1401/08/09-15:24

از زندان به کاخ؛ اوج گیری دوباره لولا داسیلوا در برزیل و واکنش رهبران جهان

 از زندان به کاخ؛ اوج گیری دوباره لولا داسیلوا در برزیل و واکنش رهبران جهان

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور چپگرای اسبق برزیل در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور با اختلاف اندکی نسبت به رقیب راستگرای خود یعنی ژائیر بولسونارو نامزد راست افراطی به پیروزی رسید.

به گزارش دولت بهار به نقل از الجزیره، این در حالی است که انتظار می رود بولسونارو که هنوز هیچ گونه اظهارنظری در این باره نکرده، نسبت به نتایج انتخابات اعتراض کند.

براساس این گزارش، دادگاه عالی انتخابات برزیل نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد که به پیروزی داسیلوا در برابر رقیب خود انجامید؛ جایی که او حائز 50.9 درصد از آرا شد در حالی که بولسونارو 49.1 درصد از آرا را کسب کرد.

این یک شکست تاریخی برای بولسونارو است که اولین رئیس جمهوری در برزیل لقب گرفت که در دور دوم انتخابات شکست می خورد.

داسیلوا در سخنرانی پیروزی خود با حضور هزاران نفر از هوادارانش گفت: «بولسونارو هنوز با من تماس نگرفته است و نمی دانم آیا تماس خواهد گرفت و پیروزیم را خواهد پذیرفت یا خیر».

پیام های تبریک مقامات مختلف جهان

داسیلوا از شماری از رهبران جهان از جمله جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پیام تبریک دریافت کرده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه هم به وی تبریک گفته و گفته است که انتخابش به عنوان رئیس جمهوری برزیل صفحه جدیدی را در تاریخ این کشور ورق خواهد زد.

افراد دیگری نظیر جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهوری مکزیک و آنتونی آبانیز نخست وزیر استرالیا نیز به داسیلوا تبریک گفتند.

از زندان به کاخ ریاست جمهوری

داسیلوا ــ نماد 77 ساله چپگرایان ــ در سال های 2018 و 2019 میلادی به اتهام فساد زندانی شد اما دادگاه عالی برزیل این پرونده را باطل و دستور آزادی او را صادر کرد.

داسیلوا طی دو دوره ریاست جمهوری بین سال های 2003 تا 2010 بر برزیل حکمرانی کرد و در طی آن برنامه های اجتماعی را راه اندازی کرد که مورد حمایت گسترده مردمی قرار گرفت.

داسیلوا: برزیل به عرصه بین المللی بازگشت

 رئیس جمهور منتخب برزیل در اولین نطق خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تاکید کرد که کشورش به صلح و وحدت نیاز دارد.

به نقل از آرتی، داسیلوا شامگاه یکشنبه در سخنرانی پیروزی خود اعلام کرد که کشورش به عرصه بین المللی «بازگشته» و «دیگر نمی خواهد طرد شده باشد».

وی در سخنرانی خود تاکید کرد که «پس از دوستگی های شدید ناشی از مبارزات انتخاباتی، به نفع هیچ کس نیست که در ملتی تقسیم شده در یک وضعیت جنگ دائمی به حیات خود ادامه دهد».

داسیلوا ادامه داد: امروز به جهان می گوییم که برزیل بازگشت و آماده بازپس گیری جایگاه خود در مبارزه با بحران آب و هوا است.

رئیس جمهور منتخب برزیل در توییتر نیز نوشت: می خواستند مرا زنده دفن کنند اما من اکنون برای اداره کشور اینجا هستیم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب