1401/03/10-14:38

اقامت در هتل‌های ایران شبی ۲۰۰ یورو!

اقامت در هتل‌های ایران شبی ۲۰۰ یورو!

قیمت یک شب اقامت در هتل‌های ایران به ۲۰۰ یورو، معادل حدود شش میلیون تومان رسید.

به گزارش دولت بهار، بنا بر گزارش‌های آژانس‌داران ایرانی به ایسنا، برخی اقامتگاه‌ها به نام «هتل بوتیک» قیمت اقامت را نه تنها افزایش داده‌اند که برخلاف دستور وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این هزینه را ارزی با مسافران خارجی حساب می‌کنند.

آژانس‌دارانی که مسافر خارجی دارند به ایسنا می‌گویند: برخی از هتل‌ها و اقامتگاه‌ها معادل ریالی نرخ ارزی را از آن‌ها می‌گیرند، طوری که هزینه اقامت یک مسافر خارجی تقریبا دو برابر یک مسافر ایرانی می‌شود. بیشتر هتل‌داران دلیل دونرخی کردن هزینه اقامت برای مسافر خارجی و ایرانی را نه تنها به تورم و کاهش ارزش ریال ربط می‌دهند که این اقدام را الگوگرفته از رفتار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در موزه‌ها و سایت‌های تاریخی با دونرخی کردن قیمت بلیت‌ها می‌دانند. بیشتر هتل‌ها در واکنش به اعتراض آژانس‌داران اغلب می‌گویند اگر دونرخی کردن رویه‌ای بد است، چرا وزارت میراث فرهنگی، قیمت بلیت موزه‌ها را دونرخی کرده است!؟

بیشتر هتل‌ها در شهرهای توریستی، از جمله کاشان، اصفهان و شیراز و حتی شهرهای کوچک‌تر در حاشیه این مناطق، قیمت‌ها را برای مسافران خارجی متفاوت تعیین کرده و آن را ارزی محاسبه می‌کنند، این درحالی است که پیش‌تر اداره کل نظارت و ارزیابی بر تاسیسات گردشگری، به هتل‌داران درباره تعیین قیمت ارزی اخطار داده و این اقدام را تخلف شمرده است، اما با وجود گزارش‌های متعدد و پرتکرار از دونرخی و ارزی شدن قیمت هتل‌ها برخورد جدی صورت نمی‌گیرد. این درحالی است که در بسیاری از سایت‌های رزرواسیون بیشتر هتل‌ها به طور واضح نوشته‌اند «قیمت برای مسافر خارجی متفاوت است».

نابسامانی و هرج و مرج در تعرفه اقامت در بین اقامتگاه‌های سنتی بیشتر است، برخی از این اقامتگاه‌ها با این ادعا که در رسته هتل بوتیک قرار گرفته‌اند قیمت‌ها را گران‌تر از حد تعیین‌شده برای مسافر خارجی و حتی ایرانی محاسبه می‌کنند. این درحالی است که هنوز ضابطه هتل بوتیک‌ها در کشور به درستی اجرا نشده و بیشتر اقامتگاه‌های سنتی از ناآگاهی مسافران به نفع خود استفاده کرده و بدون گواهی مستند یا رسمی، خود را هتل بوتیک معرفی می‌کنند و بدون آن‌که خدمات ویژه و انحصاری به مسافر بدهند، فقط به خاطر قدمت ساختمان یا معماری و تزیینات بنا، قیمت‌ها را بیشتر از حد مصوب تعیین کرده‌اند.

در کاشان یکی از عمارت‌ها که سال‌ها با عنوان هتل سنتی فعالیت می‌کرده اینک با ادعای هتل بوتیک نرخ‌ها را تا شش میلیون تومان برای هر شب افزایش داده است!

هتل دیگری در کاشان که تا یک سال پیش اقامتگاه سنتی بود حالا با ادعای هتل بوتیک، می‌گوید برای اقامت تعرفه ثابتی ندارد و قیمت‌ها هر ماه متفاوت است، مثلا برای تعطیلات خردادماه به قیمت هر اتاق ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان اضافه کرده است.  

یا در شیراز یک اقامتگاه سنتی که قیمت اتاق دوتخته‌اش برای مسافر ایرانی درحال حاضر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است، به مراجعانش گفته است تا هفته دیگر این قیمت را افزایش می‌دهد و برای مسافر خارجی هم معادل ارزی ۵۰ یورو را می‌گیرد. این درحالی است که طبق مقرراتی که تشکل‌های صنفی از آن تبعیت می‌کنند و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری آن را تایید کرده، قیمت هتل‌ها و مراکز اقامتی تا یک سال باید ثابت باشد و از ماه مهر تا مهر سال بعد جاری است.

هتل‌داران مدت‌هاست در تلاش‌اند تا به نرخ ارزی رسمیت بدهند؛ سیادتان، یکی از اعضای جامعه هتل‌داران ایران در این‌باره گفته است: «یک هتل پنج‌ستاره در ایران از گردشگر خارجی ۲۵ تا ۳۰ دلار می‌گیرد، در حالی که این نرخ در کشورهای اروپایی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار است. بنابراین یکی از درخواست‌های ما که انتظار داریم هر چه زودتر نسبت به آن تصمیم‌گیری و راهگشایی شود، تعیین تکلیف در ارتباط با نرخ ارزی است. اگر نرخ ارزی متناسب با خدمات هتل‌ها باشد،  می‌توانیم برای هموطنان‌مان در ازای آن تخفیف‌هایی قائل شویم. نرخ ارزی هتل‌ها باید با استاندارد جهانی متناسب باشد. البته نرخ ارزی در کشورهای مختلف تفاوت‌هایی دارد. ما می‌توانیم در سطح خدمات هتل‌های خودمان نرخ ارزی متناسبی تعیین کنیم که عواید آن هم به صنعت گردشگری و هتلداری برسد و هم به مردم و هم این‌که هتل‌ها دست‌شان برای در نظر گرفتن تخفیف‌های ویژه برای گردشگران داخلی و هموطنان بازتر باشد. معنای حرف من این است که ما به جای این‌که سوبسید را به گردشگران خارجی بدهیم، آن را برای هموطنان خودمان در نظر بگیریم. اگر نرخ ارزی هتل‌ها افزایش یابد، گردشگران داخلی می‌توانند از تخفیف‌های ویژه هتل‌ها بهره‌مند شوند.»

او همچنین درباره اثر تورم در هتل‌داری گفته است: «ما در زمینه صبحانه مسافران در حال حاضر دچار مشکل هستیم. صبحانه هتل ۵ ستاره در ازای هر یک نفر ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان درمی‌آید. این مشکل باید برطرف شود تا از فشاری که اثر آن روی دوش هتل‌هاست کاسته شود، در غیر این صورت یکی از راه‌ها این خواهد بود که هزینه اتاق را از هزینه صبحانه جدا کنیم، کما این که در خیلی از کشورها این اتفاق افتاده است. مثلاً در کشور امارات مسافر بابت صبحانه هزینه می‌پردازد، اما با ۵۰ درصد تخفیف. همین‌طور خیلی از کشورهای اروپایی از الگوهای مشابه استفاده می‌کنند.»

اگرچه افزایش هزینه نگهداری و خدمات هتل‌ها در کنار خسارت دوران کرونا و کاهش ارزش ریال توجیهی بر تعیین تعرفه ارزی در مراکز اقامتی شده است، اما در واقعیت نوعی نابسامانی و ناپایداری قیمت در مراکز اقامتی مشاهده می‌شود؛ با تعیین هزینه ارزی، برخلاف اظهارات عضو هیات مدیریت جامعه هتل‌داران ایران، نه تنها یارانه و تخفیفی به مسافران ایرانی داده نمی‌شود که قیمت ریالی مسافر ایرانی تدریجا درحال نزدیک شدن به نرخ ارزی است و با این رویه نه تنها سفر برای ایرانی‌ها گران‌تر شده که تور ایران نیز برای خارجی‌ها گران خواهد شد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب