1401/04/26-08:55

بیانیه پایانی نشست جده

 بیانیه پایانی نشست جده

شرکت کنندگان در اجلاس جده در بیانیه مشترکی، خواستار حل و فصل عادلانه مسأله فلسطین بر اساس طرح صلح عربی یعنی ایجاد دو کشور مستقل شدند.

به گزارش دولت بهار به نقل از المیادین، کشورهای شرکت کننده عصر شنبه در نشست جده، همچنین بر پایبندی به حسن همجواری، احترام متقابل و احترام به حاکمیت و سلامت منطقه‌ای تأکید کردند.

در این بیانیه همچنین از تلاش‌های اوپک برای ثبات در بازار نفت که تأمین کننده منافع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و تضمین کننده رشد اقتصادی باشد، قدردانی شد.

بر پایه این بیانیه، همچنین سران کشورهای حاضر بر حمایت خود از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و ممانعت از گسترش آن تاکید کردند.

شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در این نشست بار دیگر درخواست خود را که مبنی بر آنچه آنها همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای بود، تکرار کردند.

در این نشست، همچنین از نقش مثبت عراق برای تسهیل ارتباط و اعتمادسازی میان کشورهای منطقه استقبال شد.

سران کشورهای حاضر در عربستان همچنین بر ضرورت تلاش مضاعف برای رسیدن به راه حل سیاسی بحران سوریه که حافظ یکپارچگی و حاکمیت این کشور باشد تاکید کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه، بر حمایت از حاکمیت، امنیت و ثبات لبنان و انجام تمام اصلاحات لازم برای بهبود شرایط اقتصادی آن تأکید شد.

رهبران کشورهای شرکت کننده در نشست امنیتی جده بر عزم خود برای توسعه همکاری های مشترک میان کشورها برای تحقق توسعه پایدار و اهمیت ثبات بازارهای انرژی تاکید کردند.

شرکت کنندگان در این نشست، همچنین خواستار همکاری کامل با کشورهای منطقه برای باقی ماندن منطقه خلیج فارس عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی شدند.

در این بیانیه آمده است: کشورهای شورای همکاری از تاکید بایدن بر توجه واشنگتن به منظور تحقق مشارکت راهبردی با آنها استقبال کردند.

در بخش دیگری از بیانیه شورای همکاری و آمریکا اعلام شد؛ رهبران حاضر در نشست بر محوری بودن تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از آنچه آنها  دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مدعی آن شدند، تاکید کردند.

رهبران کشورهای شرکت کننده در نشست جده با تکرار مجدد، محکومیت تروریسم بر عزم خود به منظور تقویت تلاش‌های انجام گرفته در مبارزه با آن تاکید کردند.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین بر عزم خود برای تقویت تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و ممانعت از حمایت مالی آن و نیز مقابله با تمامی‌های فعالیت‌های تهدیدآمیز علیه امنیت منطقه و ثبات آن تأکید کردند.

این بیانیه همچنین آنچه حملات علیه غیرنظامیان و تأسیسات انرژی در عربستان و امارات خوانده را محکوم کرده است.

رهبران حاضر در این نشست، ضمن استقبال از آتش‌بس در یمن، تشکیل شورای ریاستی یمن و اهمیت دستیابی به راه‌حل سیاسی از همه طرف‌های یمنی برای آغاز فوری مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل دعوت کردند.

در این بیانیه، حمایت از تلاش‌های مربوط به حل بحران لیبی مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت و ضرورت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در سریع‌ترین زمان ممکن مورد تأکید قرار گرفت و تاکید شد که خروج تمامی عناصر بیگانه و مزدوران خارجی از لیبی ضروری است.

در ادامه بیانیه نیز بر حمایت از تلاش‌های مربوط به تحقق ثبات در سودان و تکمیل مرحله انتقالی و کمک به این کشور برای مقابله با چالش‌های اقتصادی تأکید شده است.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در این نشست با اشاره به سد «النهضه» اتیوپی، خواستار حمایت از امنیت آبی مصر و خواستار حل و فصل دیپلماتیک مسائل برای تحقق منافع همه طرف ها و تحقق صلح و شکوفایی در منطقه شدند.

در بخش دیگری از این بیانیه به جنگ اوکراین پرداخته شد و حاضران در این نشست  بر ضرورت احترام به حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد در مورد حاکمیت کشورها، سلامت اراضی و پایبندی به عدم استفاده از زور و تهدید تاکید کردند.

این بیانیه در ادامه از جامعه بین الملل و همه کشورها خواست تا به افزایش تلاش ها برای رسیدن به راه حل مسالمت آمیز، پایان دادن به بحران انسانی، حمایت از آوارگان و آسیب دیدگان جنگی و تسهیل صادرات غلات و مواد غذایی اقدام کنند.

افغانستان بخش دیگری از بیانیه بود که شرکنندگان بر تداوم و گسترش تلاش‌ها برای رسیدن کمک های انسانی به آن و مقابله با تهدید تروریسم در این کشور و تلاش برای دستیابی افغانستانی ها به حقوق اساسی خود در زمینه آموزش و امکانات پزشکی و بهداشتی تاکید کردند.

رهبران کشورهای حاضر در نشست جده حمایت خود را از قطر برای برگزاری موفقیت آمیز بازیهای جام جهانی ۲۰۲۲ اعلام کردند.

رهبران شرکت کننده در پایان این نشست، متعهد به برگزاری نشست خود در آینده شدند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب