1401/07/24-00:13

پیام رئیس جمهور جدید عراق به احزاب

پیام رئیس جمهور جدید عراق به احزاب

رئیس جمهور جدید عراق در پیامی به احزاب و طرف‌های سیاسی عراق، تمامی آنها را به گفت‌وگو دعوت کرد.

به گزارش دولت بهاربه نقل از سایت موازین نیوز، عبداللطیف رشید رئیس جمهوری جدید عراق در پیامی خطاب به احزاب سیاسی کشورش نوشت: شاید من مسن‌ترین شما باشم که در فعالیت‌های سیاسی مخالف استبداد مشارکت داشته‌ام اما مطمئناً یکی از شما هستم و تنها تفاوت میان ما سن و سال ما و تجربه‌ای است که طی ده‌ها سال در آن شاهد دوستانی بوده‌ام که با قلبی پر از اندوه و حسرت با ما وداع کرده‌اند؛ چراکه آرزویشان برای زندگی در عراقی ایمن و قدرتمند برآورده نشد. 

وی گفت: من همچنین با شهدایی آشنا شدم که زندگی‌شان را در راه تحقق این هدف فدا کردند و درحال حاضر میان شهروندانی زندگی می کنم که درصدد تحقق این آرزو هستند و به همین منظور خود را موظف می‌بینم شما را به گفت‌وگوی سیاسی دعوت کنم که در آن هیچ کس ملزم به دست کشیدن از اهداف و خواسته‌های خود نباشد و تنها چیزی که از همه طرف‌ها می‌خواهم این است که در جریان این گفت‌وگو بر سر مجموعه‌ای از اصول حاکم بر کنش سیاسی در برهه فعلی توافق کنند تا ثبات عراق و منافع و امنیت زندگی شهروندان برقرار و حفظ شود. 

عبداللطیف رشید ادامه داد: شاهد آمدن و رفتن های مقامات زیادی بوده ام و به همین دلیل ارزشی برای پست و مقام قائل نیستم و آنچه باقی می‌ماند عملکرد خوب و کار سازنده و عدالت در حکومت است و از آنجایی که من از دهه شصت قرن گذشته به مکتب اعتدال و آشتی تعلق دارم، وظیفه خود می‌دانم این فراخوان را ارائه کنم که مبتنی بر گفت‌وگوی باز با هدف توقف تشدید تنش است و امیدوارم مواضع شما در مورد آن مثبت باشد.  

«عبداللطیف رشید» نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق پنجشنبه در مرحله دوم انتخاب ریاست جمهوری عراق توانست ۱۶۲ رای را در پارلمان به خود اختصاص دهد و به عنوان پنجمین رئیس جمهور این کشور پس از فروپاشی نظام بعث عراق به ریاست صدام حسین برگزیده شود. 

در این مرحله «برهم احمد صالح» که از دوم اکتبر ۲۰۱۸ ریاست جمهوری عراق را برعهده داشت ۹۹ رای را به دست آورد و نتوانست برای دومین بار بر کرسی ریاست جمهوری این کشور تکیه زند.   

مرحله اول رای گیری برای نامزد ریاست جمهوری عراق بدون برنده به پایان رسید و در مرحله دوم عبداللطیف رشید نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق ۱۵۷ رای و برهم صالح رئیس جمهوری کنونی ۹۹ رای به دست آوردند. 

در این مرحله هیچ یک از نامزدها نتوانستند دو سوم آراء نمایندگان مجلس عراق را به دست آورند و رای گیری به مرحله دوم کشیده شد. 

بر اساس قانون انتخابات عراق، رئیس‌جمهور توسط شورای نمایندگان با اکثریت دو سوم انتخاب می‌شود و به دو دوره چهار ساله محدود می‌شود.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب