1401/02/25-15:17

اعلام آمادگی آلمان برای تایید سریع عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

اعلام آمادگی آلمان برای تایید سریع عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

وزیر خارجه آلمان امروز اعلام کرد که اگر فنلاند و سوئد تصمیم بگیرند درخواست عضویت ناتو را ارائه کنند، برلین آمادگی کامل برای تایید سریع این فرآیند را دارد.

به گزارش دولت بهار به نقل از خبرگزاری رویترز، "آنالنا بائربوک" ضمن تاکید بر اینکه فنلاند و سوئد به تضمین‌های امنیتی نیاز دارند، خاطر نشان کرد: برلین برای تایید سریع این روند هر آنچه لازم است، آماده می‌کند.

وی این اظهارات را در دومین روز مذاکره با وزرای خارجه ناتو در برلین مطرح کرد.

وزیر خارجه آلمان خاطر نشان کرد: اگر فنلاند و سوئد تصمیم بگیرند که به ناتو بپیوندند، می توانند به سرعت عضو این نهاد شوند. باید اطمینان حاصل کنیم که به آنها تضمین های امنیتی بدهیم. نباید پس از درخواست آنها یک دوره انتقالی ایجاد شود چون شرایط نامشخصی به وجود می آید و باید پس از درخواست به سرعت عضو  ناتو شوند.

به نظر می رسد روند عضویت فنلاند و سوئد با سرعت بیشتری پیش برود و ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو ماه گذشته گفت اگر این دو کشور درباره عضویت در این سازمان تصمیم گیری کنند از آنها استقبال خواهد شد.

معاون دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیز روز یکشنبه اعلام کرد که می توان در مورد عضویت سوئد و فنلاند در این ائتلاف نظامی به یک اجماع قطعی دست پیدا کرد.

فنلاند رسما درخواست عضویت در ناتو را ارائه می‌دهد

رییس جمهوری و نخست وزیر فنلاند امروز (یکشنبه) رسما اعلام کردند که این کشور درخواست عضویت خود در ناتو را ارسال خواهد کرد. این درحالی است که اعضای ناتو هنوز نظر مثبت ترکیه به عنوان تنها عضو این ائتلاف را که مخالف الحاق فنلاند و سوئد به ناتو است، جلب نکرده اند.

به گزارش رویترز، گرلیک رادمن وزیر خارجه کرواسی نیز امروز اعلام کرد که مذاکرات ترکیه با سوئد و فنلاند بر سر عضویت این دو کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در مسیر خوبی قرار دارد.

رادمن روز یکشنبه در نشست وزیران خارجه ناتو در برلین به خبرنگاران گفت:گفتگوها در مسیر خوبی قرار دارد و امیدواریم یک نتیجه خوب برای نشان دادن همبستگی و کلام واحد داشته باشیم.

بوگدان آئورسکو همتای رومانیایی او گفت که تسریع در پیشبرد روند عضویت کشورهای شمال اروپا برای ارسال یک پیام به روسیه مهم است.

پس از توصیه پارلمان سوئد برای عضویت این کشور در ناتو، دولت فنلاند نیز در یک جلسه مشترک تصمیم به ارسال درخواست عضویت در این ائتلاف نظامی را گرفت.

این تحولات درشرایطی درحال رخ دادن است که ترکیه تاکنون چراغ سبز به پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو نشان نداده است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه روز جمعه گفت که عضویت اسلو و هلسینکی در ناتو مثبت نیست و آنها از ناتو علیه آنکارا استفاده می کنند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب