1401/02/03-17:06

خر دولت از پل کرونا گذشت، واکسن‌سازان بیچاره شدند/ واردات را متوقف کنید!

به گزارش دولت بهار، نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان با حضور مسئولان  سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و ۷ شرکت تولیدکننده واکسن به منظور بررسی آخرین وضعیت تولید و توزیع واکسن کرونا برگزار شد.

عبدالحسین روح الامینی رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان در این نشست، گفت: واکسن سازهای داخلی با همت و تلاش سعی کردند نیاز داخل را برطرف کنند و قرار شد دولت واکسن را پیش خرید و از آن ها حمایت کند اما متاسفانه نه تنها این کار انجام نشد بلکه طلب آن ها را پرداخت نکرده و ما به این موضوع ورود و حتی از تریبون مجلس مطرح خواهیم کرد.

سید حسین صفوی رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت گفت: تاکنون بیش از ۱۹۹ میلیون دز واکسن را تحویل وزارت بهداشت داده ایم و ۱۷۸ میلیون دز به صورت خرید و مابقی یعنی ۴۷ میلیون و ۷۱۰ دز تولید داخل بوده و همچنان منتظر تحویل ۶ تا ۷ میلیون دز هستیم؛ ۸۶۵۶ میلیارد تومان مجموع قراردادها بوده و میزان بدهی ما ۵۳۰۰ میلیارد تومان است که اخیرا در مکاتبه ای با سازمان برنامه و بودجه برنامه ریزی شده تا بتوانیم بدهی هایمان را پرداخت کنیم.

هاله حامدی فر مدیرعامل شرکت سیناژن در این نشست خطاب به روح الامینی یادآور شد: جلسات متعددی با واکسن سازها برگزار کردید و ما تاکید کردیم که ۳ میلیون دز می توانیم تولید و تحویل دهیم و ما یک ماه مانده به تعهد اقدامات لازم را انجام دادیم و در بهمن ماه با ارسال نامه ای تاکید شد که به ۸ میلیون دز واکسن نیاز دارند و ما نهایت تلاش خود را برای تولید این میزان به کار بردیم و به سرعت آماده کردیم، اما متاسفانه در نامه بعدی به ما اعلام کردند که فقط دو میلیون دز خریداری می شود؛ در حال حاضر ۶ میلیون دز واکسن در انبارها و ۴ میلیون دز ماده اولیه دارم و از زمان فروش واکسن تاکنون تنها ۶ میلیون دز با ما قرارداد منعقد شده که تنها حدود ۵۰ درصد پول آن نیز پرداخت شده است.

دکتر بیگلری رئیس انستیتو پاستور، در این نشست گفت: تاکنون حدود ۱۷ میلیون دز واکسن تولید کرده ایم ۱۵ میلیون دز قرارداد داریم که بیش از ۱۲ میلیون دز تحویل داده ایم و مابقی آن هم آماده تحویل است البته پول کمتر از ۳۰ درصد آنرا دریافت کرده ایم. در حال حاضر هم موجودی ما در انبارها ۳ میلیون دز است.

علی اسحاقی رئیس موسسه تحقیقات واکسن ‌و سرم سازی رازی، در این نشست گفت: تاکنون ۵ میلیون دز واکسن تحویل و حدود ۸ درصد مبلغ را دریافت و حدود ۸۰۰ میلیارد تومان طلبکار هستیم و در حال حاضر ۴ میلیون دز آماده مصرف در انبارها داریم و نمی دانیم با چه کسی باید قرارداد ببندیم و بلاتکلیف هستیم؛ البته ۲۰ میلیون دز هم آماده فرمولاسیون داریم.

اسحاقی یادآور شد: متاسفانه علیرغم تولید انبوه واکسن در کشور وزارت بهداشت به دنبال واردات ۷۰ میلیون دز واکسن از خارج است و انتظار می رود این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد.

علی آسیم عضو هیات مدیره گروه دارویی اکتوورکو در این نشست، گفت: برای ۲۰ میلیون دز واکسن، ماده اولیه تامین کردیم و همچنین ظرفیت تولید یک میلیون دز را داریم و ۳ میلیون دز آماده تحویل داریم و واکسن های تولیدی تا ۶ ماه تاریخ انقضا دارند؛ متاسفانه نزدیک به ۷ ماه معطل تائیدیه هستیم و این برخلاف قول ها و قرارهای داده شده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب