1401/01/26-21:00

ظهره وند: طالبان دنبال پاکسازی قومی است

به گزارش دولت بهار، ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت:

➖ امروز می بینیم که تحولات افغانستان، تحولات پاکستان را هم در پی دارد و باز هم آمریکایی ها پشت آن هستند. برنامه آنها برای ژئوپلیتیک منطقه هم یک مسأله است.

➖ اینکه میلیون ها افغانستانی تا امروز به ایران پناه آورده اند بیانگر این نظر است که آنها به خانه برادر خودشان آمده اند و این یک واقعیت است که ایران را به عنوان یک پناهگاه می دانند. اما جریان تکفیر و جریانی که توسط آمریکایی ها مدیریت می شود و بین افغانستانی ها حرکت می کنند، یک موضوع دیگر است.

➖ وقتی در دوحه با طالبانی که عامل حمله به افغانستان بوده اند، یعنی دشمن خودش، به توافق می رسد و این ساختار سیاسی که نتیجه اراده جامعه جهانی بوده توسط آمریکایی ها فرو می ریزد و با 80 میلیارد دلار سلاح های انفرادی در اختیار طالبان قرار می دهند، جای سؤال می ماند.

➖ طالبان باید تکلیفشان را روشن کنند. شما که نمی توانید غذای مردم را تأمین کنید چرا در کابل بر قدرت نشسته اید؟ افغانستان کشور ثروتمندی است. چه طور مس و لیتیوم آن را با جای دیگر قرارداد می بندید، ولی آب مردمی که در ایران می خورند را به آنها نمی دهید؟ اگر هر یک از پنج میلیون نفر افغانستانی در ایران یک متر مکعب در روز آب مصرف کند، در سال یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب می شود. بعد آب هیرمند را به روی ما قطع و هامون را خشک می کنید؟ بعد به کنسولگری ما در هرات حمله می کنید؟ ماهیت طالبان و جریان تکفیر را نشان می دهد که اساسا دنبال پاکسازی قومی است و در کنارش عناصر خطرناک را به داخل ایران می فرستند. لذا مسأله پناهجویی از سناریو کثیفی که آمریکا و ویلیام برنز رئیس سی.آی.ای دارد در منطقه طراحی می کند امری جداست و آنها پاکستان را هم دارند به هم می ریزند.

➖ مسأله اصلی یک کار بسیار خبیثانه است که دارد انجام می شود؛ توطئه غرب است و مسئولیت آن را ویلیام برنز بر عهده گرفته و ما نباید اجازه بدهیم این بازی را با ما کنند.

➖ طالبان کاملا بی تعهد هستند و کاری ندارند که مردمشان مُردند یا زنده ماندند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب