1401/03/12-10:32

ترکیه مدعی حاکمیت بر ۱۴ جزیره در دریای اژه شد

 ترکیه مدعی حاکمیت بر ۱۴ جزیره در دریای اژه شد

وزیر خارجه ترکیه در سخنانی جنجال‌ برانگیز مدعی حاکمیت بر ۱۴ جزیره در دریای اژه شد.

به گزارش دولت بهار به نقل از اسپوتنیک، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: اکنون این جزایر را غیرنظامی کنید وگرنه موضوع حاکمیت را مطرح خواهیم کرد.

او مدعی شد که یونان مفاد معاهدات ۱۹۲۳ لوزان و پاریس ۱۹۴۷ را زیرپا می‌گذارد و باید نسبت به غیر ملی شدن آنها اقدام کند. وزیر خارجه ترکیه هشدار داد در غیر این صورت بحث بر سر حاکمیت این جزایر آغاز خواهد شد.

به نوشته روزنامه یونانی تاکینگ گریس، این اولین بار نیست که ترکیه این موضوع را مطرح می‌کند، با این حال، این نخستین بار است که آنکارا نقشه‌ای از این جزایر را ارائه کرده است.

جزایر یونانی که آنکارا مدعی حاکمیت بر آنهاست عبارتند از: ساموتراس، لمنوس، لسبوس، پسارا، ساموس، پاتموس، ایکاریا، لروس، کوس، تیلوس، کارپاتوس، کاستلوریزو، رودس و سیمی.

یونان اخیرا نامه‌ای به سازمان ملل متحد ارسال کرد که در آن ادعاهای ترکیه را تکذیب می‌ کرد.

چاووش اوغلو در این گفتگو اظهار داشت: سیاستمداران یونانی معتقدند که اگر روزی ۵ تا ۱۰ بار به ترکیه حمله نکنند، مخاطبان آنها راضی نخواهند بود.

یونان و ترکیه مدت‌هاست که در زمینه حق بهره برداری از منابع انرژی در دریای اژه و مدیترانه اختلاف دارند. یونان و ترکیه بابت اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. این دو کشور بارها همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم کرده‌اند.

رسانه‌ های یونان روز دوشنبه به نقل از وزارت دفاع یونان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی یک فروند پهپاد ترکیه خبر دادند.

به نوشته روزنامه "اکاثیمرینی" یک فروند پهپاد ارتش ترکیه صبح دوشنبه با پرواز بر فراز جزیره یونانی نیسیروس حریم هوایی یونان را نقض کرد.

وزارت دفاع یونان در بیانیه خود افزوده که این پهپاد در ارتفاع ۱۹ هزار پایی در حال پرواز بود که پس از شناسایی ازسوی رادارهای یونان براساس قوانین هوانوردی توسط جت‌هجت‌های یونانی رهگیری شد. این وزارتخانه به نوع پهپاد ترکیه‌ ای اشاره‌ ای نکرده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب