1401/03/17-16:09

سفر زمینی ۲۰۰۰ زائر به عراق با لغو روادید

سفر زمینی ۲۰۰۰ زائر به عراق با لغو روادید

وزیر کشور عراق از لغو روادید برای ۲ هزار زائر ایرانی در روز خبر داد.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایرنا، عثمان الغانمی وزیر کشور عراق روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران درباره حذف روادید برای سفر زمینی به عراق، گفت: امروز سفر دوستانه به جمهوری اسلامی و دیدار طولانی با وزیر کشور ایران را داشتیم.

وزیر کشور عراق افزود: بحث امنیت مرزهای مشترک دو کشور و بسیاری پرونده‌های دیگر در این نشست بررسی شد. همچنین بحث عبور غیرقانونی از مرزها، قاچاق مواد مخدر و انسان مورد بحث قرار گرفت. 

الغانمی خاطرنشان کرد: همه‌گیری کرونا بر سفر تاثیر منفی داشت. اکنون با وجود مهار این بیماری شاهد باز شدن گذرگاه‌های هوایی بین دو کشور بودیم و لغو روادید برای مسافران هوایی دو کشور انجام شد.

وی ادامه داد: دیروز قبل از سفر به ایران موافقتی از طرف دولت عراق و از طرف شخص نخست‌وزیر به دستم رسید مبنی بر اینکه ۲ هزار زائر از طریق گذرگاه‌های زمینی می‌توانند با لغو روادید وارد عراق شوند و در مدت کوتاهی با هماهنگی دو کشور مکانیزم لازم برای ورود این افراد به عراق طراحی می‌شود و به تدریج شاهد لغو کامل روادید خواهیم بود.

وزیر کشور عراق با اشاره به هزینه بالای سفر هوایی گفت: هزینه سفر هوایی زیاد است و مردم مایلند زمینی بروند لذا از هیچ کوششی برای فراهم کردن تمهیدات لازم برای زایران اربعین دریغ نخواهیم کرد.

الغانمی درباره بحث امنیت در ایام اربعین و تفاهم‌نامه‌های امضا شده، گفت: پیش از این یک یادداشت تفاهمی بین ایران و عراق وجود داشت که در این جلسه امنیت مشترک و نوار مرزی، کامل و مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در شورای امنیت ملی ما، بحث این یادداشت تفاهم مطرح شد و به عنوان وزیر کشور مکلف به امضای آن شدم.

وزیر کشور عراق تصریح کرد: در نشست امروز هم روی موضوعات قاچاق مواد غذایی و مواد مخدر قرار شد دو کمیته از طرف ایران و عراق تشکیل شود و مواد این یادداشت تفاهم به شکل مشترک دنبال شود.

به گفته وی، طی سال‌های گذشته یادداشتی میان دو کشور انجام و جزییات سفر اربعین در آن ذکر شده بود.

الغانمی یادآور شد: زمانی که رئیس ستاد مشترک ارتش بودم به یاد می‌آورم این یادداشت تفاهم میان «یاسر الیاسری» وزیر کشور وقت عراق و وزیر کشور ایران به امضا رسید که در رابطه با امنیت زائران ایران در سفر اربعین بود و نکات کلی در آن از جمله گذرگاه های مرزی ایران و عراق به امضا رسید.

وی با بیان اینکه وقوع کرونا، موجب تأخیر در اجرای این تفاهم‌نامه شده است، اضافه کرد: اما اکنون با پایان یافتن کرونا این یادداشت تفاهم اجرا می‌شود. سفر الغانمی گفت: اربعین، سفر محرم و زیارت عرفه ویژگی‌های خاصی دارد و انجام این زیارت‌ها منافع زیادی برای دو طرف دارد. این زیارت‌ها و آیین‌ها بین مردم ریشه‌دار است و نسل به نسل منتقل می‌شود، مگر اینکه مسائلی مانند کرونا پیش بیاید که این امور از دست ما خارج است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب