1401/03/28-21:38

متن کامل مصاحبه شبکه تلویزیونی طلوع نیوز با دکتر احمدی نژاد + فیلم

متن کامل مصاحبه شبکه تلویزیونی طلوع نیوز با دکتر احمدی نژاد + فیلم

دکتر احمدی نژاد در گفت و گو با شبکه تلویزیونی طلوع افغانستان با اشاره به تسلط دولت های آمریکا، شوروی و چین بر نظامات اقتصادی و ساز و کارهای سیاسی جهان، گفت: اگر این حاکمیت و سلطه وجود نداشته باشد، آنها چگونه می توانند جریان اقتصاد را به نفع خودشان مدیریت کنند؟ سیاست، نظامی گری و اقتصاد جدا از هم نیستند. جریان سرمایه در سایه سلطه پایگاه های نظامی و اطلاعاتی و تسلط دولت آمریکا بر مراکز تصمیم گیری جهان، دارد به سمت مرکز سرمایه داری انتقال پیدا می کند. اگر این سلطه از بین برود، هیچکس اجازه نخواهد داد که معدن، نفت، انرژی، نیروی انسانی و ثروتش را دیگران ببرند.

به گزارش دولت بهار، متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است:

طلوع نیوز: جهان ناآرام و تقابل ابرقدرت ها در نظام بین الملل، وضعیت امروز بشریت را دگرگون ساخته است. تهاجم روسیه به اوکراین و شاخ به شاخ شدن آمریکا با روسیه و چین و استقلال طلبان تایوان، انبار دیگری از باروت را بر معادله پیچیده آینده منطقه کلید زده است، محیط خشونت زا و فضای مبهم در خاورمیانه وجود دارد. کشورمن یعنی افغانستان در کجای تاریخ ایستاده است؟ میهمان من دکتر محمود احمدی نژاد، از چهره های مطرح ، جنجالی و بیشتر ضد آمریکایی است. از حضور شما سپاسگزارم، به برنامه ما خوش آمدید.

دکتر احمدی نژاد: خیلی متشکرم. بنده هم خدمت شما و همه همکاران عزیزتان و همه کسانیکه این برنامه را می بینند یا می شنوند سلام عرض می کنم.

طلوع نیوز: اجازه بدهید بحث خود را از اینجا آغاز کنیم که آیا شما فکر می کنید جهان از حالت تک قطبی بودن خارج شده است؟

دکتر احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم - اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

اجازه بدهید قبل از پاسخ به سوال شما، نکته ای را درباره مقدمه ای که جنابعالی فرمودید، عرض کنم. فرمودید بنده ضد آمریکایی هستم. ضد آمریکایی را باید تعریف کنیم و مشخص کنیم که معنایش چیست؟

طلوع نیوز: از آنجایی که بیشتر بحث های شما جنجالی بوده و در گذشته بحث های آمریکا ستیزی داشتید، به همین دلیل این را گفتم.

دکتر احمدی نژاد: ما که مخالف مردم و حتی نظام آمریکا نیستیم. ما مخالف دست اندازی و زورگویی و چپاول منافع سایر ملت ها هستیم. بحث ما این است، حالا هر کس که انجام بدهد. می خواهد دولت آمریکا یا بخشی از آن این کار را انجام بدهد، یا دولت های دیگری انجام بدهند و یا یک فرد انجام بدهد. این مهم نیست، آن چیزی که ما با آن مخالف هستیم، ظلم است.

اما درباره آن سوالی که راجع به نظام تک قطبی و درگیری هایی که بین قدرت های جهانی اتفاق افتاده، فرمودید، به نظرم این ها را باید در دو سطح تحلیل کرد. یک سطح همین سطح جاری یعنی چیزی است که نمایش داده می شود که دولت آمریکا و دولت روسیه در موضوع اوکراین اختلاف نظر دارند، بعضی از کشورهای اروپایی هم وارد شده اند، بالاخره صحنه می خواهد این را بگوید که اینها در عرصه بین الملل با هم رقابت دارند. این یک سطح است که خیلی هم جدی است و بازیگرانش خیلی جدی دارند بازی می کنند، آدم کشته می شود، جنگ می شود، بالا و پایین و تحریم می شود. این یک سطح است. به نظرم یک سطح بالاتری هست که من معتقد هستم در آنجا هماهنگی هایی انجام می شود. یعنی در سطحی بالاتر، این تقابل قدرت ها با هم، در واقع اجرای یک سناریو است، دو سناریو نیست.

دولت آمریکا پس از فروپاشی شوروی، تنها ماند و تصور می کرد که می تواند دنیا را اداره کند اما خیلی زود متوجه شد امکان ندارد و حتما باید یک رقیبی برای خودش درست کند و یک دشمن بیرونی داشته باشد که اقدامات تهاجمی و سلطه گرانه اش را توجیه کند. در نتیجه تروریسم را به عنوان خطر درست کرد. تا قبل از آن، شوروی برای آمریکا و آمریکا برای شوروی خطر بود. هر کدام از اینها اقدامات خودشان را با وجود دیگری توجیه می کردند. یعنی نظام سرمایه داری پایگاه هایش را توسعه می داد و به عنوان مقابله با خطر کمونیسم، به کشورها حمله می کرد. شوروی هم به عنوان مقابله با خطر امپریالیسم خودش را توسعه می داد. در واقع در سطحی بالاتر اینها مکمل هم هستند.

حالا به سطح اول برگردید. یک دوره ای اینها جهان را اداره کردند و جهان دو قطب آمریکا و شوروی بود. در مقطع دیگری، این نتوانست ادامه پیدا کند و شوروی فروپاشید. آمریکا بلافاصله تروریسم را جایگزین کرد. 30 سال گذشته، این هم دیگر جواب نمی دهد. یعنی ملت ها بیدار شدند، حرکت های استقلالی و همگرایی های جهانی برای مقابله با سلطه گری جهانی و مقابله با حذف مردم از صحنه های سیاسی رشد کرده و اینها نگران شده اند و الان دنبال این هستند که نظم جدیدی را در دنیا ایجاد کنند. اگر شما آن کنفرانس دموکراسی را که تقریبا شش ماه قبل برگزار شد ملاحظه بفرمایید، متوجه می شوید که تمام حرف آن کنفرانس این است که دیگر سیاست های سرمایه داری و دوقطبی جلو نمی رود، جریان تروریسم افشا شده و دیگر با آن نمی شود دنیا را اداره کرد، پس باید نظم جدیدی در دنیا حاکم شود.

طلوع نیوز: هدف نهایی آنها چیست؟ اقتصاد است؟ تسلیحاتی است یا کشورگشایی است؟

دکتر احمدی نژاد: اینها همه با هم است. اگر سلطه نباشد، اقتصاد هست؟ بالاخره اگر دولت آمریکا، شوروی و چین بر نظامات اقتصادی و ساز و کارهای سیاسی جهان حاکم و مسلط نباشند، چگونه می توانند جریان اقتصاد را به نفع خودشان مدیریت کنند؟ ما اینها را تفکیک می کنیم برای اینکه بتوانیم بحث کنیم والّا سیاست و نظامی گری و اقتصاد که از هم جدا نیستند، اینها با هم هستند. جریان سرمایه ای که دارد به سمت مرکز سرمایه داری می رود، این در سایه سلطه پایگاه های نظامی و اطلاعاتی و تسلط دولت آمریکا بر مراکز تصمیم گیری جهان است. اگر اینها از بین برود، چه کسی حاضر است اجازه بدهد که معدن، نفت، انرژی، نیروی انسانی و ثروتش را دیگران ببرند؟ کسی حاضر نیست اجازه بدهد.

آنها دنبال یک نظم جدید هستند و با هم یک تفاهمی کرده اند. قرار بود روسیه اوکراین را بگیرد و بقول آقای پوتین، شوروی سابق را احیا کند یعنی تمام آن قسمت هایی را که جدا شده اند، برگرداند. چین هم تایوان را بگیرد، آمریکا هم سمت ایران بیاید.

طلوع نیوز: برنده این جنگ چه کسی خواهد بود؟ زلنسکی بارها گفته برنده این جنگ خواهد بود. شما چگونه فکر می کنید؟

دکتر احمدی نژاد: فعلا نمی توانیم بگوییم چه کسی به معنای میدانی، برنده این جنگ کدامیک هستند. این جنگ در حال حاضر فرسایشی شده است. روسیه می خواست ظرف چند روز اوکراین را بگیرد ولی بخاطر مقاومت مردم اوکراین و حمایت افکار عمومی مردم جهان نتوانست این کار را بکند. افکار عمومی جهان روسیه را خیلی تحت فشار قرار داد، برخی از مقامات اروپایی و آمریکایی را وادار کرد که ولو در لفظ یک حمایتی از مردم اوکراین داشته باشند. در نتیجه به تاخیر افتاد. هم آن نقشه به تاخیر افتاد و هم تصرف اوکراین به تاخیر افتاد. روسیه الان دنبال این است که نوار شرقی و جنوب شرقی اوکراین که بخش مهمی از آن را اشغال کرده است، تجزیه کند و تحت سلطه خودش قرار بدهد و بگونه ای آبرومند از اوکراین خارج شود. اما در یک کلمه می توان گفت همیشه ملت ها پیروز هستند ولو موقتا یک اشغالگری بیاید و تسلط پیدا کند ولی نهایتا ملت ها هستند که پیروز خواهند بود.

طلوع نیوز: اگر موافق باشید کمی به گذشته برگردیم. چرا پس از اینکه آمریکا از افغانستان خارج شد، جنگ در اوکراین آغاز شد؟ آیا این موضوع دلیل خاصی دارد؟

دکتر احمدی نژاد: بنظرم یک نقشه بزرگی دارد در دنیا پیاده می شود. اوکراین، تایوان، ایران و خاورمیانه، نقش مهمی در نظام جهانی و معادلات جهان دارند که باید مدیریت شوند. خاورمیانه و افغانستان بسیار مهم هستند. ما باید کمی صبر کنیم و ببینیم در آینده نزدیک، منظور آمریکا از خروج از افغانستان چه بوده است؟ بنظرم اینها بهم پیوسته است یعنی یک نقشه در دنیا دارد اجرا می شود.

طلوع نیوز:آقای دکتر فکر می کنید جنگ اوکراین جهان را به کدام سمت می برد؟

دکتر احمدی نژاد: آن چیزی که در پشت صحنه، آمریکا و روسیه و چین می خواهند؛ یک نظم جدید به ظاهر سه قطبی است که همه اختیارات آن در دست همین سه قدرت باشد، اما من معتقد هستم که بیداری و حضور ملت ها در عرصه، این موضوع را با مشکل جدی مواجه کرده و آنها قادر نخواهند بود این نقشه را بطور کامل اجرا کنند. اگر بخواهم در یک کلمه بگویم؛ نظم آینده، نظم انسانی و نظم ملت هاست و تا حد زیادی از قدرت این قدرت های جهانی کاسته خواهد شد.

طلوع نیوز: فکر نمی کنید که قدرت ها بیشتر نقش دارند و سرنوشت انسان ها را تعیین می کنند؟

دکتر احمدی نژاد: آنها می خواهند این کار را بکنند ولی چون ضعیف شده اند دنبال طرح جدید هستند ولی از آن طرف، ملت ها هم دارند قوی می شوند. وقتی ملت ها قوی می شوند، جای آنها را پر می کنند.

طلوع نیوز: نگاه راهبردی قدرت های جهانی از جمله چین، روسیه و آمریکا که این روزها بیشتر از آنها می شنویم، فکر می کنید در خاورمیانه به دنبال چه چیزی هستند؟ اهداف آنها چیست؟ جنگ می خواهند؟ صلح می خواهند؟ خاورمیانه را به کدام سمت می خواهند ببرند؟

دکتر احمدی نژاد: این که آشکار است. اقتصاد قدرت های جهانی، یک اقتصاد جنگی است. یعنی اگر جنگ و درگیری نباشد و ملت ها به هم مشغول نباشند، اقتصاد آنها نمی چرخد. باید جنگ باشد تا اینها بتوانند تعادلات را در اقتصادشان برپا کنند بنابراین اینها دنبال جنگ هستند. دلیل آن هم خیلی ساده است. کسانیکه کارخانجات اسلحه سازی دارند و بخش مهمی از درآمد خارجی آنها از فروش اسلحه است، آیا بدون جنگ می توانند این بازار را حفظ کنند یا اصلا بازاری خواهند داشت؟ بازار اسلحه کجاست؟ جنگ است. آن کسیکه اسلحه می سازد و می خواهد بازاریابی کند، کجا باید دنبال بازار باشد؟ خیلی ساده است، باید بیاید اختلاف و جنگ و درگیری درست کند تا بتواند اسلحه بفروشد. الان یکی از مراکز مهم فروش اسلحه خاورمیانه است، چرا؟ چون در خاورمیانه اختلاف و درگیری ایجاد کرده اند و همه را به جان هم انداخته اند. پس اینها دو روی یک سکه است.

طلوع نیوز: در این میان، ایران هم یکی از کشورهای تاثیرگذار است. در مورد ایران بیشتر می شنویم و مردم افغانستان هم می خواهند بدانند. در مورد توافقات برجام صحبت هایی را می شنویم و هر از گاهی از بن بست ها صحبت به میان می آید. می خواهیم از زبان شما بشنویم؛ سرنوشت برجام چه خواهد شد؟ در چه وضعیتی به سر می برد؟

دکتر احمدی نژاد: اینکه گفتید ایران، افغانستان و خاورمیانه مهم هستند، حرف درستی است. همه ملت ها مهم هستند، بخصوص ملت های منطقه ما. ایران هم یک کشور بزرگ با سابقه تاریخی و بسیار تاثیرگذار است، در تاریخ ریشه دار است و معلوم است که نقش آن در جهان اهمیت دارد. من الان نمی توانم قضاوتی راجع به ادامه گفتگوها داشته باشم اما به نظر هم نمی رسد که این مسیری که در آن قرار داریم، بتواند به حل مشکلات منطقه و مشکلات بین دولت ایران و آمریکا بیانجامد.

طلوع نیوز: اکنون که گفتگوهای بین ایران و قدرت های جهانی به بن بست خورده است، برای رسیدن به توافق، دو طرف چه کارهایی لازم است انجام بدهند؟

دکتر احمدی نژاد: به نظرم باید عدالت و احترام باشد و حقوق همه به رسمیت شناخته شود. اگر به رسمیت شناخته شود، مسائل حل می شود.

طلوع نیوز: وضعیت اقتصادی و فشار تحریم ها در ایران باعث شد مردم دست به تظاهرات بزنند. آیا فکر می کنید نظام انقلاب اسلامی در ایران آسیب پذیر شده است؟

دکتر احمدی نژاد: من برای حل مشکلات دعا می کنم.

طلوع نیوز: به جز دعا راه دیگری نمی بینید؟

دکتر احمدی نژاد: اگر کاری از دستم برآید حتما انجام می دهد.

طلوع نیوز: افغانستان از دید شما در کدام مرحله از تاریخ ایستاده است؟

دکتر احمدی نژاد: من این تقسیم بندی ها را به این شکل قبول ندارم. یک زمان مردم افغانستان خودشان هستند، خودشان تصمیم می گیرند و خودشان زندگی می کنند. مردم افغانستان، مردم متمدن و با فرهنگی هستند. سنت های بسیار زیبا، دانشمندان و هنرمندان بزرگ دارند که در دامن مردم افغانستان پرورش یافته اند و به بشریت هدیه شده اند. الان میراث فرهنگی افغانستان جزو مفاخر جهان است. یک زمانی هم شرایط به مردم افغانستان تحمیل می شود. در این 50 سال اخیر واقعا شرایط بر ملت افغانستان تحمیل شده است. چگونه می توانیم قضاوت کنیم؟ اینجا باید آثار تحمیل را ارزیابی کنیم نه رشد و حرکت تکاملی تاریخی و طبیعی مردم افغانستان را. اراده هایی می خواسته مردم افغانستان را عقب نگه دارد. اشغال کرده، فشار آورده و 50 سال است که مردم افغانستان در سختی بی سابقه دارند زندگی می کنند. از این منظر باید بگوییم مردم افغانستان، مردمی مظلوم هستند اما معتقدم که در آستانه یک جهش تاریخی و بزرگ قرار دارند و اراده مردم افغانستان بر این شرایط غلبه خواهد کرد.

طلوع نیوز: سیاست اصلی کشورهای همسایه افغانستان را در دو دهه اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟ چون شما هم دو دوره در راس قدرت بودید و کشورهای همسایه را می شناسید.

دکتر احمدی نژاد: ببینید من آنچه را که باید باشد می گویم. من فکر می کنم همه باید در منطقه، برادرانه دست به دست هم بدهیم، کمک هم باشیم و صادقانه دوست باشیم و منطقه را بسازیم و چه به لحاظ امنیتی، اقتصادی و سیاسی از منطقه دفاع کنیم. راهی جز این وجود ندارد. ما در یک حوزه فرهنگی هستیم و بالاتر از آن، همه انسان هستیم. تاریخ و اعتقادات ما، ما را به برادری، دوستی، همکاری و صداقت دعوت می کند. ما باید از غصه های هم غمگین باشیم. به غصه حتی یک نفر در کل جهان راضی نباشیم چه برسد به همسایه ها. مخصوصا امروز که ما آماج دشمنی قدرت های جهانی هم هستیم، بیش از گذشته باید در کنار هم، دوست و پشتیبان هم باشیم.

طلوع نیوز: شما از دوستی و برادری صحبت کردید. همین موضع را کشورهای منطقه بارها اعلام کرده اند که صلح و ثبات در افغانستان، صلح و ثبات در منطقه است. شما به این موضع گیری ها باور دارید؟

دکتر احمدی نژاد: من آن چیزی را که باید باشد گفتم، اگر بود که تکرار نمی کردم.

طلوع نیوز: یعنی تردید دارید؟

دکتر احمدی نژاد: خیر. اگر همه ما با هم دوست و برادر بودیم که شرایطمان در منطقه اینگونه نبود! الان یک کشور را نام ببرید که در منطقه مشکل نداشته باشد؟

طلوع نیوز: اکنون که طالبان در قدرت هستند، شما یک روز پیش از سقوط کابل، طالبان را تهدیدی جدی برای منطقه و ایران خوانده بودید. آیا دیدگاه شما تغییر کرده است؟

دکتر احمدی نژاد: خیر.

طلوع نیوز: چرا؟

دکتر احمدی نژاد: چون من مناسبات تاریخی منطقه را می بینم. مردم افغانستان باید ملت آزادی باشند و خودشان تصمیم بگیرند. وقتی یک گروهی از بیرون و با فشار و اراده قدرت های جهانی می آید و تحت هر شرایطی بر مردم حاکم می شود، نمی شود از این برداشت خوبی کرد. این چگونه می تواند به نفع مردم و منطقه باشد؟

طلوع نیوز: آیا ایران از برگشت طالبان نگرانی جدی دارد؟

دکتر احمدی نژاد: اینکه نقشه های قدرت های جهانی چه هست؟ این یک بحث است و اینکه نگرانی وجود دارد، یک بحث دیگر است که مقامات ایران باید نظراتشان را اعلام کنند ولی من برای کل مردم منطقه و مردم همه کشورها نگران هستم. چون وقتی بیگانه می آید و دخالت می کند، نفع مردم را در نظر نمی گیرد. تاریخ این را نشان داده و اصلا دلیل دخالتش این است که فقط منافع خودش را می بیند. شما ببینید در این سالهای طولانی، ارتش آمریکا قریب 20 سال در افغانستان بود آیا اجازه داد افغانستان پیشرفت کند؟ افغانستان مردم بسیار باهوشی دارد. ما از نزدیک با مردم و تاریخ افغانستان آشنا هستیم. هر کجای دنیا رفته اند موفق بوده اند. متخصصین درجه یک دنیا اهل افغانستان هستند. اما چرا افغانستان ماند؟ این سوال جدی است. آنها هیچوقت برای افغانستان آبادانی نیاوردند.

طلوع نیوز: پس شما درمورد طالبان که الان در قدرت هستند، نگران هستید؟

دکتر احمدی نژاد: من نگرانی شخصی ندارم، من فکر می کنم در حال حاضر برای مردم افغانستان، پاکستان و ایران شرایط مناسبی وجود ندارد.

طلوع نیوز: طالبان بارها گفته اند که هیچ کشوری از خاک افغانستان تهدید نمی شود. شما چگونه فکر می کنید؟

دکتر احمدی نژاد: یک زمان تهدید مستقیم است که من در این مورد تردید دارم که حرفشان درست باشد. با آن حمایتی که آمریکا از طالبان کرد و 80 میلیارد دلار اسلحه را در اختیارشان قرار داد، باید سوال کرد برای چه آنها را در اختیارشان قرار داده است؟ برای برقراری نظم داخل افغانستان است؟ یا برای درگیری داخلی و یا برای درگیری با همسایگان است؟ والّا 80 میلیارد دلار اسلحه را افغانستان برای چه می خواهد؟

طلوع نیوز: درباره همین اسلحه هایی که فرمودید، بحث هایی در آمریکا می شود و ما می شنویم.

دکتر احمدی نژاد: بله. 80 میلیارد دلار اسلحه را مجانی به طالبان داده است. چرا داده است؟ درحالیکه آمریکایی ها برای یک دلار آدم می کشند. آنها برای اینکه منابع ملت ها را غارت کنند، جنگ براه می اندازند. چه منافعی بیش از 80 میلیارد دلار دارند که حاضر شدند آن اسلحه ها را به طالبان بدهند؟ در مورد این موضوع همه باید با هم همفکری کنیم و اجازه ندهیم اتفاقی که آنها می خواهند بیفتد.

طلوع نیوز: در ماه های قبل، تنش های مرزی بین ایران و افغانستان رخ داد. این تنش ها ریشه در چه دارد؟

دکتر احمدی نژاد: فکر نمی کنم اینها مسئله مهمی باشد. اینها مسائل مرزی ناشی از سوءتفاهم بوده اما آینده چه می شود بحث دیگری است.

طلوع نیوز: فکر می کنید رابطه ایران با طالبان یعنی از امارت اول تا امارت دوم در حال تغییر است؟

دکتر احمدی نژاد: این را باید از مسئولین دولت سوال کنید. من وقتی که نگاه می کنم، رابطه ملت ها را می بینم، مسائل منطقه و آینده را می بینم و از آن موضع صحبت می کنم.

طلوع نیوز: اگر موافق باشید در مورد وضعیت مهاجرین صحبت کنیم. ایران همواره در زمان های مختلف که تحولات در افغانستان آغاز شد، میزبان مهاجرین افغانستان بوده است. رفتار ایران در قبال مهاجرین چگونه بوده است؟

دکتر احمدی نژاد: این را هم باید از سخنگوی دولت سوال کنید اما آن چیزی که بوده و در دوره ای که من بودم و قبل از آن، مردم افغانستان واقعا برادران ما هستند. 40 سال یا بیشتر دارند در ایران زندگی می کنند. ما مشکلات اقتصادی داریم و همه با هم تحمل می کنیم. ممکن است برخی افراد هم در گوشه و کنار، رفتارهای نادرستی داشته باشند اما سرجمع در جهت دوستی و برادری بوده، امکانات آموزشی و سکونت فراهم شده منتهی از آنجایی که آمد و رفت ها نظم خاصی ندارد، مدیریت آن خیلی سخت می شود. من یادم هست که یک زمانی به دولت افغانستان پیشنهاد دادم که بیایید برای تمام مهاجرین پاسپورت صادر کنیم و همین تعداد مهاجرینی که هستند قبول کنیم. پاسپورت صادر و دولت افغانستان ویزا بدهد و رسمی بروند و بیایند تا این طرف هم بتواند از حقوقشان دفاع کند. اگر کار می کنند بیمه شوند، بتوانند حساب بانکی داشته باشند، بتوانند گواهینامه بگیرند، خودرو داشته باشند، ازدواج و زندگی کنند منتهی مجموعا این ایده اجراء نشد.

طلوع نیوز: یعنی می خواهید بگویید اینکه برخی افغانستانی ها غیرقانونی وارد ایران شدند، سربار جامعه ایران شده اند؟

دکتر احمدی نژاد: خیر اینطور نیست. مشکل برای دو طرف درست می شود. آنها هم انسان و برادران ما هستند. وقتی اینجا دچار مشکل می شوند، نهادهای قانونی نمی توانند از آنها حمایت کنند. توجه دارید؟ اما وقتی ویزای کار و اقامت دارد، کل سیستم موظف است در برابر همه امور از او حمایت کند. عزیزانی می آیند و در جاده ها تصادف می کنند، ممکن است با یک کارفرما اختلاف کاری پیدا کنند. اینجا نهادهای حقوقی نمی توانند از آنها حمایت کنند چون اولین چیزی که از آنها می خواهند این است که می گویند شما با چه مجوزی اینجا هستید؟ اگر به این موضوع سر و سامان بدهیم و سازماندهی کنیم، بسیار چیز خوبی است. هر تعداد که توافق می شود، رسما بروند و بیایند. چرا باید از بیابان ها بیایند؟ چرا 15-10 نفر باید با یک پژوی 5 نفره بیایند که خدای ناکرده حادثه ای اتفاق بیفتد؟ بعدا مشکل پیدا می شود و یا بی احترامی می شود. تنظیم کنیم که رسما تردد کنند. چه اشکالی دارد؟ خیلی هم چیز خوبی است.

طلوع نیوز: چه باید بشود؟

دکتر احمدی نژاد: من که الان نمی توانم کاری انجام بدهم ولی مسئولین باید بنشینند و تنظیم کنند. آن زمان ما به دولت افغانستان پیشنهاد دادیم، از این طرف هم دولت ایران حمایت کند. پاسپورت هایی چاپ و در اختیار دولت افغانستان قرار بگیرد و به تک تک عزیزان افغانستانی پاسپورت داده شود و با ویزا بیایند و بروند. این راه حل هست. اما من نمی دانم الان تعاملات بین دولت ایران و سلطه افغانستان چگونه است.

طلوع نیوز: آیا سیاست جامعه جهانی در برابر افغانستان در همین مقطعی که با شما صحبت می کنیم روشن است؟ جزئیات آن را می دانید؟

دکتر احمدی نژاد: اول باید جامعه جهانی را تعریف کنیم. اگر منظور از جامعه جهانی دولت آمریکا و انگلیس و روسیه و چین و این چند کشور دارای حق وتو هستند، آنها هیچ گرایشی به هیچ ملتی ندارند. آنها می خواهند همه ملت ها اسیر و فقیر باشند و ثروت ملت ها به جیب آنها برود. آنها می خواهند مسلط باشند.

طلوع نیوز: اگر از آدرس سازمان ملل هم باشند دخالت دارند؟

دکتر احمدی نژاد: آنها که فعلا با حق وتو بر شورای امنیت مسلط هستند. ببینید؛ خیلی خنده دار است. روسیه به اوکراین حمله می کند و بعد شکایت به شورای امنیت می رود. روسیه هم با حق وتو آنجا نشسته است. معنای این حرف آن است که این 5 کشور هر کاری که دلشان بخواهد می توانند علیه ملت ها در دنیا انجام بدهند و هیچ مرجعی برای رسیدگی وجود ندارد. دیدید که اخیرا به شورای امنیت بردند و روسیه وتو کرد. خب مردم اوکراین به کجا باید پناه ببرند؟ مردم افغانستان باید به کجا پناه ببرند؟ اما از یک منظر دیگر، منظر سایر دولت ها و ملت هاست. من معتقد هستم که اکثریت قریب به اتفاق دولت ها و همه ملت ها طرفدار مردم افغانستان هستند و می خواهند مردم افغانستان در صلح و امنیت و رفاه و آرامش و پیشرفت زندگی کنند. این طبیعی است. همه انسانها دوست دارند اینگونه باشد. مگر معدود افرادی که از حالت انسانی خارج شده باشند و متاسفانه امروزه بر مراکز قدرت حاکم هستند. این قدرت های جهانی به افغانستان مانند یک طعمه نگاه می کنند، سر افغانستان معامله می کنند یعنی سر افغانستان معامله کردند، خیلی روشن است.

طلوع نیوز: شما قبلا گفتید که آمریکا اگر منافعش به یک دلار باشد، به دنبال منافعش می رود ولو اگر جنگ باشد. آمریکا با خروج از افغانستان چه سیاستی را در پیش گرفته و چه چیزی در سیاست آمریکا در قبال افغانستان تغییر کرده است؟

دکتر احمدی نژاد: آنها به دنبال نظم جدید هستند. در این نظم جدید کشورهای خاورمیانه باید به جان هم بیفتند، همه باید اختلاف داشته باشند، داخل کشورها باید اختلاف و درگیری باشد، ثبات و آرامشی نباشد و این نقشه را الان دارند دنبال می کنند و خروج آمریکا از افغانستان، بخشی از این نقشه است.

طلوع نیوز: با این صحبت هایی که کردید، به نظرتان آمریکا دوست افغانستان است یا دشمن افغانستان؟

دکتر احمدی نژاد: اگر منظورتان مردم آمریکاست، آنها دوست افغانستان هستند. هیئت حاکمه آمریکا، آن بخشی که سیاست خارجی را اداره می کند، فکر نمی کنم با هیچ ملتی دوست باشد، آنها فقط منافع خودشان را می بینند. اصالت، منافع است. مگر در افغانستان مراسم عروسی را بمباران نکردند؟ این اصلا در هیچ منطق و فرهنگی قابل توجیه نیست.

طلوع نیوز: آمریکا نگران آزادی اقلیت های مذهبی و دینی در افغانستان است. ایران هم نگران است. تفاوت این دو نگرانی چیست؟

دکتر احمدی نژاد: یعنی آمریکا نگران آزادی کل مردم افغانستان نیست و تنها نگران آزادی اقلیت هاست؟

طلوع نیوز: طبق آن چیزی که در اعلامیه شان گفتند...

دکتر احمدی نژاد: آنها ادعا می کنند. هیئت حاکمه آمریکا واقعا علاقمند به آزادی است؟ اگر علاقمند است پس هزاران پایگاه نظامی ــ اطلاعاتی آمریکا در دنیا چه می کند؟

طلوع نیوز: پس اعلامیه هایی که از سوی آمریکا منتشر می شود چیست؟

دکتر احمدی نژاد: اعلامیه است دیگر. اعلامیه صرفا حرف است، ادعاست، در عمل چکار می کند؟

طلوع نیوز: فکر می کنید نوعی فشار است یا چیز دیگری؟

دکتر احمدی نژاد: آنها از یک طرف پرچم آزادی و حقوق بشر را بلند می کنند و از طرف دیگر بزرگترین صادرکننده سلاح در دنیا همان ها هستند. البته به شما بگویم این منش آمریکا مورد قبول مردم آمریکا نیست. الان دولت آمریکا از طرف مردم آمریکا تحت فشار است و باید این سیاست ها را تغییر بدهد و نمی تواند ادامه بدهد.

طلوع نیوز: در مورد ایران چطور؟ ایران درمورد آزادی اقلیت های مذهبی در افغانستان نگران است.

دکتر احمدی نژاد: الان متاسفانه در کل دنیا مشکل وجود دارد. هیچ جای دنیا آزادی وجود ندارد. نه اینکه وجود ندارد، آن آزادی که باید، وجود ندارد. چه برای اقلیت و چه برای اکثریت.

طلوع نیوز: چرا کشورهای اسلامی، حکومت طالبان را به رسمیت نشناختند؟ نزدیک 10 ماه گذشته است.

دکتر احمدی نژاد: باید از آنها سوال کنید. به نظر شما باید به رسمیت بشناسند؟ من فکر می کنم با موانع جدی از طرف مردمشان مواجه هستند.

طلوع نیوز: مثلا؟

دکتر احمدی نژاد: در همه کشورها مردم نمی پذیرند که در این مقطع تاریخی که همه ملت ها رو به آزادی و دموکراسی و پیشرفت هستند، یک گروهی بیاید و توسط دیگران و با حمایت دیگران و بدون نظر مردم بر یک کشور حاکم شود.

طلوع نیوز: کدام کشورها از طالبان حمایت کردند؟

دکتر احمدی نژاد: کاملا مشخص بود که چه کشورهایی سازماندهی کردند.

طلوع نیوز: مثلا کدام کشورها بودند؟

دکتر احمدی نژاد: در راس آنها دولت آمریکا بود، بعضی از کشورهای همسایه بودند. ملت ها نمی توانند این مدل حکمرانی را بپذیرند.

طلوع نیوز: شما بر این عقیده هستید که حمایت کننده امارت اسلامی، آمریکاست؟

دکتر احمدی نژاد: من نمی گویم آمریکا. در دنیا که نمی شود اینگونه صحبت کرد منتهی مناسبات بگونه ای جلو می رود که سیاست های آمریکا هم تحقق پیدا کند ولی اینکه با هواپیمای آمریکا آمدند و در قندهار پیاده شدند، 80 میلیارد دلار اسلحه داده، اصلا اینطور تخلیه افغانستان کاملا مشخص بود که برنامه ریزی شده است.

طلوع نیوز: آیا القاعده برای آمریکا تهدید است؟

دکتر احمدی نژاد: شما فکر می کنید تهدید است؟

طلوع نیوز: شما چگونه فکر می کنید؟ آمریکا بخاطر القاعده به افغانستان آمد.

دکتر احمدی نژاد: من اینگونه نگاه نمی کنم. من فکر می کنم ماجرای برج های دوقلوی آمریکا در 11 سپتامبر، اینها همه طراحی دولت آمریکا برای ساختن یک دشمن فرضی در مقابل خودش بود که به بهانه سرکوب آن دشمن، بتواند به خاورمیانه لشکرکشی کند و در دنیا سیاست هایش را اعمال کند.

طلوع نیوز: پس القاعده ای وجود ندارد؟

دکتر احمدی نژاد: شما هر گروهی را بگویید، باید ببینید که چگونه شکل گرفته و مجموعه اقداماتش به نفع چه کسی بوده است؟ این خیلی مهم است. مجموعه اقدامات به نفع چه کسی بوده است؟

طلوع نیوز: پس چرا آمریکا بعد از خارج شدن از افغانستان هنوز هم درمورد القاعده ابراز نگرانی می کند؟ اگر به صحبت های جو بایدن در جریان خروج از افغانستان نگاه کنیم، گفته بود ما به اهداف خود در افغانستان رسیدیم ولی حالا ابراز نگرانی می کنند!؟

دکتر احمدی نژاد: چگونه به اهداف خود رسیدند؟ یعنی افغانستان تبدیل به یک کشور دموکراتیک کامل و پیشرفته تبدیل شد؟ اینگونه شد؟ اهدافشان چه بوده است؟ اگر می گویند که آمدند تا القاعده را از بین ببرند و به اهدافشان رسیدند، پس چرا الان اظهارنگرانی می کنند؟ پس معلوم می شود که به اهدافشان نرسیدند یا هدفشان این نبوده است که من معتقد هستم هدفشان این نبوده است. خودشان گفتند که القاعده و داعش نیاز دارند چند ماه خودشان را در افغانستان بازسازی کنند و از آنجا اقداماتشان را آغاز کنند.

طلوع نیوز: وقتی به صحبت ها نگاه می کنیم مبهم است. آیا روزی آمریکا به افغانستان برخواهد گشت؟

دکتر احمدی نژاد: ممکن است ولی فعلا در میان مدت چنین چیزی متصور نیست چون او در یک نقشه بزرگتری دارد کار می کند. الان نیازی هم ندارد که بخواهد به افغانستان برگردد. چرا باید به افغانستان برگردد؟ مگر از ناحیه افغانستان خطری آمریکا را تهدید می کند؟

طلوع نیوز: آمریکا درمورد القاعده و داعش ابراز نگرانی می کند، ایران هم ابراز نگرانی می کند. نظر شما چیست؟

دکتر احمدی نژاد: بله دو تا موضوع است. شما راجع به دزدی های دریایی اظهارنگرانی می کنید، آمریکا هم ابراز نگرانی می کند اما می روید و می بینید پشت دزدی دریایی خود دولت آمریکاست. این اظهارنگرانی با عمل کردن در صحنه سیاسی دو تا مطلب است. این را باید از هم تفکیک کنیم تا بتوانیم دقیق تحلیل کنیم. جریان تروریسم در دنیا با پشتیبانی کامل آمریکا راه اندازی شد.

طلوع نیوز: آیا آمریکا در امر مبارزه با تروریسم در افغانستان موفق بود یا خیر؟

دکتر احمدی نژاد: به نظر شما موفق بوده است؟ آمریکا مگر نگفت می خواهد با طالبان مقابله کند؟ مقابله کرد؟

طلوع نیوز: شما همیشه می گویید حمایت از جنگ کار شیطانی است. این جمله شما مختص به آمریکاست یا کشورهای دیگری را هم دربر می گیرد؟

دکتر احمدی نژاد: هر کشوری. اصلا جنگ عملی شیطانی است. یک زمان، یک گروهی از خودش دفاع می کند، این دفاع مشروع است. مورد هجوم قرار گرفته و دفاع می کند. تمام اسناد جهانی و تمام فرهنگ ها هم این را به رسمیت شناخته است اما کسیکه برای توسعه سلطه و منافع خودش جنگ براه می اندازد و برای جنگ حرکت می کند، این مشروعیتی ندارد. من یادم می آید آن زمانی را که آقای بن لادن را دستگیر کردند، من اطلاع دارم که از چند ماه قبل او را تحت نظر داشتند و می دانستند که کجاست و هر لحظه می توانستند او را دستگیر کنند ولی او را به حمله به برج های دوقلو متهم می کردند. به بهانه برج های دوقلو، به افغانستان و عراق حمله کردند. اما وقتی او را گرفتند، گفتند او را به دریا انداخته ایم. این حرف، خنده دارترین حرفی است که می شود زد.

طلوع نیوز: شما گفته بودید آمریکا می خواهد کل منطقه را به جان هم بیاندازد. هنوز هم بر این باور هستید؟ و این باور تقویت شده است؟

دکتر احمدی نژاد: بله. الان داریم می بینیم که همه کشورها را دارند مقابل هم قرار می دهند.

طلوع نیوز: در زمان ریاست جمهوری، شما به افغانستان سفر داشتید. کشور افغانستان را چگونه یافتید؟

دکتر احمدی نژاد: من حس کردم در ایران هستم. یعنی مردم افغانستان، مردمی صمیمی، دوست داشتنی و بااخلاق هستند. مردم افغانستان واقعا دوست داشتنی هستند.

طلوع نیوز: دوست دارید بار دیگر به افغانستان سفر کنید؟

دکتر احمدی نژاد: بله، چرا دوست نداشته باشم؟ افغانستان بخشی از بهشت است.

طلوع نیوز: حتی در این شرایط حال حاضر؟

دکتر احمدی نژاد: الان که چنین چیزی امکانش فراهم نیست. اگر هم بیایم نمی توانم کاری برای مردم افغانستان انجام بدهم. دلم می خواهد زمانی بیایم که بتوانم خدمتی به مردم افغانستان بکنم.

طلوع نیوز: در یکی از مصاحبه هایتان شنیدم که با آقای کرزای دوستی شخصی دارید. با اعضای طالبان چطور؟

دکتر احمدی نژاد: هیچ ارتباطی ندارم.

طلوع نیوز: با هیچکدامشان صحبت نکردید؟ و رابطه ندارید؟

دکتر احمدی نژاد: خیر، هیچ ارتباطی ندارم.

طلوع نیوز: تماس هم با آنها ندارید؟

دکتر احمدی نژاد: هرگز.

طلوع نیوز: مصاحبه را با یک خاطره از سفر شما به افغانستان به پایان می رسانیم.

دکتر احمدی نژاد: سفر ما به افغانستان تماما خاطره است. آن زمان که ما به افغانستان سفر کردیم، آمریکایی ها در آنجا بودند، فرودگاه دست ارتش آمریکا بود و امنیت نیز دست آنها بود. با اینکه امنیت دست آنها بود، در همان مدت کوتاهی که آنجا بودیم، چند حادثه اتفاق افتاد و مردم آسیب دیدند. من یادم می آید که یک کنفرانس خبری برگزار شده بود و همزمان وزیر جنگ آمریکا هم به افغانستان سفر کرده و اعتراض کرده بود که چرا احمدی نژاد به افغانستان آمده است؟ خبرنگار سوال کرد، من گفتم ما که همسایه و برادر هستیم، رفت و آمد ما طبیعی است، او برای چه به اینجا آمده است؟ بعد یک مطلبی را گفتم که خیلی انعکاس پیدا کرد. می خواهم شما را هم توجه بدهم که پشت این صحنه ها چه اتفاقاتی می افتد! در آن زمان دولت آمریکا ادعا کرد که برای حضور در افغانستان 1250 میلیارد دلار هزینه کرده است. من در حضور خبرنگاران محاسبه کردم. چه تعداد نیرو دارد؟ چند هواپیما دارد؟ چند تا ماشین و تانک دارد؟ برای اینها چقدر هزینه می شود؟ حساب کردیم. حداکثر مقدار ممکنی که می شد با همه ضرایب افزایشی و چشم پوشی از مسائل، 250 میلیارد می شد که همان هم واقعیت نبود، گفتیم فرض بگیریم. من سوال کردم هزار تای بقیه اش کجا رفته است؟ 1250 تا به حساب چه کسی فاکتور شده است؟ از خزانه داری آمریکا پول چاپ شده و به اینها داده اند. این در جیب چه کسی رفته است؟ بعد در حضور آقای کرزای سوال کردم و گفتم از این 1250 تا اگر 200 تای آن را به دولت افغانستان می دادند و می‌گفتند شما اینجا راه بزن، کارخانه بساز، مزرعه ها و دانشگاه ها را درست کن، آیا در افغانستان مشکلی پیش می آمد؟ ایشان گفتند نه خیلی عالی بود، اصلا نیازی به لشکرکشی آمریکا نبود.

طلوع نیوز: داستان افغانستان بحث طولانی دارد. از حضور شما بسیار متشکرم جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران. به مصاحبه ما خوش آمدید.

دکتر احمدی نژاد: ان شاءالله موفق باشید. سلام ویژه مرا به مردم عزیز افغانستان ابلاغ کنید و بگویید همه شما در قلب من هستید و ان شاءالله آینده روشن متعلق به شماست.

طلوع نیوز: متشکرم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب