1401/03/16-10:28

شصت و هشتمین نشست «بیلدربرگ» برگزار شد

شصت و هشتمین نشست «بیلدربرگ» برگزار شد

شصت و هشتمین نشست «بیلدربرگ» از دوم تا پنجم ژوئن (۱۲ تا ۱۵ خرداد ماه) در حالی در «واشنگتن دی سی» پایتخت ایالات متحده آمریکا با حضور ۱۲۰ چهره برجسته از ۲۱ کشور جهان برگزار می‌شود که بسیاری از کاربران فضای مجازی و خبرنگاران گزارش کرده‌اند که این نشست تحت تدابیر امنیتی شدید در حال برگزاری است.

به گزارش دولت بهار، بر اساس این گزارش، گروه متنوعی از رهبران سیاسی و کارشناسانی از بخش‌های صنعت، مالی، دانشگاه، کارگران و اصحاب رسانه به این نشست دعوت شده‌اند که آن طور که روزنامه انگلیسی گاردین گزارش کرده است، ترکیب امسال این کنفرانس بیشتر امنیتی و نظامی است.

آن طور که وب‌سایت بیلدربرگ منتشر کرده است، موضوعات کلیدی نشست امسال بیلدربرگ شامل موضوعات اصلاحات ژئوپولتیک، چالش‌های ناتو، چین، آرایش مجدد هند-اقیانوس آرام، رقابت فنی چین و آمریکا، روسیه‌، تداوم دولت و اقتصاد، اختلال در سیستم مالی جهانی، اطلاعات نادرست، امنیت و پایداری انرژی، سلامت پس از همه‌گیری، تکه تکه شدن جوامع دموکراتیک، جهانی‌زدایی و اوکراین بوده است.

وبگاه بیلدربرگ گزارش داده است نشست بیلدربرگ که در سال ۱۹۵۴ تأسیس شد، یک کنفرانس سالانه است که برای تقویت گفت‌وگو بین اروپا و آمریکای شمالی طراحی شده است و هر سال بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ رهبر سیاسی و کارشناسانی در زمینه‌های مختلف به این نشست دعوت می‌شوند.

پیش از این در سال ۱۳۹۸ آخرین نشست بیلدربرگ در شهر مونترو سوئیس برگزار شد و «مایک پامپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا نیز علی‌رغم آن‌ که دعوت نشده بود، در این نشست حاضر شد و سخنرانی کرد.

علاوه بر پامپئو، «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از دیگر مقام‌های ارشد آمریکایی بودند که در آن نشست حضور داشتند.

از سال ۹۸ تاکنون در برگزاری نشست بیلدربرگ دو سال به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کرونا وقفه ایجاد شد.

بر اساس این گزارش، حدود دو سوم شرکت کنندگان از اروپا و بقیه از آمریکای شمالی هستند. تقریباً یک چهارم از حوزه سیاست و دولت و بقیه از حوزه های دیگر هستند که در این نشست حضور پیدا می‌کنند.

نشست بیلدبرگ در حقیقت نشستی برای گفت‌وگو درباره موضوعات مهم روز است و این نشست‌ها تحت قانون «چتم هاوس» برگزار می شود که تصریح می‌کنند شرکت‌کنندگان در استفاده از اطلاعاتی که دریافت می‌کنند آزاد هستند اما هویت و وابستگی سخنرانان و هریک از شرکت‌کنندگان در این نشست فاش نمی‌شود.

 به دلیل محرمانه بودن نشست بیلدربرگ، شرکت‌کنندگان به‌عنوان فردی و نه در هر مقام رسمی در این نشست‌ شرکت می‌کنند و از این رو به کنوانسیون‌های دفتر خود یا مواضع از پیش توافق‌شده متعهد نیستند. به این ترتیب، آن‌ها می توانند برای گوش دادن، تأمل و جمع آوری بینش وقت بگذارند. هیچ دستور کار دقیقی وجود ندارد، هیچ قطعنامه ای پیشنهاد نمی‌شود، هیچ رأی‌گیری صورت نمی‌گیرد و هیچ بیانیه سیاستی صادر نمی‌شود.

«مکس بلومنتال» خبرنگار و فیلم‌ساز آمریکایی در صفحه توییتری خود درباره این نشست نوشت: «من سعی کردم وارد هتل «ماندرین اورینتال دی سی»، محل مخفی نشست بیلدربرگ شوم. (ویلیام) برنز، رئیس سیا و (جیک) سالیوان و کمپبل مدیران شورای امنیت ملی، بورلا مدیرعامل فایزر، پیتر تیل، کیسینجر و نخبگان رسانه‌ای در آنجا حضور دارند تا درباره اوکراین و اقتصاد جهانی صحبت کنند. (نشست) کاملاً محرمانه است».

«جاش فریدمن» خبرنگار آمریکایی نیز در این خصوص نوشت: « مارک روته، نخست وزیر هلند که چند بار شرکت کرده بود، به بیلدربرگ بازگشته است و او با وزیر امور خارجه خود، "ووپکه هوکسترا"، اینجا در دی سی است».

وی همچنین در خصوص فضای امنیتی اطراف محل برگزاری نشست بیلدربرگ نوشت: «حصارهایی اکنون پس از ورود خبرنگاران به محل برگزاری در حالیکه فیلمبرداری می‌کردند، در مقابل هتل ماندرین اورینتال قرار گرفته است».

در سال 1398، جاش فریدمن گفته بود که در جریان نشست بیلدربرگ به دلیل عکس‌برداری از مهمانان اجلاس، بازداشت شده است.

در سال‌های ابتدایی اجلاس بیلدبرگ، در پایان هر نشست یک نشست خبری برگزار می‌شد، اما بعدا این نشست‌ها متوقف شد و به گفته سخنگوی این اجلاس، تصمیمی هم برای برگزاری دوباره نشست خبری و انتشار بیانیه پایانی، وجود ندارد.

روزنامه انگلیسی گاردین در خصوص اجلاس امسال نوشته است که پس از دو سال وقفه به دلیل همه‌گیری کرونا، اجلاس جهانی نخبگان در یک هتل امنیتی در واشنگتن دی سی با فهرست مهمانان قدرتمندی که شامل سران ناتو، سیا، «ستاد ارتباطات دولت» GCHQ، شورای امنیت ملی ایالات متحده است، از نو راه اندازی می شود. دو نخست وزیر اروپایی، میلیاردرهای فناوری و هنری کیسینجر نیز در این نشست حضور دارند.

گاردین ادامه داد که در دو سال وقفه‌ای که در برگزاری نشست بیلدربرگ ایجاد شده، تغییراتی در نظم جهانی غرب به وجود آمده است.

این روزنامه انگلیسی گزارش کرد، در سال 2019، آخرین باری که نشست بیلدربرگ برگزار شد، کنفرانس با موضوعات خوش بینانه «یک نظم استراتژیک باثبات» و «بعد برای اروپا چه خواهد شد؟» آغاز شد اما امسال، دستور کار نشست بوی هرج و مرج و بحران می دهد. در رأس برنامه، آیتم وحشتناک بی‌معنی «تجدیدطلبی‌های جهانی» و پس از آن «چالش‌های ناتو» قرار دارد که بزرگ‌ترین این چالش‌ها اوکراین است.

بر اساس این گزارش، به طور قطع، کنفرانس امسال در واشنگتن یک شورای عالی جنگ است که توسط «ینس استولتنبرگ» کهنه‌سرباز بیلدربرگ رهبری می شود. «اوکسانا مارکاروو»، سفیر اوکراین در ایالات متحده و مدیر عامل نفت‌ وگاز، شرکت دولتی نفت و گاز اوکراین، در هتل مجلل ماندارین اورینتال به او پیوستند.

طبق گزارش گاردین، کارشناسان روسیه و اوکراین نیز در نشست امسال بیلدربرگ حضور دارند و اتاق کنفرانس نیز مجهز به صفحات ویدئویی است تا افرادی نیز به صورت مجازی در این نشست حضور داشته باشند و احتمال می‌رود «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین یکی از این افراد باشد. زلنسکی درست چند روز قبل از برگزاری این نشست با «الکس کارپ» نماینده اطلاعاتی آمریکا و بیلدربرگ که شرکت پالنتیر، شرکت تحلیل داده و نظارتی با بودجه سیا را اداره می‌کند، دیدار داشته است.

بر اساس این گزارش، لیست شرکت‌کنندگان در نشست امسال بیلدربرگ مملو از مشاوران نظامی از جمله رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا است.

ویلیام برنز رئیس سیا از اعضای اصلی کنفرانس بیلدربرگ است و تنها چند ماه قبل از اینکه جو بایدن به او این سمت را بدهد، به عضویت کمیته راهبری بیلدربرگ انتخاب شد و پس از آن او با احتیاط از کرسی خود استعفا داد.

برخی از کاربران فضای مجازی به محرمانه بودن نشست بیلدربرگ اعتراض دارند و یکی از خبرنگاران با انتشار ویدئویی در شبکه توییتر نوشته است که نخبگان رسانه‌ها برای بحث درباره اوکرانی و اقتصاد جهان با یکدیگر ملاقات کرده‌اند که این کاملاً به صورت محرمانه برگزار شده است. شرکت‌کنندگان بیلدربرگ و کارکنان امنیتی از حرف زدن با رسانه‌ها منع شده‌اند.

از جمله مهم‌ترین اعضای این کنفرانس «پاول آخلایتنر» رئیس هیأت مدیره دویچه بانک، «والی ادیمو» معاون وزیر خزانه داری آمریکا، «خوزه مانوئل آلبارس» وزیر خارجه اسپانیا، «آیدا اوخن» عضو پارلمان دانمارک، «اُدره آزولِه» دبیرکل یونسکو،‌ «جیمز بیکر» مدیر دفتر ارزیابی شبکه در وزارت دفاع آمریکا، «آلبرت بورلا» مدیرعامل فایزر، «ویلیام برنز» رئیس سیا، «کورت کمپبل» هماهنگ کننده امور هند و اقیانوس آرام در شورای امنیت ملی کاخ سفید، «جن ایسترلی» مدیر آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت آمریکا، «برنارد امی» مدیرکل وزارت نیروهای مسلح فرانسه، «کریستیا فریلند» معاون نخست وزیر کانادا، «بن هاجز» فرمانده نظامی آمریکا در اروپا،  «ووپکه هوکسترا» وزیر خارجه هلند، «هنری کیسینجر» می‌باشند.

* فارس

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب