1401/05/26-22:00

اسرائیل و ترکیه عادی‌سازی کامل روابط دیپلماتیک و بازگشت سفرا را اعلام کردند

اسرائیل و ترکیه عادی‌سازی کامل روابط دیپلماتیک و بازگشت سفرا را اعلام کردند

مقامات رژیم صهیونیستی و ترکیه از عادی سازی کامل روابط دیپلماتیک میان دو طرف و بازگشت متقابل سفرای خود خبر می دهند.

به گزارش دولت بهار به نقل از بخش عربی شبکه خبری «آی 24 نیوز»، دفتر «یائیر لاپید»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که به دنبال گفت و گوی تلفنی وی با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، تل آویو و آنکارا تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک خود را به طور کامل از سر بگیرند و سفرا و سرکنسول های دو طرف نیز به مناصب خود بازگردند.

لاپید در این بیانیه عنوان کرد: از سر گیری روابط با ترکیه، اندوخته مهمی برای ثبات منطقه ای و مژده اقتصادی بسیار مهمی برای شهروندان اسرائیل به شمار می آید؛ ما به کار برای تقویت جایگاه اسرائیل در جهان ادامه خواهیم داد.

در ادامه این بیانیه آمده است: پس از توافقات به دست آمده در جریان سفر نخست وزیر لاپید به آنکارا و دیدار وی با «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه و به دنبال آن نیز، تماس تلفنی میان نخست وزیر و پرزیدنت اردوغان و با توجه به تحولات مثبتی که در طول سال گذشته در روابط میان دو کشور روی داد، دو کشور تصمیم گرفتند به نمایندگی کامل دیپلماتیک بازگردند.

دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه خود همچنین آورده است: «آلون اوشپیز»، مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل دیروز با «سدات اونال»، معاون وزیر امور خارجه ترکیه گفت و گو کرد و با وی برای انجام این کار به توافق رسید جایی که تصمیم گرفته شد سطح روابط اسرائیل و ترکیه دوباره ارتقا یابد تا به نمایندگی کامل دیپلماتیک همراه با بازگشت سفیران و سرکنسول های هر دو کشور برسد.

در همین حال، بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه نیز گزارش داد که «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه این کشور بعد از ظهر امروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای قرقیزستانی خود «جینبک کولوبائف» در شهر آنکارا، تایید کرده که کشورش و رژیم صهیونیستی در چارچوب تصمیم مشترک خود در مورد ارتقای مجدد روابط دیپلماتیک میان دو طرف به بالاترین سطح، اقدام به انتصاب متقابل سفرای خود در تل آویو و آنکارا می کنند.

چاووش اوغلو در این باره تصریح کرد: با تشکیل دولت جدید و انتخاب «اسحاق هرتزوگ» به عنوان رئیس جمهوری اسرائیل، روند گفت و گوی میان آنکارا و تل آویو آغاز شد؛ این گفت و گو با سفر هرتزوگ به ترکیه سپس سفر من به تل آویو و سفر لاپید به آنکارا ادامه یافت.

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن اعلام این که یک توافقنامه در زمینه ناوبری هوایی میان کشورش و اسرائیل به امضا رسیده و نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو طرف نیز در ماه سپتامبر آینده برگزار خواهد شد، افزود: در مجموع، اقداماتی که برای عادی سازی روابط انجام خواهیم داد شامل انتصاب مجدد سفرا می شود و در مرحله آتی نیز نام سفیری که در تل آویو منصوب خواهیم کرد را به پرزیدنت اردوغان اعلام خواهیم کرد تا پس از آن به صورت رسمی منصوب شود.

چاووش اوغلو ضمن تاکید بر این که تعیین سفرای جدید ترکیه و اسرائیل در تل آویو و آنکارا برای توسعه روابط میان دو طرف مهم است، خاطر نشان ساخت: ما به دفاع از حقوق فلسطین، بیت المقدس و غزه ادامه خواهیم داد و این مسئله نیز اهمیت دارد که پیام های ما به طور مستقیم از طریق سفیر به تل آویو منتقل شود.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب