1399/06/17-08:45

فروش خودرو با قرعه کشی به آرامش بازار کمک نمی‌کند

فروش خودرو با قرعه کشی به آرامش بازار کمک نمی‌کند

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: فروش خودرو به شیوه قرعه کشی تصمیمی نیست که بتوان از آن دفاع کرد زیرا نه تنها مسئله‌ای را حل نکرد، بلکه موجب افزایش تقاضا نیز شده است.

به گزارش دولت بهار، میلاد بیگی در گفت و گو با فارس در خصوص نقش شورای رقابت در نابسامانی‌های بازار خودرو گفت: قیمت گذاری شورای رقابت در این سال‌ها با هزینه تمام شده خودروساز فاصله زیادی پیدا کرده است و همین امر هم موجب شده تا شکاف بین قیمت کارخانه ای خودرو و بازار زیاده شده و تقاضای سرمایه‌ای بازار خودرو افزایش یابد.

وی افزود: قیمت گذاری شورای رقابت به گونه‌ای است که هزینه‌های مالی خودروساز را در نظر نمی‌گیرد در حالی که هزینه‌های‌مالی از هزینه‌های واقعی بنگاه محسوب می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عملکرد اشتباه شورای رقابت بعد از شوک ارزی سال 97 خاطر نشان کرد: همزمان با افزایش قیمت دلار در سال 97 شورای رقابت قیمت خودرو را در خرداد و دی 97 بالا برد اما بعد از آن دیگر قیمت خودرو تا فروردین 99 تغییر نکرد در حالی که در این بازه زمانی هزینه‌های تولید و به طور خاص هزینه مواد اولیه افزایش یافته بود.

* سرکوب کردن قیمت خودرو به ضرر مصرف کننده است

بیگی تاکید کرد: برخی فکر می‌کنند که اگر قیمت خودرو پایین نگه داشته شود به نفع مصرف کننده است اما این موضوع درست نیست زیرا سرکوب کردن قیمت خودرو در میان مدت و بلند مدت به ضرر مصرف کننده تمام خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر نحوه قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت تغییر نکند هم تقاضای سرمایه‌ای بیشتر می‌شود و هم تولید کاهش می‌یابد که این امر موجب خواهد شد که دوباره این اختلاف قیمت تشدید شود و عملا افرادی که نیاز واقعی به خودرو دارند، نتوانند خودرو را با قیمت مناسب از کارخانه تحویل بگیرند و مجبور باشند خودرو را با قیمت بالا از بازار خریداری کنند.

مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر افزود: بر این اساس شورای رقابت باید به گونه‌ای قیمت گذاری کند که هم تولید کننده سود منطقی ببرد و هم مصرف کننده بتواند با کمترین قیمت، خودروی مناسب خود را خریداری کند.

*بورس خودرو موجب منطقی شدن قیمت خودرو می‌شود

بیگی با اشاره به مزیت‌های ورود خودرو به بورس گفت: وقتی بازار خودرو کم عمق است و عرضه کننده و تقاضا کننده خودرو به صورت شفاف در کنار یک دیگر نیستند، نمایشگاه داران و سایت‌ها به راحتی می‌توانند به صورت کاذب قیمت‌ها را بالا ببرند در حالی که اگر خودرو در بورس به فروش برسد این مشکل رفع می‌شود.

وی ادامه داد: بورس خودرو می‌تواند به بازار خودرو عمق ببخشد و از قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار جلوگیری کند که این موضوع به نفع مشتری و مصرف کننده تمام خواهد شد.

این کارشناس خودرو خاطر نشان کرد: شفافیت بازار بورس موجب می‌شود که قیمت گذاری خودرو به صورت منطقی‌تر و معقول‌تر انجام شده و قیمت خودرو به نقطه تعادل واقعی بازار نزدیک‌تر باشد.

*فروش خودرو به شیوه قرعه کشی قابل دفاع نیست

بیگی با انتقاد از فروش خودرو به شیوه قرعه کشی گفت: فروش خودرو به شیوه قرعه کشی تصمیمی نیست که بتوان از آن دفاع کرد زیرا نه تنها مسئله‌ای را حل نکرده بلکه موجب افزایش تقاضا نیز شده است.

وی افزود: شکاف قیمت بین کارخانه و بازار خودرو و انتخاب شیوه قرعه کشی موجب شد تا برخی از افراد برای کسب درآمد و بدون هیچ هزینه‌ای در این قرعه کشی‌ها ثبت نام کنند در حالی که  آن افراد هیچ نیاز واقعی به خودرو هم نداشتند.

مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر با اشاره به بالا بودن تقاضای سرمایه‌ای بازار خودرو، خاطر نشان کرد: کاهش تعداد ثبت نام کنندگان در قرعه کشی اخیر هم نه به دلیل کاهش تقاضا بلکه به دلیل محدودیت‌هایی است که در برای ثبت نام در نظر گرفته شده است و تقاضا همچنان در بازار آزاد بالاست.

بیگی گفت: بر این اساس باید انتخاب کرد که پول و درآمد حاصل از فروش خودرو به تولید کننده برسد تا از آن برای افزایش تیراژ خودرو استفاده کند یا با قرعه کشی به جیب افراد خاصی واریز شود.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب