1401/08/09-08:00

لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل شد

 لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل شد

لولا داسیلوا، رئیس جمهور اسبق برزیل توانست در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، ژایر بولسونارو، رئیس جمهور کنونی را شکست داده تا به عنوان رئیس جمهور بعدی برزیل انتخاب شود.

به گزارش دولت بهار، رسانه ها اعلام کردند که داسیلوا در دور دوم انتخابات موفق شد با کسب ۵۰.۸ درصد آرا در برابر ۴۹.۲ رقیب خود ، بار دیگر رییس جمهور برزیل شود.

داسیلوا توانست ۶۰ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۱۹۸ رأی به دست آورد و در مقابل بولسونارو تنها توانست ۵۸ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۶۲۰ رأی کسب کند و از مقام ریاست جمهوری بزرگ ترین کشور قاره آمریکایی جنوبی باز ماند.

حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ و ۱۸۸ رأی نیز آرای باطله در این انتخابات بوده است.

روز یکشنبه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در برزیل برگزار شد و شهروندان برزیلی همچنین برای انتخاب ۱۲ فرماندار این کشور نیز به پای صندوق‌های رأی رفتند.

داسیلوا ۷۷ ساله، سومین دوره ریاست جمهوری چهار ساله خود را آغاز خواهد کرد. وی در بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱ نیز رئیس جمهوری برزیل بوده است. او برای انتخابات سال ۲۰۱۸ نیز نامزد شد، اما به خاطر آن که به اتهام فساد و پولشویی متهم بود، نتوانست وارد انتخابات شود و به زندان افتاد اما در انتخابات کنونی پس از تبرئه شدن از سوی دیوان عالی توانست وارد انتخابات شود.

لولا داسیلوا در واقع پیروز نهایی «قطبی‌ترین» انتخابات تاریخ مدرن این کشور بزرگ آمریکای جنوبی شد که به رغم رقابت بسیار نزدیک و فشرده میان دو کارزار انتخاباتی، بدون هرگونه خشونت به انجام رسید.

به نوشته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، «مورخان در برزیل می‌گویند این انتخابات به طور گسترده به عنوان مهمترین رای مردم این کشور در دهه‌های اخیر در نظر گرفته می‌شود چرا که تا حدی ممکن است سلامت یکی از بزرگترین دموکراسی‌های جهان در خطر باشد».

در ادامه این گزارش آمده است: «ژایر بولسونارو رئیس‌جمهور فعلی، یک پوپولیست راست افراطی است که دوره اول ریاست جمهوری او به دلیل آشفتگی و حملات مداومش به نظام انتخاباتی برجسته بوده است. او به خاطر سیاست‌هایی که جنگل‌زدایی در جنگل‌های بارانی آمازون را تسریع می‌کرد، به خاطر استقبال از داروهای اثبات‌نشده علیه واکسن‌های کووید-۱۹ و حملات شدیدش به رقبای سیاسی، قضات، روزنامه‌نگاران و متخصصان بهداشتی، خشم در داخل و نگرانی در خارج از کشور را برانگیخت».

نیویورک تایمز افزود: «رقیب او، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس‌جمهور سابق، یک چپگرای پر آتشه است که در دهه اول این قرن بر شکوفایی اقتصادی برزیل نظارت داشت و اکنون، پس از ماه‌ها پیشتازی در نظرسنجی‌ها، مردی که «لولا» شناخته می‌شود، آماده است تا یک رستاخیز سیاسی خیره‌کننده را کامل کند».

بیشتر زنان، افراد بی بضاعت، مسیحیان کاتولیک و مردم شمال شرق برزیل که روستایی هستند، از هواداران داسیلوا به شمار می‌روند.

پس از اعلام نتایج، بولسونارو سکوت پیشه کرد و برخی از متحدانش علنا شکست بولسونارو را پذیرفتند. لولا طی یک سخنرانی اظهار کرد که این کشور غیرمتحد را متحد خواهد کرد و در عین حال خواستار همکاری بین‌المللی جهت حفظ جنگل‌های بارانی آمازون شد.

او همچنین در مقر کارزارش با اشاره به مردم کشورش تصریح کرد: «من نه تنها برای افرادی که به من رای دادند بلکه برای ۲۱۵ میلیون برزیلی حکومت خواهم کرد. دو برزیل وجود ندارد. ما یک کشور هستیم، یک مردم و یک ملت.

داسیلوا در مبارزات انتخاباتی‌اش متعهد به دفاع از دمکراسی شد و وعده داد که برزیل را مجددا خوشبخت کند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب