1399/06/08-14:07

درآمد چين از صادرات كفش بيشتر از درآمد ما از نفت است!

درآمد چين از صادرات كفش بيشتر از درآمد ما از نفت است!

رئيس اتحاديه كفش‌ ماشيني و لاستيكي تهران، درآمد ارزي فروش نفت براي ايران را سالانه ۲۰ تا ۳۰ ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: اين در حالي است كه در كشور چين، صنعت كفش سالانه ۸۰ ميليارد دلار ارزآوري دارد.

به گزارش دولت بهار، علي اژدركش در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه كفش جزو ۱۴۰۰ قلم كالايي است كه واردات آن از حدود دو سال پيش ممنوع شده، اظهار كرد: سرانه مصرف كفش در ايران تقريبا مانند سرانه مصرف جهاني، حدود ۲.۶ جفت براي هر نفر است. به عبارت ديگر سالانه حدود ۲۲۰ تا ۲۵۰ ميليون جفت پايپوش در داخل مصرف مي‌شود كه توان توليد آن وجود دارد.

وي با بيان اينكه آمار مربوط به صادرات دقيق نيست، گفت: صادرات كفش سالانه حدود ۱۰۰ ميليون دلار است، اما صادرات اين محصول با سرمايه گذاري ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليون دلاري در عرض چهار سال مي‌تواند به بيش از ۱.۵ ميليارد دلار برسد و در اين زمينه برنامه‌هاي مدوني طراحي شده است و با تخصيص منابع و شرايط بازار ثابت مي‌توانيم به اين عدد برسيم.

درآمد سالانه چين از صادرات كفش بيشتر از درآمد ما از نفت است!

رئيس اتحاديه كفش‌ ماشيني و لاستيكي تهران با اشاره به پتانسيل بالاي صنعت كفش، تصريح كرد: در كشور چين كه اقتصاد دوم دنيا است صنعت كفش در كنار فلزات سنگين، آي‌تي، خودروسازي و اسباب‌بازي جزو هفت صنعت اول اين كشور است و ۸۰ ميليارد دلار ارزآوري براي چين دارد. اين در حالي است كه فروش ۲.۵ ميليون بشكه نفت با قيمت ۵۰ دلار سالانه ۲۰ تا ۳۰ ميليارد دلار ارزآوري براي كشور ما دارد.

وي با بيان اينكه ايتاليا سالانه حدود ۱۳ ميليارد يورو ارزآوري از صادرات كفش دارد، گفت: بنابراين رقم‌ها در بخش صادرات كفش رقم‌هاي سنگيني است كه نشان دهنده اهميت اين صنعت است. در ايران هم پتانسيل كافي در صنعت كفش وجود دارد؛ چرا كه صنعت كفش بومي شده و در پنج استان دانش فني آن نهادينه شده است.

همچنين به گفته اين مقام صنفي، كشورهاي همسايه هيچ كدام توليدكننده قوي كفش نيستند و پتانسيل بازار زيادي براي ايران دارند كه فصل‌ها و فرهنگ يكسان هم شانس صادرات كفش به اين كشورها را بيشتر مي‌كند.

با ۸۰ ميليون تومان مي‌توان يك شغل در صنعت كفش ايجاد كرد؛ در خودروسازي با يك ميليارد تومان

وي مزيت ديگر صنعت كفش را بالا بودن نرخ اشتغال‌زايي آن عنوان كرد و كفت: با نرخ فعلي دلار مي‌توانيم با ۸۰ ميليون تومان يك شغل در صنعت كفش ايجاد كنيم. اين در حالي است كه براي صنعت خودروسازي براي ايجاد هر شغل به يك ميليارد تومان نياز داريم. به عبارت ديگر با يك ميليارد تومان در صنعت كفش حدود ۱۴ شغل ايجاد مي‌شود كه با توجه به نرخ بيكاري و جمعيت جوان ايران بسيار كمك كننده است.

وي همچنين با اشاره به تاثير شيوع ويروس كرونا بر زنجيره تامين در دنيا، درباره تاثير آن بر صادرات كفش، گفت: بيشتر از شيوع ويروس كرونا قوانين و مقررات ناگهاني در پي شرايط خاص كشور، مثل قوانين مربوط به استفاده از ارز حاصل از صادرات كه باعث بروز مشكلاتي در تامين مواد اوليه شد، اذيت كننده بود.

اژدركش با بيان اينكه دستورالعمل‌هاي خلق‌الساعه بانك مركزي براي كنترل بازار دلار، توليدكنندگان و صادركنندگان را دچار مشكل مي‌كند افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت نبايد اجازه چنين اتفاقاتي بدهد. به عبارت ديگر ما نيازمند يك فرماندهي اقتصادي واحد هستيم كه بتواند تصميمات سريع و جامع بگيرد تا توليد و صادرات كشور در سال جهش توليد بيش از اين آسيب نبيند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب