1401/05/21-00:16

داروخانه‌ها نقدینگی خرید دارو ندارند/ گرانی دارو تا ۳۰۰ درصد!

به گزارش دولت بهار، انیسیان، مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد و سلامت سازمان نظام پزشکی گفت:

داروخانه ها نقدینگی کافی برای خرید دارو ندارند. وقتی قیمت دارو بیش از ۱۲۰ درصد گران شده، باید به بیش از دو برابر قیمت گذشته بخرند. از طرف دیگر چون قرار است پرداخت از جیب مردم ثابت بماند، اگر بیمار ۳۰ درصد دارو را پرداخت می کرد، الان به ۱۰ درصد رسیده است. یعنی ۹۰ درصد نقدینگی داروخانه ها می رود تا از طریق شرکت های بیمه پرداخت شود.

سازمان تامین اجتماعی مطالبات داروخانه ها را از مرداد سال ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۱ پرداخت نکرده بود یعنی نزدیک ۱۱ ماه مطالبه! با این شرایط تورمی، یک داروخانه چگونه می تواند تاب بیارد؟ اینها نگرانی هایی هست که وجود دارد.

اگر برای این نقدینگی پیش بینی نشود، زنجیره تامین داروی کشور دچار مشکل می شود.

من از دولت خواهش می کنم برای این موضوع پیش بینی لازم را بکند چون ممکن است الان ذخیره دارویی داروخانه ها تا یک یا دو ماه دیگر باشد، بعد باید دارو خریداری شود .

اگر دولت اعتبار لازم را تخصیص ندهد و بیمه ها پرداخت نکنند، مردم نمی توانند به دارو دسترسی پیدا کنند و بازار سیاه دارو دوباره راه خواهد افتاد با قیمت های چند برابر و این بزرگترین چالش هست که وجود دارد.

در طرح دارویار آمده که پرداختی مردم از شهریور ۱۴۰۰ بیشتر نباشد.

متاسفانه بیمه های تجاری هنوز با این طرح هماهنگ نشده اند و قیمت تمام داروها از ۲۲ تیرماه  ۱۴۰۱ حدود ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده. البته بطور متوسط عرض میکنم. ممکن است یک دارو ۳۰۰ درصد افزایش و یک دارو ۳۰ درصد افزایش داشته است.

اگر کسی در قالب نسخه الکترونیک، سیستم قطع باشد، بیمار باید ۱۲۰ درصد بیشتر هزینه کند. درست است که بیمه بعدا این پول را پرداخت می کند ولی ممکن است بیمار آن لحظه توان مالی نداشته باشد. برای این ها فکری نشده است.

بعضی از داروها مثل داروی شیمی درمانی بسیار گران است یا داروی بیماری های خاص و اغلب این بیماران هم توان مالی پرداخت را ندارند و هیچ پیش بینی حمایت در لحظه برای اینها نشده است. می آید دارو بگیرد و سیستم هم قطع شده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب