1399/06/13-13:35

هشدار به کشاورزان؛ کاهش ۶ درصدی بارش نسبت به سال قبل

 هشدار به کشاورزان؛ کاهش ۶ درصدی بارش نسبت به سال قبل

مدیرکل مرکز پایش هواشناسی کشاورزی گفت: به کشاورزان آذربایجان شرقی و غربی توصیه می‌شود که حداکثر تا ۲۵ شهریور نسبت به کشت گندم و کلزا اقدام کنند.

به گزارش دولت بهار، مسعود حقیقت مدیرکل مرکز پایش هواشناسی کشاورزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، از استمرار بارش در برخی نقاط خبر داد و گفت: آخرین مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و ارتفاعات شمال شرق خوزستان رگبار باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.

او افزود: طی روز‌های پنج شنبه و جمعه در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و ارتفاعات شمال شرق خوزستان ناپایداری‌ها به شکل وزش باد، رگبار و رعد و برق انتظار می‌رود.

حقیقت در توصیه‌ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان البرز و زاگرس به سبب وزش باد شدید توصیه می‌شود که سم پاشی و محلول پاشی را در ساعات عصرگاهی انجام ندهند.

این مقام‌ مسئول ادامه داد: پرورش دهندگان قزل آلا در زمانی که هوا ناپایدار است، از هوادهی استخر‌ها اجتناب کنند.

او با اشاره به اینکه برداشت برنج در استان‌های شمالی مانعی ندارد، بیان کرد: در حال حاضر که فصل کشت کلزا و گندم در استان‌های سردسیر از جمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال اردبیل است، کشاورزان آذربایجان شرقی حداکثر تا ۲۵ شهریور و آذربایجان غربی تا ۲۰ شهریور نسبت به کشت اقدام کنند.

کاهش ۶ درصدی بارش نسبت به سال قبل

این مقام‌مسئول درباره آخرین وضعیت بارندگی در سال زراعی جدید گفت: بنابر آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون مجموع بارش‌های کشور ۲۹۷.۴ میلی متر بوده، در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۳۱۶.۳ میلی متر و در بلندمدت ۲۲۹.۴ میلی متر بوده است.

به گفته حقیقت، مجموع میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش و در دوره بلندمدت ۲۹.۶ درصد رشد داشته است.

او در پایان با بیان اینکه ۱۲۸ درصد یکسال زراعی بارش دریافت کرده‌ایم، گفت: این در حالی است که استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه و کردستان کمتر از نرمال بارش دریافت کرده‌اند که به نظر می‌رسد تا پایان سال زراعی کسری بارش تامین نمی‌شود.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب