1401/03/19-22:24

بلینکن: ایران از خواسته‌های بی‌ارتباط با برجام دست بکشد

 بلینکن: ایران از خواسته‌های بی‌ارتباط با برجام دست بکشد

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ارائه پاسخ‌های فنی معتبر به این آژانس شد.

به گزارش دولت بهار به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای نوشت: دیروز ما به اکثریت کشورهای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابراز حمایت از ماموریت حیاتی آژانس اتمی در پادمان مواد هسته‌ای جهت جلوگیری از اشاعه هسته‌ای پیوستیم. ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و اطلاعات معبر فنی در پاسخ به سوالات آژانس - که تنها راه خارج کردن این مسائل پادمانی از دستورکار شورای حکام است - ارائه دهد.

وی ادامه داد: این قطعنامه در کانون وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تعهدات ایران ذیل پیمان عدم اشاعه هسته‌ای قرار دارد، نه در کانون برنامه جامع اقدام مشترک. ایالات متحده همچنان به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام متعهد است. ما آماده به نتیجه رساندن توافق بر منبای تفاهمات بدست‌آمده با متحدان اروپایی در وین طی ماه‌های گذشته هستیم. این توافق از ماه مارس در دسترس بوده، اما تنها درصورتی می‌توانیم مذاکرات به نتیجه برسانیم و آن را اجرا کنیم که ایران از خواسته‌های اضافی خود که به برجام بی‌ارتباط است، دست بکشد.

بلینکن در انتهای بیانیه خود آورده است: متاسفانه پاسخ ایران به اقدام شورای حکام برای رسیدگی به کمبود همکاری و شفافیت - که باعث ارائه گزارش منفی مدیرکل آژانس اتمی و نگرانی شورا شده بود  - نبود و به جای آن خطر تحریک‌های هسته‌ای بیشتر را ایجاد کرد و باعث کاهش بیشتر شفافیت شد. چنین گام‌هایی غیرسازنده بوده و تلاش‌های‌مان برای بازگشت به اجرای کامل برجام را پیچیده‌تر می‌کند. تنها نتیجه چنین مسیری تعمیق بحران هسته‌ای و افزایش افزوای سیاسی و اقتصادی ایران است. ما به فشار آوردن به ایران جهت انتخاب دیپلماسی و تنش‌زدایی ادامه خواهیم داد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب