1401/04/09-23:42

اظهارات نمایندگان حاضر در جلسه شورای امنیت درباره ایران

 اظهارات نمایندگان حاضر در جلسه شورای امنیت درباره ایران

نمایندگان حاضر در جلسه شورای امنیت سازمان ملل اظهاراتی را درباره ایران مطرح کردند.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایسنا، رزماری دیکارلو، نماینده سازمان ملل در جلسه شورای امنیت عنوان کرد که مدیر کل سازمان ملل در گزارش اخیر خود به اطلاع شورای امنیت رسانده است که ایران تصمیم گرفته تا دوربین‌های آژانس اتمی در چندین سایت را بردارد و این مسئله ممکن است برای اطلاعات جمع‌آوری‌شده آژانس «تبعاتی زیانبخش» داشته باشد.

او در ادامه گفت که توانایی آژانس اتمی در تایید فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تضمین ماهیت صلح‌آمیز آن کلید اجرای کامل و موثر برجام است.

اولاف اسکوگ، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل نیز در اظهاراتی گفت: پیام من این است که باید بر اساس متن توافقی که روی میز در دسترس است، از فرصت‌ برای نهایی‌سازی توافق استفاده شود. حال زمان آن است که بر آخرین مشکلات برجسته غلبه کنیم، توافق را به نتیجه رسانده و برجام را احیا کنیم.

او افزود: ما کاملا متوجه‌ایم که ایران در پی خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه آمریکا - که پیش‌تر برداشته شده بودند - با پیامدهای اقتصادی منفی مواجه شده است و ما از این بابت عمیقا متاسفیم.

ژانگ جون، نماینده چین در سازمان ملل، در این جلسه بیان کرد: باید قبول کنیم که ریشه اصلی بحران هسته‌ای ایران آمریکاست که باید مسئولیت‌پذیر باشد و یک بار برای همیشه اشتباهاتش را تصحیح کند.

ریچارد میلز، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل، نیز در جلسه شورای حکام گفت:

ــ از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دریافته‌ایم که موشک‌های کروز و بالیستیک پرتابی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی - یا قطعات آنها - منشا ایرانی دارند.

ــ ما از ماه‌ها پیش آماده به سرانجام رساندن مذاکرات وین بوده‌ایم. توافق وین از اوایل مارس آماده است. ما تنها زمانی می‌توانیم این توافق را به جمع‌بندی برسانیم که ایران خواسته‌هایش که خارج از حیطه توافق هستند را کنار بگذارد.

ــ اینکه ایران در مذاکرات دوحه درخواست‌های فراتر از برجام مطرح کرده ما را مأیوس کرده است. ایران هنوز هیچ اضطرار زمانی برای به سرانجام رساندن توافق و به اتمام رساندن این بحران نشان نداده است.

ــ اقدام ایران در اشاعه و انتقال فناوری‌های موشکی به گروه‌های نیابتی خود در منطقه باید متوقف شود.

ــ ایالات متحده آماده بازگشت دوجانبه به برجام است. ما اطمینان داریم این اقدام، امنیت بین‌المللی را ارتقا خواهد بخشید.

ــ توپ در زمین ایران است و تصمیم برای بازگشت به سمت اجرای کامل برجام به عهده ایران است.

باربارا وودبارد، نماینده انگلیس، در این نشست نیز در اظهاراتی گفت: امروزه برنامه هسته‌ای ایران از هر زمان دیگری پیشرفته‌تر است. گسترش برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود. ایران به افزایش توانایی‌های غنی‌سازی‌ ادامه داده و در حال نصب و استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته است.

وی ادامه داد: ایران در حال انباشت سریع اورانیوم با غنای ۲۰ و ۶۰ درصد است و به کم‌کردن نظارت‌های آژانس اتمی ادامه می‌دهد. ایران با سرعت غنی‌سازی کنونی خود احتمالا تا انتهای سال می‌تواند مواد لازم برای تولید سریع اورانیوم با غنای ۹۰ درصد برای چندین وسیله هسته‌ای را بسازد.

این مقام انگلیسی همچنین اقدام ایران مبنی بر توسعه موشک‌های بالیستیک را مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست.

ترینه هایبربک، معاون نماینده دائم نروژ در شورای امنیت نیز در اظهاراتی از اقدام ایران در رابطه با قطع‌کردن تجهیزات آژانس بین‌المللی انرژی ابراز تاسف کرد و گفت: شرایط پیرامون برجام همچنان تنش‌زا و غیر قابل پیش‌بینی است. نروژ حامی راسخ گفت‌وگوهای دیپلمتیک سازنده برای کاهش تنش‌ها و افزایش اطمینان و همکاری‌هاست. ما از تمامی طرفین می‌خواهیم که خودداری نشان دهند و از اقداماتی که ممکن است به تشدید تنش‌ها منجر شود پرهیز کنند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب