1399/06/06-14:30

دریافت صدها میلیون غرامت در ازای خروج سودان از فهرست تروریسم

دریافت صدها میلیون غرامت در ازای خروج سودان از فهرست تروریسم

امریکا برای حذف نام کشور سودان از فهرست حامیان تروریسم، خواستار پرداخت 330 میلیون دلار غرامت از سوی این کشور شده است.

به گزارش دولت بهار، این موضوع در سفر اخیر "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا به خارطوم پایتخت سودان مطرح شده است.

این خبر را روزنامه انگلیسی گاردین منتشر کرد.

امریکا این مبلغ را برای پرداخت به خانواده  قربانیان حملات القاعده درخواست کرده است.

گاردین گفته این موضوع باعث خشم مردم سودان شده است؛ آنها می‌گویند دولت عمرالبشیر سرنگون شده اما حالا دولت جدید سودان با وجود فقر و تنگنای مالی باید این پول را بپردازد.

پرداخت جریمه 330 میلیون دلاری، شرط آمریکا برای حذف نام سودان از لیست حامیان تروریسم

دولت سودان تاکنون اقداماتی را برای خروج از لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکا انجام داده است. این می‌گوید خروج از این فهرست یکی از پیش شرط های عادی سازی شرایط این کشور به ویژه شرایط اقتصادی است.

از جمله اقدامات بی‌سابقه سران جدید سودان، حرکت در مسیر کاهش تنش با اسرائیل بود. رئیس شورای عالی حاکمیت سودان در یکی از کشورهای آفریقایی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد و سودان اجازه داد هواپیماها در مسیر اسرائیل از آسمان این کشور عبور کنند.

همچنین وزیر خارجه آمریکا به طور مستقیم از اسرائیل به سودان سفر کرد تا برای اولین بار یک پرواز مستقیم میان تل آویو – خارطوم انجام شود.

این برای نخستین بار در تاریخ سودان است که چنین اتفاقاتی درباره اسرائیل روی می دهد.

این نخستین سفر وزیر خارجه امریکا به سودان بعد از سرنگونی عمرالبشیر بعد از 30 سال ریاست جمهوری و حکمرانی است. 

به دنبال سرنگونی عمر البشیر در سودان بعد از اعتراضات گسترده مردمی و کودتای نظامی در 2 سال قبل، دولت جدید این کشور تلاش کرده به  امریکا نزدیک شود.

دولت عمر البشیر روابط تیره ای با امریکا داشت.

 گاردین می نویسد وزیران و رهبران مخالفان و عامه مردم در سودان نارضایتی خود را از احتمال پرداخت میلیون ها دلار به امریکا اعلام کرده اند.

برخی از آنها گفته اند: "این عادلانه نیست که دولت جدید سودان درگیر اقدامات دیکتاتور سابق باشد که سرنگون شد".

پیشنهاد امریکا درباره پرداخت جریمه، بخشی از مطالبات خانواده قربانیان انفجار سفارتخانه های امریکا در نایروبی و دارالسلام در سال 1998 و حمله به کشتی جنگی امریکایی "یو اس کول" در نزدیکی سواحل یمن در سال 2000 میلادی است.

در این پرونده ها دولت عمر البشیر به دخالت غیرمستقیم در این حوادث متهم و مجرم شناخته شده چرا که براساس ادعای قضات آمریکایی، دولت عمرالبشیر در حمایت از "بن لادن" رهبر وقت القاعده دخالت داشته است. در نتیجه احکام قضایی در امریکا علیه دولت سودان در این باره وجود دارد.

"محمد بابکر" شهروند 32 ساله و فعال سیاسی سودانی، امریکا را به افزایش مشکلات سودان متهم کرد و گفت: "با رژیم (عمرالبشیر)، مخالفت و آن را سرنگون کردیم. الان باید هزینه اشتباه او را بپردازیم؟"

خانم " شمائل النور" روزنامه نگار سودانی و یکی از شرکت کنندگان در اعتراضات مردمی علیه حکومت عمرالبشیر هم گفت: "امریکا باید به محض سرنگونی عمرالبشیر، فورا نام سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریست حذف می کرد".
 

او افزود: "این ظالمانه است که نام سودان در این فهرست باقی بماند در حالی که مردم علیه تروریسم این رژیم (عمرالبشیر) انقلاب کردند".

برخی دیگر از مردم سودان هم اساسا، این مطالبه غرامت را نادرست می دانند زیرا به گفته آنان، دولت سودان تلاش کرد در راستای همکاری با امریکا، بن لادن را اخراج کند و حملات علیه مراکز امریکا نیز دو سال بعد از آن روی داد.

اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده، شهروند سعودی  اما متولد سودان بود. دولت سعودی هم بعدا تابعیت و شهروندی او را لغو کرد.

"حسن عبدالرحمن" وزیر دفاع در دولت سودان به هنگام اقامت بن لادن در این کشور در این باره گفت: "امریکا در آن زمان تحویل گرفتن این رهبر افراط گرا را رد کرده بود."

عبدالرحمن افزود: "سیاستمداران سودانی در آن زمان پیشنهاد کردند او را به امریکایی ها تحویل دهند اما امریکایی ها مخالفت کردند. سودانی ها همچنین برای بازداشت بن لادن یا توقیف او اعلام امادگی کرده بودند".

مقامات امریکایی بخش مبارزه با تروریسم در این باره گفته اند پیشنهاد آن زمان سودان، جدی نبود.

دولت سودان در نهایت، بن لادن را از این کشور اخراج کرد و او برای اقامت به شرق افغانستان رفت.

در مدت 30 سال از حکمرانی عمر البشیر، سودان میزبان شماری از افراط گرایان اسلامی از جمله اسامه بن لادن بود. بن لادن از سال 1993 تا 1996 در این کشور زندگی کرد و سپس به افغانستان منتقل شد.

سودان قبل از این و در نخستین ماه های بعد از سرنگونی عمرالبشیر، مبلغی را به عنوان غرامت به قربانیان حمله القاعده به کشتی جنگی در ساحل عدن یمن در سال 2000 پرداخت کرده بود.

سودان هم اکنون با مشکلات اقتصادی شدیدی روبه رو است.

گاردین می نویسد: "به دلیل دهه ها سوء حکمرانی عمرالبشیر و ادامه نزاع های داخلی و بی ثباتی سیاسی اخیر و کرونا، در مقابل سودان، گزینه دیگری جز موافقت با درخواست های امریکا برای پرداخت غرامت نیست".

براساس آمار سازمان ملل، سودان هم اکنون با 10 میلیون نفر دارای نقص مواد غذایی روبه رو است و نرخ تورم در این کشور هم از 130 درصد عبور کرده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب