1401/06/05-15:38

آماری تکان دهنده از ۸ سال فجایع انسانی در یمن

آماری تکان دهنده از ۸ سال فجایع انسانی در یمن

وزارت بهداشت یمن در نشستی خبری پیامدهای فاجعه بار ۸ سال تجاوزگری ائتلاف سعودی علیه بخش بهداشت و درمان یمن را با ارایه آمار تشریح کرد.

به گزارش دولت بهار به نقل از شبکه المسیره، وزارت بهداشت یمن امروز شنبه اعلام کرد: تا امروز تعداد قربانیان غیرنظامی به ۴۷۰۸۱ نفر رسیده که ۱۵۴۸۳ نفر از آن ها شهید و ۳۱۵۹۸ نفر زخمی شده اند. در این میان ۲۵درصد قربانیان غیرنظامی زن و کودک هستند.

این وزارت تاکید کرد: ائتلاف متجاوز تاکنون ۱۶۲ مرکز بهداشتی را به طور کامل و ۳۷۵ مرکز را به طور جزئی تخریب و از فعالیت انداخته است. همچنین ۶۶ نفر از کادرهای پزشکی از طریق بمباران مستقیم از سوی متجاوزان شهید و ۷۰ دستگاه آمبولانس منهدم شده است.

در این نشست خبری تاکید شد که محاصره یمن منجر به افزایش نرخ سوء تغذیه حاد شده و ۶۳۲ کودک زیر پنج سال و یک و نیم میلیون زن بار دار دچار سوء تغذیه حاد شده اند.

وزارت بهداشت یمن اعلام کرد: محاصره و بمباران شدید با سلاح‌های ممنوعه باعث افزایش ناهنجاری‌های مادرزادی و سقط جنین شده است. همچنین این محاصره باعث افزایش ۸ درصدی نرخ تولدهای نارس نسبت به وضعیت قبل از تجاوز شده و میانگین سالانه این آمار ۲۲۵۹۹ مورد است. طی ۸ سال تجاوز به یمن ۴۰۳۲۰ زن باردار و ۱۰۳۶۸۰ نوزاد جان خود را از دست دادند.

این وزارت در ادامه تاکید کرد: این محاصره باعث افزایش ۵۰ درصدی تعداد افراد مبتلا به تومور نسبت به میانگین در آغاز تجاوز در سال ۲۰۱۵ شد و این تعداد در سال ۲۰۲۱ به ۴۶۲۰۴ مورد رسید. ائتلاف متجاوز مانع رسیدن تجهیزات پزشکی به یمن می شود و شرکت های بین المللی نمی توانند دارو به کشور یمن ارسال کنند و محموله های کمک زیادی در کشور جیبوتی به عنوان ایستگاه اجباری عبور کمک ها به یمن متوقف و از بین رفته است.

وزارت بهداشت یمن در پایان اعلام کرد: گشایش محدود فرودگاه صنعا وبندر الحدیده در سایه آتش بس موجود، کمترین نیازهای بخش بهداشت و همچنین مایحتاج بیماران را برطرف نمی کند و ائتلاف متجاوز به قطع حقوق کادری ها و کارمندان بخش بهداشت ادامه می دهد. رفع حصار و توقف کامل تجاوزها اولین و صحیح ترین گام برای حل بحران انسانی یمن است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب