1401/03/10-08:45

توافق اتحادیه اروپا برای توقف بخش بزرگ واردات نفت از روسیه

توافق اتحادیه اروپا برای توقف بخش بزرگ واردات نفت از روسیه

شارل میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت که رهبران این اتحادیه روز دوشنبه با ممنوعیت واردات نفت از روسیه موافقت کردند.

به گزارش دولت بهار به نقل از رویترز، میشل در حساب توییتری خود نوشت: این تصمیم به سرعت بیش از دو سوم واردات نفت از روسیه را متوقف می‌کند و منبع عظیمی از درآمد روسیه برای تامین مالی ماشین جنگی خود را کاهش می‌دهد. 

وی افزود: رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا همچنین توافق کردند که دسترسی اسبربانک روسیه به شبکه بین‌المللی مالی موسوم به سوئیفت را مسدود کرده و پخش سه شبکه تلویزیونی دیگر این کشور را متوقف کنند. 

به گزارش ایرنا، پیش از این جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برغم وجود شکاف در این بلوک برای تحریم‌ روسیه، نسبت به رسیدن به توافق برای تحریم نفت روسیه ابراز امیدواری کرده بود. 

زمانی که هفته‌ها پیش ایده حذف نفت خط لوله‌های روسیه مطرح شد، چندین کشور عضو آن را به این دلیل که مزیت ناعادلانه‌ای به کشورهایی که می‌توانند به خرید نفت ارزان روسیه ادامه دهند، با آن مخالفت کردند. برآوردهای داخلی نشان می‌دهد که مجارستان می‌تواند ۳۵ درصد ارزان‌تر از کشورهای همسایه از نفت بهره مند شود. 

این موضوع شکاف بین مجارستان و متحدان سنتی‌اش در اروپای مرکزی را عمیق‌تر کرده است. یک دیپلمات ارشد لهستانی گفت که آن‌ها نمی‌توانند منطق سیاست بوداپست در مورد اوکراین را درک کنند و مخالفت با تحریم نفت را سیاسی و نه فنی توصیف کرد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب