1401/01/21-14:09

چهره‌های سیاسی در پای صندوق‌های رای ریاست جمهوری فرانسه

چهره‌های سیاسی در پای صندوق‌های رای ریاست جمهوری فرانسه

دور نخست دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری جمهوری پنجم فرانسه در حال برگزاری است و به تدریج تصاویری از چهره های سرشناس سیاسی در پای صندوق‌های رای منتشر می‌شود.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایرنا، نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه امروز (۸ به پاریس)‌ آغاز شد. البته حوزه‌های اخذ رای در کشورهای قاره آمریکا و نیز در مناطق ماورای بحار زودتر از پایتخت به روی شرکت کنندگان باز شدند.

با اینکه اجباری برای استفاده از ماسک و ارائه کارت واکسن برای شرکت‌کنندگان و کارکنان حوزه های اخذ رای وجود ندارد، به دلیل ادامه همه گیری کرونا از مردم خواسته شده است تا شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و به همین منظور ماسک رایگان در اختیار همه قرار می گیرد.

با وجود آنکه در قوانین انتخاباتی فرانسه به مساله سلفی گرفتن با برگه رای اشاره نشده است، اما به رای‌دهندگان توصیه شده چنین کاری نکنند. علاوه بر آنکه رای باید مخفی بماند، مسئولان حوزه اخذ رای می توانند این کار را مخلف روند برگزاری صحیح انتخابات تلقی و با آن برخورد کنند. از سال ۲۰۱۸ میلادی و در جریان انتخابات شورای شهر و شهرداری‌ها سلفی گرفتن با برگه رای و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی رایج شد.

در میان اخباری که در رسانه ها و نیز شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود، صف طولانی رای‌دهندگان در مونترال به دلیل پیش بینی تنها یک صندوق در این شهر فرانسوی زبان کانادا و نیز استقبال فرانسویان مقیم آمریکا از انتخابات همانند سال های گذشته دیده می‌شود.

از میان چهره‌های سیاسی فرانسه نخستین چهره‌ای که در پای صندوق رای حاضر شد، «آن ایدالگو» شهردار پاریس و نامزد حزب سوسیالیست بود.

نخستین چهره‌های سیاسی در پای صندوق‌های رای ریاست جمهوری فرانسه

پس از او تصاویری از حضور «نیکلا سارکوزی» رئیس جمهوری اسبق فرانسه در پای صندوق رای منتشر شد. او در پاریس رای خود را به صندوق انداخت. حزب جمهوری خواه تا آخرین لحظه انتظار داشت سارکوزی در اظهارنظری از این حزب دفاع کند؛ اقدامی که می توانست وضعیت بهتری را برای «ناتالی پکرس» جمهوری خواه رقم بزند. اما سارکوزی امتناع کرد. دوران ریاست جمهوری سارکوزی با شکست او در سال ۲۰۱۲ در مسیر تمدید دور دوم ریاست جمهوری، یکی از خبرسازترین های انتخابات ریاست جمهوری کشورش محسوب می‌شود.

نخستین چهره‌های سیاسی در پای صندوق‌های رای ریاست جمهوری فرانسه

«برونو لومر» وزیر اقتصاد فرانسه نیز با انتشار عکسی در توئیتر از حضور در انتخابات خبر داد و با هشتگ رای می‌دهم تلاش کرد تا فرانسویان را به حضور در این رقابت دعوت کند. «ژان کستکس» نخست وزیر فرانسه نیز در منطقه «پیرینه شرقی» رای خود را به صندوق انداخت.

«فرانسوآ اولاند» رئیس جمهوری سابق فرانسه که در سال ۲۰۱۷ پس از یک دوره ریاست جمهوری برای دور بعدی نامزد نشد، امروز در شهر تول در پای صندوق رای حاضر شد. وی در یکی از نشست‌های انتخاباتی «آن ایدالگو» نامزد کنونی حزب سوسیالیست شرکت کرد.

«فیلیپ پوتو» نامزد حزب نوین ضدکاپیتالیسم نیز در شهر بوردو رای خود را به صندوق انداخت. وی برای سومین بار است که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کند.

همچنین «ژان لوک ملانشون» چهره کهنه‌کار سیاست فرانسه و نامزد حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» در مارسی رای خود را به صندوق انداخت. بر پایه آخرین نظرسنجی‌ها وی پس از «امانوئل مکرون» و «مارین لو پن» در جایگاه سوم در دور نخست انتخابات قرار می گیرد. او  از حامیان معترضان به سیاست‌های مکرون با عنوان «جلیقه زردها» محسوب می‌شود.

«والری پکرس» نامزد جمهوری‌خواه نیز در منطقه ایولین رای خود را به صندوق انداخت. وی نخستین زنی است که از این حزب نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است.

مارین لو پن نامزد حزب "مجمع ملی" نیز رای خود را شهر اِنَن-بومون واقع در شهرستان شهرستان پا-دو-کاله به صندوق انداخت.

فابین روسل نامزد حزب کمونیست فرانسه نیز که برای نخستین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده‌است، در سن آماند لزو در شمال فرانسه به صندوق انداخت.

اریک زمور از حزب راست افراطی "تسخیر مجدد" نیز رای خود را در یکی از شعب اخذ رای پاریس به صندوق انداخت.

یانیک ژادو نامزد اصلی اکولوژیست‌های فرانسه نیز رای خود را در پاریس به صندوق انداخت.

ناتالی آرتو نامزد انتخابات فرانسه که مدافع «کمونیسم انقلابی» و «مبارزات جمعی» در محیط کار است نیز در پاریس رای داد.

نیکلا دوپن انیان دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز در شهری در جنوب فرانسه که دو دهه شهردار آن بوده است، رای خود را به صندوق انداخت.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری کنونی فرانسه که قصد تکیه دوباره بر کرسی الیزه را دارد نیز ساعت حدود 12:30 به وقت پاریس، رای خود را در یکی از شعب اخذ رای پایتخت فرانسه انداخت.

رای گیری تا ساعت ۱۹ در سراسر فرانسه و تا ۲۰ در شهرهای بزرگی چون پاریس، مارسی، بوردو، نانت، نیس و تولوز ادامه خواهد داشت.

وزارت کشور ظهر امروز به وقت پاریس (۱۴ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) میزان مشارکت را ۲۵.۴۸ درصد اعلام کرد.

مطابق پیش‌بینی‌ها، وزیر کشور  ساعت ۱۷ (۱۹ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) نخستین آمار از میزان مشارکت را ارائه خواهد کرد. همچنین فرانسویان منتظر هستند تا ساعت ۲۰ (۲۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) نخستین نتیجه از دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اعلام شود.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب