومتری) شمالغرب کی یف از نیروهای روس خبر داد.

سی ان ان امروز شنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ دراین باره گزارش داده بود: مقامات پنتاگون با  بررسی  تصاویر ماهواره ای شرکت «ماکسار» (Maxar) تایید کردند که نیروهای روسیه فرودگاه آنتانوف واقع در ۱۸ مایلی (۲۹ کیلومتری) شمالغرب کی یف را ترک کرده اند، این فرودگاه در نخستین روزهای وقوع جنگ در اوکراین به تصرف قوای روسیه در آمده بود.

پرچم اوکراین برفراز چرنوبیل برافراشته شد

جنگ اوکراین که در پنجم اسفنده ماه ۱۴۰۰ آغاز شد، اکنون وارد سی و هشتمین روز خود شده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب