1401/04/21-09:30

کاخ سفید: ایران یا بازگشت به برجام را بپذیرد یا انزوای بین‌المللی

 کاخ سفید: ایران یا بازگشت به برجام را بپذیرد یا انزوای بین‌المللی

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت ایران باید بین بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای یا مواجهه با فشار فزاینده آمریکا و انزوای بین‌المللی، یکی را انتخاب کند.

به گزارش دولت بهار، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که هم حصول توافق در مذاکرات وین و هم شکست مذاکرات و افزایش فشارها بر ایران محتمل است.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، سالیوان طی نشست خبری در کاخ سفید گفت: «ما به ایرانی‌ها پیام دادیم که توافقی وجود دارد که از حمایت ما و شرکای اروپایی‌مان برخوردار است که ایران باید آن را بپذیرد».

وی با اشاره به دو دور تحریمهای ضد ایرانی آمریکا آنها را در جهت مقابله با تلاش های تهران برای دورزدن رژیم کنونی تحریم ها دانست و گفت که با اقدامات ایران برای قاچلق نفت مقابله می کنیم و به انجام این اقدامات ادامه خواهیم داد.

مشاور امنیت ملی بایدن در ادامه افزود بنابراین ایران یا می تواند بر اساس پایبندی در مقابل پایبندی به برجام باز گردد یا با فشارهای بیشتر از سوی آمریکا و انزوای بیشتر از سوی جامعه بین الملل مواجه شود که قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که ۳۰ کشور از آن حمایت کردند، شامل این فشارها می شود.

این مقام آمریکایی با بیان اینکه  سفر بایدن به خاورمیانه بار دیگر بر نقش حیاتی واشنگتن در منطقه تاکید خواهد کرد، افزود: بایدن در سفر خود به منطقه درباره هماهنگی در مورد تهدید چندجانبه ناشی از ایران گفتگو خواهد کرد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت: بر اساس اطلاعات آمریکا، ایران درحال آماده سازی برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در اوکراین است.

وی همچنین مدعی شد تهران درحال آماده سازی برای آموزش روس ها جهت کار با این پهپادها است.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین اعلام کرد که مشخص نیست ایران هم اکنون این پهپاد ها را در اختیار روسیه قرار داده است یا نه؟

وی ادعا کرد: اطلاعات ما نشان می دهد که دولت ایران در یک جدول زمانی تسریع شده در حال آماده‌سازی برای ارسال چند صد پهپاد از جمله پهپادها با قابلیت حمل سلاح به روسیه است.

سالیوان گفت ارسال این تسلیحات از ایران به روسیه نشان می‌دهد که بمباران‌های شدید روسیه در اوکراین، که در هفته‌های اخیر منجر به دستاوردها در شرق اوکراین شده، به قیمت تامین سلاح‌های این کشور تمام شده است.

وی همچنیناعلام کرد که ایران پهپادهای مشابهی را در اختیار حوثی‌های یمن ( انصار الله) قرار داده است و قرار بوده قبل از برقراری آتش بس در اوایل سال جاری، انصارالله با استفاده از این پهپادها به عربستان سعودی حمله کند.

پیش از این، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار یک یادداشت در «واشنگتن پست» مدعی شد تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای برنگردد، فشار اقتصادی و دیپلماتیک واشنگتن ادامه می‌یابد.

* ایرنا

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب