1401/04/18-12:20

تصاویر تکان‎‌دهنده از جنگل‌های بلوط

به گزارش دولت بهار، این روزها جنگل‌های زاگرس از جمله در استان کهگیلویه و بویراحمد (شامل شهرستان باشت، بخشی از شهرستان کهگیلویه شامل منطقه دشمن زیاری، بخش چاروسا و شهرستان لنده) روزگار خوشی ندارند و بهارشان به خزان تبدیل شده، با یک گشت و گذار در این جنگل‌ها می‌توان پژمردگی و خشک شدن درختان بلوط را مشاهده کرد که ۶۰ هزار هکتار از این جنگل‌ها علاوه بر خشکسالی، گرفتار دو آفت کرم جوانه خوار بلوط با ۳۴ هزار هکتار و پروانه سفید برگ‌خوار بلوط با ۲۶ هزار هکتار شده‌اند.

 دیدگاه دکتر احمدی‌نژاد درباره حفاظت و بهره‌برداری از جنگلهای بلوط زاگرس

➖ ۱۳ ميليون هكتار جنگل بلوط در حال نابودي است. دولت چندهزار نفر را استخدام كرده كه از اينها محافظت كنند. اينها شب و روز مي‌دوند و كشته مي‌شوند، ولي مگر مي‌شود با دو هزار كارمند ۱۵۰ ميليون هكتار منابع طبيعي و محيط زيست و جنگل را حفاظت كرد؟ اينها را بايد به مردم داد و گفت طبق اين قانون بهره‌برداري كنيد و حفاظتش هم برعهده شماست.

➖ هر ده هکتار را به يك خانواده بدهيم و بگوييم بلوطش را جمع كن و بفروش، درخت هم بكار، گاو هم بگير زيرش بچرد، حل مي‌شود ديگر. لردي زندگي مي‌كنند و بيشتر از من استاد دانشگاه درآمد خواهند داشت. ۱۵ تا ۱۶ ميليون تن بلوط در حال نابودي است و بعد ما خوراك دام از خارج وارد مي‌كنيم.

➖ ‌در طول تاريخ ايران، مردم اين منابع را حفظ كرده‌اند. از وقتي مردم را محروم كرده‌ايم اين بلا سرمان آمده وگرنه اگر اين را به مردم بسپاريم، آن‌وقت يك درخت كم شود تكليفش معلوم است. الان درخت كم شود يقه چه كسي را مي‌شود گرفت. اگر بدانند اين درختان نسل‌اندرنسل مال خودشان است كه نمي‌گذارند از بين برود. كدام كشاورزي زمينش را از بين مي‌برد. بعدش هم اين فرهنگ مي‌شود كه از درختان مراقبت كنند. به كسي هم نمي‌فروشند، وقتي اين درختان را به همه مي‌دهيد، ببرد كه به چه كسي بفروشد؟ نظارت عمومي شكل مي‌گيرد. الان اين ‌همه داد مي‌زنيم، مردم مي‌گويند ما چه‌كاره‌ايم؟ جنگلباني مراقب است، يكي هم هكتار هكتار درخت‌ها را قطع مي‌كند، ما مردم چه‌كار كنيم؟ ولي وقتي دو ميليون خانواده را به اين جنگل فرستاديم خودش بهترين مراقبت است. كمااينكه ايراني‌ها چندهزارسال در جنگل بودند. آيا جنگل را از بين بردند؟

* مصاحبه با روزنامه شرق (اسفند ۱۳۹۷)

 

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب