1401/02/07-20:19

یادداشت دکتر ذبیحی درباره فینال جام حذفی با حضور تیم فوتبال آلومینیوم اراک

یادداشت دکتر ذبیحی درباره فینال جام حذفی با حضور تیم فوتبال آلومینیوم اراک

در حالی که تیمهای صاحب نام تهران، فارس، خراسان، اصفهان، گیلان و ... حذف شدند، تیم اراک در جایگاه چهارم کشور قرار گرفت و نشان داد حرفی برای گفتن دارد، به شرط اینکه امکانات ورزش کشور عادلانه توزیع شود و حقوق شهرستانها بدرستی در نظر گرفت شود.

دولت بهار/ علی ذبیحی، استاد دانشگاه شهید بهشتی: فوتبال سنت شکن اراک، مجددا پس از ۴۸ سال شگفتی ساز شد.

مسابقه امروز جام حذفی فوتبال کشور بین دو تیم شهرستانی آلومینیوم اراک و نساجی مازندران در ورزشگاه آزادی تهران جدای از اینکه کدام تیم قهرمان میشود، حاکی از یک پدیده شگفت انگیز و سنت شکن است.

به ویژه اینکه هر دو تیم شهرستانی در مسیر رسیدن به این مرحله دو تیم محبوب و همیشه فینالیست پایتخت را از پیش رو بر داشته اند و امروز در پیش چشمان آنان در ورزشگاه آزادی بازی فینال را برگزار می نمایند.
 
برای اولین بار است که در تاریخ فوتبال کشور چنین اتفاقی می افتد که حاکی از شایستگی تک تک مردم ایران زمین است. چرا برخی ظرفیت شهرستانها را باور ندارند و خیال می کنند همه چیز در تهران است؟  البته اکثر بازیکنان خوب تیمهای تهرانی هم شهرستانی هستند.

اما این اولین بار نیست که فوتبال اراک شگفتی ساز شده است.  کسانی که سابقه فوتبال اراک را به خاطر می آورند خوب می دانند که از ۴۸ سال پیش زمانی که مرکز استان مرکزی تهران بود و این استان شامل استانهای فعلی تهران، البرز، قزوین، مرکزی فعلی، قم و شهرستان کاشان بود،  اراک همواره یکی از شهرستانهای این استان بود.

 از سال ۱۳۵۱ که مسابقات قهرمانی جوانان کشور آغاز شد، علی‌رغم اینکه تیم فوتبال جوانان اراک قهرمان استان مرکزی شد، ولی نهایت تیم جوانان تهران به عنوان نماینده استان مرکزی در مسابقات کشوری شرکت نمود.

در سال ۱۳۵۲ مجدد اراک قهرمان استان مرکزی شد و دو روز قبل از شروع مسابقات کشوری در مشهد، قرار شد تیم جوانان اراک با تیم جوانان تهران مسابقه ای برگزار نمایند و تیم برنده در مسابقات شرکت نماید. علیرغم برد اراک، متاسفانه اجازه ندادند تیم اراک در مسابقات شرکت نماید و تهران به نمایندگی استان مرکزی شرکت نمود.

اعتراضات مکرر اراکی ها موجب شد در نهایت فدراسیون فوتبال تقسیم بندی جدیدی را اعلام نماید. در این برنامه  ده تیم استانهای صاحب نام  مستقیم به مسابقات کشوری اعزام می شدند.

 مابقی استانها و اراک قهرمان استان مرکزی(بدون تهران)  که حدود ۱۵ تیم می شدند، با برگزاری مسابقات منطقه ای شش تیم باقیمانده را معرفی نمایند.

لذا در مسابقات قهرمانی کشور در سال ۱۳۵۳ اراک به عنوان قهرمان استان مرکزی و منطقه یک کشور عازم سومین دوره مسابقات قهرمانی کشور عازم اصفهان شد.

در گروه بندی ۱۶ تیم حاضر در اصفهان تیم اراک با تیمهای تهران، فارس و گیلان هم گروه شد.

شگفتی این دوره از مسابقات حذف تیمهای تهران و فارس و صعود تیم اراک و گیلان به مرحله یک هشتم بود.

در مرحله یک هشتم تیم اراک بر نایب قهرمان سال پیش خراسان غلبه کرد.

نهایت در حالی که تیمهای صاحب نام تهران، فارس، خراسان، اصفهان، گیلان و ... حذف شدند، تیم اراک در جایگاه چهارم کشور  قرار گرفت و نشان داد حرفی برای گفتن دارد، به شرط اینکه امکانات ورزش کشور عادلانه توزیع شود و حقوق شهرستانها بدرستی در نظر گرفت شود.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب