1401/04/29-23:33

از زمان تسلط طالبان ۷۰۰ غیرنظامی کشته و ۱۴۰۶ نفر زخمی شده‌اند

از زمان تسلط طالبان ۷۰۰ غیرنظامی کشته و ۱۴۰۶ نفر زخمی شده‌اند

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما تازه‎‌ترین گزارش‌اش را در پیوند به نقض حقوق‌ بشر و تلفات غیرنظامیان از زمان تسلط طالبان بر افغانستان نشر کرد.

به گزارش دولت بهار به نقل از شفقناافغانستان؛ براساس این گزارش که امروز چهارشنبه، ۲۹ تیرماه، نشر شد، از ۱۵ اگوست ۲۰۲۱ تا ۱۵ جون ۲۰۲۲ میلادی ۷۰۰ غیرنظامی در نتیجه رویدادهای ضدامنیتی در افغانستان کشته و ۱۴۰۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

گزارش یوناما نشان می‌دهد که طالبان در این مدت، ۱۶۰ مورد قتل، ۱۷۸ بازداشت خودسرانه، ۲۳ مورد بازداشت غیرقانونی و ۵۶ مورد شکنجه و بدرفتاری با نظامیان پیشین افغانستان را مرتکب شده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که طالبان از ۱۵ اگوست ۲۰۲۱ تا ۱۵ جون ۲۰۲۲ میلادی ۵۹ مورد قتل فراقانونی، ۲۲ مورد بازداشت خودسرانه و ۷ مورد شکنجه و بدرفتاری با افراد وابسته به داعش را مرتکب شده‌اند.

یوناما همچنان گفته است که طالبان در این مدت، ۱۸ قتل فراقانونی، ۵۴ مورد شکنجه و بدرفتاری، ۱۱۳ مورد بازداشت خودسرانه و ۲۳ مورد بازداشت فراقانونی افراد متهم به ارتباط با جبهه مقاومت ملی را انجام داده‌اند.

طالبان در مدت یادشده ۲۱۷ مورد عملی را مرتکب شده‌اند که یوناما از آن به‌عنوان مجازات ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز نام‌ برده است.

در پی به قدرت‌رسیدن طالبان در افغانستان، کشتار غیرنظامیان، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و آزارواذیت شهروندان به بهانه‌های مختلف افزایش یافته است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب