1399/06/04-16:19

روش قیمت گذاری خودرو‌های جدید اعلام شد

 روش قیمت گذاری خودرو‌های جدید اعلام شد

رئیس شورای رقابت در خصوص روش قیمت گذاری خودرو‌های جدید در بازار خبر داد.

به گزارش دولت بهار به نقل از باشگاه خبرنگاران، هر ساله خودروسازان تعدادي خودرو جديد به بازار عرضه مي‌كنند كه امسال نيز خودرو‌هايي معرفي شد، از جمله خودرو‌هاي جديد، محصولات ايران خودرو شامل رانا پلاس اتوماتيك، دنا توربوشارژ اتوماتيك ۷۰۷، دنا توربو شارژ دستي ۷۰۴ و سورن پلاس هستند. قيمت اين خودرو‌ها با توجه به اينكه پيش فروش شده اند، اما مشخص نيست.

چندي پيش رضا شيوا رئيس شوراي رقابت از قيمت گذاري خودروهاي جديد خبر داد كه بر اين اساس براي استعلام از قيمت نهايي اين خودروها به سراغ اين مقام مسئول رفتيم.

باشگاه خبرنگارن جوان: در خصوص آخرين جزئيات از قيمت گذاري خودروهاي تجاري در كلينيك تجاري بفرماييد؟

رضا شيوا رئيس شوراي رقابت: خودرو‌هايي كه در جلسه ۴۳۰ شوراي رقابت براي قيمت گذاري آن ها تصميم گيري شد، خودرو‌هايي مثل رانا پلاس اتوماتيك، دنا توربوشارژ اتوماتيك ۷۰۷، دنا توربو شارژ دستي ۷۰۴ و سورن پلاس و پژو ۲۰۷ دستي هستند كه قيمت رسمي تاكنون نداشته اند، چون توليدات جديد ايران خودرو هستند.

 اگر اطلاع داشته باشيد دستورالعمل قيمتي كه در گذشته داده شد براي خودرو‌هايي بود كه يك قيمت پايه براي آن ها داشته‌ايم؛ قيمت پايه را به عناوين مختلف به دست آورده ايم. يكي از روش‌هاي به دست آوردن قيمت پايه اين است كه اگر بازار تعادلي باشد، خود بازار آن قيمت پايه را مي‌دهد؛ مانند سال ۹۰ و ۹۱ كه قيمت پايه برخي از خودرو‌ها را از آن روش به دست آورده‌ايم.

 اما اكنون با توجه به وضعيت حاكم بر كشور كه واردات خودرو هم به هيچ وجه نداريم، اين خودرو‌ها در انحصار هستند بنابر اين بايد به دنبال روش ديگري براي قيمت گذاري باشيم. يكي از جديدترين روش‌ها براي قيمت گذاري خودرو هزينه تمام شده يا همان كاست پلاس است كه شوراي رقابت آن روش را استفاده نمي‌كند چرا كه ممكن است شك و شبهه‌اي به همراه داشته باشد.

دنا

روش ديگري كه براي قيمت گذاري خودرو مورد استفاده قرار مي‌گيرد و كارشناسان آن را تاييد مي‌كنند، اعمال كلينيك تجاري است كه اين كلينيك همان روش قيمت گذاري دلشي معروف را به كار مي گيرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: اين فرمول باعث نمي شود كه قيمت مواد اوليه نيز افزايش يابد؟

رئيس شوراي رقابت: مواد اوليه مانند فولاد در كشور با رقم بسيار بالايي توليد مي‌شود و اين يعني اين مقدار كه توليد مي‌شود زياد و در دسترس است؛ به طور مثال فولاد تحت چهارچوبي توليدي مي شود. اتفاقا در جلسه قبل ورق‌هاي زير پنج ميل را كه انحصاري بودند را دستورالعمل قيمتي داده ايم، يعني آنها نيز آزادي عمل ندارند، مگر در بازارهايي كه كالاهاي رقابتي دارند.

در برخي از بازار‌ها كالا‌هايي هستند كه در آنها با مشكل عرضه كم مواجه هستيم و عرضه كمتر از  تقاضا داريم اما به هيچ وجه هيچ تاثيري در افزايش قيمت مواد اوليه ندارد. ما در حال حاضر از روش كاست پلاس استفاده نكرده‌ايم يعني روشي كه هر قطعه چه ارزشي دارد را نرفتيم. 

ما هم اكنون براي قيمت گذاري خودرو بر اساس فرمول كلينيك تجاري پيش رفته ايم. يكي از دلايل اين است كه كلينيك تجاري نگاه نمي كند فولاد را چند خريده، نگاه مي كند خودرو مشابه آن چقدر است بدين معنا كه خودرو توليدي جديد را نسبت به خودرويي كه كلاس پايين تري دارد بررسي مي كنيم و به هيچ وجه قيمت تمام شده نمي رويم.

 قيمت گذاري خودرو

باشگاه خبرنگاران جوان: فرمولي داده بوديد كه قيمت خودرو در بازار ۱۰ درصد بيشتر از قيمت كارخانه باشد اما اين اتفاق رخ ندارد، هم اكنون براي كاهش قيمت خودرو در بازار و كارخانه چه راهكاري داريد؟

رئيس شوراي رقابت: زماني فرمول ۱۰ درصد را سازمان حمايت اعلام كرد، اما پس از آن اين فرمول را پس گرفتند چراكه وزارت صمت گفت همچنين چيزي مصوب نشده و اين فرمول را پس گرفتند.

هميشه همه جا و در هر زمان، ميزان عرضه اگر كمتر از تقاضا باشد اين اتفاق مي افتد. با توجه به اينكه اكنون اختلاف قيمت بازار و كارخانه زياد است هر زماني كه ميزان عرضه كمتر از تقاضا باشد، همچين اتفاقي مي‌افتد و جزو بحث اقتصادي است. تلاشمان بر اين است كه ميزان عرضه را افزايش دهيم، اكنون عرضه خودروسازان  نسبت به سال گذشته به مراتب بيشتر شده و شايد برخي از خودرو‌ها ۲۰ درصد افزايش داشته است.

بايد تقاضاي كاذب را حذف كنيم يعني تقاضا بايد منطقي باشد كه به همين دليل تلاش مي‌كنيم اين اتفاق رخ دهد كه نيازمند همكاري خودروسازان است. بايد مواد اوليه اين خودرو‌ها آماده باشد، به هرحال بازار را كساني كه به هم مي‌زنند و بازار كاذب درست مي كنند بايد مقامات نظارتي حواسشان جمع باشد و كنترل كند.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظرتان مدل قرعه كشي كنوني باعث مي شود خودرو به افراد نيازمند برسد؟

رئيس شوراي رقابت: اكنون مدل قرعه كشي كنوني، جانشين بهتري از روش گذشته است. در قرعه كشي كنوني، شكايت‌هايي كه در دوره‌هاي قبل داشتيم را ندارد به طور مثال در دوره هاي قبل قرعه كشي، برخي مي‌گفتند در ۲ دقيقه اول سايت بسته شده يا پيشنهاد مي‌دهند ۵ ميليون تومان بدهيد و اسمتان را وارد سايت مي‌كنيم كه تمامي موارد در اين دوره از قرعه كشي حذف شده است. در قرعه‌كشي محدوديت را زياد مي كنيم كه افراد نيازمند بتوانند ثبت نام كنند، كه به مرور اين تقاضاي كاذب كاهش يافت.

باشگاه خبرنگاران جوان: سازمان حمايت گفت با قيمت گذاري خودرو كاري نداريم، و شما هم مي گوييد كاري نداريم، اما در نهايت تاييد نهايي قيمت خودرو دست كيست؟

رئيس شوراي رقابت: هم اكنون قيمت اظهاري نهايي خودرو كه خودروساز مي فرستد بايد به تاييد بازرس و حسابرس قانوني شركت برسد. دقت كنيد كه تاييد قيمت خودروساز بايد به تاييد بازرس برسد.

اگر مقداري اضافه يا مسائل ديگري باشد، بازرس و حسابرس مسئول است، در حال حاضر قيمتي را آنها تعيين كرده اند و به بازرسان مي دهند، اگر بازرسي قيمت را تاييد كرد اين اقلام را كم و اضافه مي‌كند و قيمت به همان قيمتي مي‌رسد كه بازرس داده است. هم اكنون به اين دليل  نمي توانيم قيمت كلينيكي را اعلام كنيم چون قانون گذار گفته است كه شوراي رقابت بايد دستورالعمل بدهد.

معيار دستورالعمل بر اساس قيمتي است كه كلينيك تجاري به دست آورده و اگر اين اقلام را از قيمت خود اظهاري خودروساز كسر و اضافه مي كنيم به قيمت كلينيك تجاري مي‌رسيم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب